تاثیر لمس بدن بر تصویر بدن و رابطه جنسی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

تاثیر لمس بدن بر تصویر بدن و رابطه جنسی

فهرست مطالب

  • لمس محبت آمیز شریک زندگی می تواند به بهبود تصویر ضعیف بدن کمک کند.
  • لمس محبت آمیز با بهبود رضایت جنسی و رابطه عاطفی مرتبط است.
  • محبت جسمی ممکن است تأثیرگذارتر از اطمینان کلامی باشد.

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – بر کسی پوشیده نیست که داشتن تصویری ضعیف از بدن، باعث ناراحتی روانی شدید برای بخش بزرگی از زنان می شود.

مطمئناً مردان نیز با نگرانی های مربوط به تصویر بدن دست و پنجه نرم می کنند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که 40 درصد از زنان حداقل تا حدودی از بدن خود ناراضی هستند و 25 درصد گزارش می‌دهند که نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن آن‌ها آنقدر شدید است که سلامت روانشان را به خطر می‌اندازد.

پریشانی یک زن از تصویر بدن خود، اغلب به زندگی عاشقانه و صمیمی او نیز آسیب وارد می کند و احساس حضور ذهنی و عدم آگاهی در طول رابطه جنسی را دشوار می کند.

با توجه به فشارهای اجتماعی-فرهنگی شدیدی که زنان با آن مواجه هستند، علت تصویر بدنی ضعیف برای زنان هم بدیهی و هم اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. وقتی بدن خود را با جریان بی‌پایانی از تصاویر برش خورده مقایسه می‌کنید، که همگی در نور کامل یا شاید با اندکی بهبود هوش مصنوعی گرفته شده‌اند، سخت است که احساس خوبی داشته باشید.

با توجه به شیوع بسیار زیاد و تأثیر بسیار مضر بسیاری از مسائل مربوط به تصویر بدنی ضعیف زنان و همچنین تمایل آنها در به خطر انداختن سلامت جنسی و رابطه، یک مطالعه جدید سوالی قانع کننده را مطرح می کند که آیا لمس فیزیکی و محبت آمیز شریک زندگی زن می تواند به بهبود تصویر بدن او کمک کند؟ آیا با انجام این کار، می توان صمیمیت رابطه را افزایش داد و زندگی جنسی را بهبود بخشید؟

به خوبی مستند شده است که اگر افراد احساس کنند شریک عاشقانه آنها از آنها قدردانی می کند، از بدن خود راضی تر هستند. با این حال، بیشتر ادبیات موجود در مورد رضایت از بدن در روابط عاشقانه، ارتباط کلامی بین شرکا را بررسی می‌کند. کلمات تأییدی که شریک عاشقانه ممکن است گاهی اوقات به نشانه قدردانی ارائه دهد.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که علیرغم نیت خوب آنها، کلمات اطمینان بخش اغلب در ارائه اثر مطلوب ناکام هستند. برای زنی که از بدنش متنفر است، شنیدن «خب، فکر می‌کنم تو زیبا هستی» می‌تواند احساس خوبی ایجاد کند اما همیشه کمکی نمی‌کند.

با توجه به تأثیر ضعیف تأییدهای کلامی، محققان در مطالعه کنونی تصمیم گرفتند به جای آن به تأثیر رفتارها، به ویژه انواع پیام های غیرکلامی خاص مربوط به لمس محبت آمیز که توسط شریک زندگی داده می شود یا آغاز می شود، از جمله در آغوش گرفتن، نوازش و بوسیدن نگاهی داشته باشند.

نویسندگان استدلال کردند که با توجه به ماهیت فیزیکی، لمس محبت آمیز به طور بالقوه به عنوان نوعی ارتباط در مورد بدن فرد درک می شود. لمس بدن، پیامی دلگرم کننده از طرف شریک زندگی شما در مورد بدن شما می دهد زیرا محبت به بدن شما معطوف می شود.

به عبارت دیگر، نویسندگان استدلال کردند که وقتی نوبت به رفع نگرانی‌های تصویر بدن شریک زندگی‌تان می‌رسد، شاید شیوایی اعمال بیشتر از کلمات باشد.

تحقیقات مرتبط مطمئناً به این ادعا اشاره دارد. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند که لمس محبت‌آمیز (رفتارهایی که شامل در آغوش گرفتن، نگه داشتن در میان دستان، بوسیدن و سایر اشکال تماس پوست به پوست برای ابراز محبت می‌باشد.) به شروع، حفظ و ثبات رابطه کمک می‌کند. اثر مشابهی که صرفاً با گذراندن وقت با شریک زندگی به دست می آید.

