سیگنال های خاموش نارضایتی از رابطه - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

سیگنال های خاموش نارضایتی از رابطه

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • بسیار مهم است، قبل از اینکه خیلی دیر شود به مسائل و نگرانی های موجود در رابطه خود توجه کنید.
  • نادیده گرفتن هشدارها یا نادیده گرفتن شهود می تواند مشکلات رابطه را تداوم بخشد و منجر به نابودی آن شود.
  • عدم علاقه به گذراندن وقت با یکدیگر هشداری است که نباید نادیده بگیرید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – روابط می تواند پیچیده باشد و گاهی اوقات نشانه های ظریف نارضایتی یا جدایی ممکن است تا زمانی که خیلی دیر نشده است، مورد توجه قرار نگیرد. بیایید به 10 شاخص رایج که ممکن است شریک زندگی شما نسبت به رابطه شما محتاط باشد نگاهی بیندازیم.

کاهش ارتباطات

کاهش قابل توجه در فرکانس یا کیفیت ارتباط می تواند نشان دهنده این باشد که شریک زندگی شما از نظر احساسی کناره گیری می کند. او ممکن است کمتر به پیام ها پاسخ دهد، از گفتگوهای عمیق اجتناب کند یا به نظر می رسد که علاقه ای به تعامل با شما ندارد.

مثال: سمیرا و حمید تمام جزئیات روز خود را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند. اما اخیراً حمید توجه کمتری به صحبت های همسر خود دارد و پاسخگو نیست. او اغلب پاسخ‌های کوتاه و مبهم می‌دهد یا کلاً پیام‌های او را نادیده می‌گیرد و باعث می‌شود سمیرا احساس غفلت و قطع ارتباط کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب اهمیت ارتباط سازنده در زندگی مشترک را مطالعه کنید.)

فقدان ابتکار عمل

ممکن است شریک زندگی شما در برنامه ریزی برای فعالیت های مشترک، تصمیم گیری یا کمک به رشد رابطه، ابتکار عمل نشان ندهد. او ممکن است منفعل یا بی تفاوت به نظر برسد و بیشتر مسئولیت ها را شما به عهده بگیرید.

مثال: مریم و بهنام به نوبت برای شب های قرار ملاقات برنامه ریزی می کردند و با حرکات متفکرانه یکدیگر را غافلگیر می کردند. اما بهنام متوجه شده است که همسرش به طور فزاینده ای علاقه ای به برنامه ریزی مشترک یا تلاش برای ایجاد رابطه ندارد. بهنام احساس می کند که بار زنده نگه داشتن ارتباط آنها را به دوش می کشد. (پیشنهاد می‌شود مطلب 10 نکته کلیدی برای زندگی مشترک خوب را مطالعه کنید.)

فاصله عاطفی

فاصله عاطفی به صورت احساس جدایی یا بی تفاوتی در تعاملات ظاهر می شود. همسر شما ممکن است دور، محتاط یا تمایلی به در میان گذاشتن افکار، احساسات یا تجربیات خود با شما نداشته باشند.

مثال: مهسا و جاوید در مورد امیدها، ترس ها و رویاهای خود به یکدیگر اعتماد می کردند. با این حال، اخیراً مهسا به طور فزاینده ای بسته و محافظت شده عمل می‌کند. او از بحث در مورد مسائل شخصی اجتناب می کند و اغلب گفتگوهای مربوط به رابطه را منحرف می کند و باعث می شود جاوید احساس خفه شدن کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا رابطه عاشقانه شما کسل کننده شده است؟ را مطالعه کنید.)

تغییر در صمیمیت فیزیکی

تغییر در صمیمیت فیزیکی، مانند کاهش محبت، صمیمیت، یا فعالیت جنسی، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات زمینه‌ای در رابطه باشد. ممکن است به نظر برسد که شریک زندگی شما علاقه کمتری به لمس فیزیکی یا در آغوش گرفتن شما دارد، که منجر به احساس طرد شدن یا انزوا می شود.

مثال: سهراب و گیتی معمولاً از در آغوش گرفتن، دست گرفتن و لحظات صمیمی با هم لذت می بردند. با این حال، اخیراً گیتی متوجه شده است که سهراب کمتر ابراز محبت می‌کند و تمایل دارد از تماس فیزیکی اجتناب کند. او دیگر نزدیکی را آغاز نمی کند و ارتباط پرشور آنها کاهش یافته است. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا جذابیت جنسی همسرتان کم شده است را مطالعه کنید.)

افزایش درگیری یا تنش

تشدید درگیری یا تنش در رابطه ممکن است نشان دهنده مسائل حل نشده یا نارضایتی اساسی باشد. شریک زندگی شما ممکن است بیشتر دفاعی یا انتقادی شود که منجر به اختلاف نظرها و سوء تفاهم های مکرر شود.

مثال: هانیه و رامین آشکارا با هم ارتباط برقرار می کردند و درگیری ها را با آرامش حل می کردند. با این حال، اخیراً آنها بیشتر بر سر مسائل جزئی دعوا می کنند. رامین احساس می کند هانیه همیشه در حال انتقاد است و سریع از او انتقاد می کند و باعث ایجاد تنش و رنجش بین آنها می شود. (پیشنهاد می‌شود مطلب رازهایی برای پیشگیری و حل تعارض در زندگی مشترک را مطالعه کنید.)