به عبارت دیگر، بیان خاصی در مورد لمس شریک زندگی ما وجود دارد که به منظور ابراز علاقه و احساسات است. این بیان ستودن بدن شما است که حداقل ممکن است در سطح ناخودآگاه باورپذیرتر یا قابل اعتمادتر از کلمات صرف احساس شود.

جالب اینجاست که توانایی لمس فیزیکی برای التیام مسائل مربوط به تصویر بدن خارج از زمینه روابط عاشقانه به خوبی تثبیت شده است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد زنانی که در کودکی لمس محبت آمیز کمتری دریافت کرده بودند، در بزرگسالی نارضایتی بیشتری از بدن خود داشتند. در مطالعه دیگر، برنامه ماساژ درمانی پنج هفته ای نارضایتی از تصویر بدن را در زنان مبتلا به اختلالات خوردن با موفقیت کاهش داد. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا مشکلات جنسی با استفاده از رسانه های اجتماعی افزایش می یابد؟ را مطالعه کنید.)

پژوهش ها چه می‌گویند؟

شرکت کنندگان در پژوهش حاضر شامل 1156 زن بین 18 تا 72 سال بودند که همه آنها در رابطه جدی و متعهدانه بودند. اکثر آنها (74.9 درصد) متاهل و 25 درصد در رابطه جدی بودند. حدود 76.6 درصد گزارش کردند که حداقل یک فرزند دارند.

داده‌ها از طریق نظرسنجی آنلاین جمع‌آوری شد که در آن از زنان خواسته شد تا تعداد تماس‌های محبت‌آمیزی که از طرف شریک زندگی‌شان دریافت می‌کنند (احساساتشان در مورد بدنشان و میزان رضایت از رابطه عاطفی و جنسی) را توصیف کنند.

به طور خاص، از زنان پرسیده شد: “به طور کلی، شما و همسرتان هر چند وقت یک بار در اشکال مختلف صمیمیت درگیر می شوید؟” آنها به این سوال در مورد دفعات دست گرفتن، نوازش، ماساژ و بوسیدن پاسخ دادند.

شرکت‌کنندگان همچنین به سوال «چقدر از قسمت های مختلف اندام خودت راضی هستی…» نیز پاسخ دادند و همچنین برای ارزیابی رضایت جنسی صریح، اندازه گیری جهانی رضایت از رابطه (GMREL) و پنج آیتم معیار جهانی رضایت جنسی را تکمیل کردند. (پیشنهاد می‌شود مطلب تاثیر تصویر بدن بر رابطه جنسی را مطالعه کنید.)

یافته ها

ابتدا، نویسندگان یافته‌های قبلی را تکرار کردند که نشان می‌داد زنانی که رضایت بدنی بالاتری دارند، از رضایت جنسی و رابطه‌ عاطفی خود بیشتر لذت می‌برند. به طور خاص، زنانی که احساسات مثبت بیشتری در مورد بدن خود داشتند، تمایل داشتند که تلاش بیشتری برای حفظ رابطه انجام دهند. آنها نزدیکی عاطفی بالاتری را گزارش دادند و رضایت کلی بیشتری از رابطه داشتند.

این مطالعه همچنین نشان داد، زنانی که تصویر بدنی سالم‌تری دارند در طول رابطه جنسی با بدن خود احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این مطالعه نشان داد که زنانی که تماس‌های محبت‌آمیز بیشتری (در همه اشکال) از طرف شریک عاشقانه‌شان دریافت می‌کردند، تصویر بدنی سالم‌تر و رضایت جنسی بالاتری را گزارش کردند.

در نهایت و به طور انتقادی، نویسندگان دریافتند که رضایت از بدن تا حدی واسطه ارتباط بین لمس محبت آمیز، رابطه عاطفی و رضایت جنسی است.

به عبارت دیگر، تماس‌های محبت‌آمیز مکرر با نشاط رابطه همراه بود و این تا حدی به دلیل قدرت لمس محبت‌آمیز به‌عنوان ابزاری برای بهبود رضایت از بدن شریک زندگی بود. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 استراتژی موثر برای غلبه بر مقایسه خود با دیگران را مطالعه کنید.)

نتیجه

اگرچه ارتباط بین تصویر بدن و پیامدهای رابطه به خوبی مستند شده است، اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد لمس محبت آمیز با ماهیت فیزیکی اش، ابزاری موثر برای انتقال قدردانی از بدن همسر است. این احساسات مثبت می توانند به بهبود مشکلات تصویر بدن شریک زندگی کمک کنند.

به عبارت دیگر، در تماس فیزیکی محبت آمیز، الزاما