رفتار پنهانی

شریک زندگی شما ممکن است رفتار مخفیانه ای از خود نشان دهد، مانند طفره رفتن در مورد مکان، فعالیت ها یا تعاملات خود با دیگران. او ممکن است اطلاعات خود را پنهان کنند یا در مورد اعمال خود دروغ بگوید که منجر به احساس بی اعتمادی و سوء ظن می شود.

مثال: نسترن متوجه شده است که کیوان در مورد برنامه های خود مبهم بوده و اغلب برای دیر آمدن به خانه بهانه می آورد. او مشکوک است که او چیزی را پنهان می کند اما تلاش می کند تا پاسخی مستقیم از او بگیرد. شهود نسترن به او می گوید که چیزی درست نیست. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 بمب ساعتی که روابط عاشقانه را از بین می برد را مطالعه کنید.)

از دست دادن علاقه به اهداف مشترک

شریک زندگی شما ممکن است عدم اشتیاق یا تعهد نسبت به اهداف مشترک، رویاها یا برنامه های آینده را نشان دهد. او ممکن است از بحث در مورد آینده کناره گیری کند یا نسبت به دنبال کردن آرزوهای متقابل ابراز بی‌علاقگی کند.

مثال: آیدا و کیان با هیجان در مورد رویاهای مشترک خود در مورد سفر به دور دنیا و در نهایت به فرزندخواندگی صحبت می کردند. اما به نظر آیدا، کیان نسبت به برنامه های آینده بی تفاوت شده است. کیان از بحث در مورد اهداف بلندمدت اجتناب می کند و نسبت به آرزوهای مشترک قبلی بی‌تفاوت به نظر می رسد. (پیشنهاد می‌شود مطلب نگاهی هوشمندانه به عیب‌های شریک زندگی را مطالعه کنید.)

جستجوی اعتبار خارج از رابطه

شریک زندگی شما ممکن است به دنبال تایید، توجه یا حمایت عاطفی از منابع خارج از رابطه مانند دوستان، خانواده یا همکاران باشد. آو ممکن است به جای روی آوردن به شما، برای اطمینان خاطر یا رضایت به دیگران اعتماد کنند.

مثال: کامران متوجه می شود که شریک زندگی اش، لیلا، زمان بیشتری را با دوستانش می گذراند و از آنها در مورد مسائل شخصی مشاوره می خواهد. او در مورد مشکلات خود به آنها اعتماد می کند و به جای مراجعه به کامران برای حمایت، دنبال تأیید اعتبار از طرف دیگران است. کامران در رابطه خود احساس طرد شدگی و به حاشیه رانده شدن می‌کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا در رابطه خود احساس تنهایی می کنید را مطالعه کنید.)

تغییر در اولویت ها

شریک زندگی شما ممکن است در اولویت ها تغییر کند و بیشتر بر علایق فردی، شغلی یا زندگی اجتماعی خود تمرکز کند. از آنجایی که همسر شما جنبه های دیگر زندگی خود را بر شما ترجیح می دهد، احساس ناراحتی می کنید که از او دور شده اید.

مثال: لیدا برای گذراندن زمان با کیفیت با آرش همکاری می‌کرد. با این حال، آرش متوجه شده است که لیدا به طور فزاینده ای بر روی حرفه خود متمرکز شده است و ساعات طولانی را در محل کار و معاشرت با همکاران خود می گذراند. رابطه آنها به دلیل جاه طلبی های حرفه ای لیدا دچار اختلال شده است. (پیشنهاد می‌شود مطلب احساس عشق و علم روابط را مطالعه کنید.)

اجتناب از برنامه ریزی برای آینده

نامزد شما ممکن است از بحث ها یا تعهدات مربوط به آینده، مانند زندگی مشترک، ازدواج یا تشکیل خانواده اجتناب کند. او ممکن است در هنگام برنامه ریزی طولانی مدت با شما، دچار تردید یا اکراه شده باشد.

مثال: آناهیتا با ایده نقل مکان با جمشید گفتگو کرده است، اما جمشید همیشه موضوع را تغییر می دهد یا پاسخ های مبهمی می دهد. آناهیتا از عدم توجه همسرش احساس ناامیدی می کند و نگران است که ممکن است آینده ای را با او نبیند. بی میلی جمشید به بحث در مورد آینده باعث می شود آناهیتا احساس عدم اطمینان و ناامنی کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 نشانه دلبستگی اجتنابی یا طرد کننده را مطالعه کنید.)

در پایان:

توجه به شاخص های ظریفی که نشان می دهد رابطه شما نیاز به اصلاح دارد می تواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، آشکارا و صادقانه به نگرانی ها رسیدگی کنید.

نادیده گرفتن پرچم های قرمز یا نادیده گرفتن شهود خود مبنی بر اینکه چیزی اشتباه است، آغاز پایان رابطه شماست.

اگر هر دوی شما رابطه را می خواهید، هر دو باید آن را در اولویت قرار دهید (حداقل هر چند وقت یکبار). تنها در صورتی می توانید بر چالش ها غلبه کنید که هر دو مایل به انجام کار باشید.

به یاد داشته باشید، روابط موجودیت های پویایی هستند که برای تداوم و پیشرفت به تلاش، تعهد و ارتباطات مداوم نیاز دارند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها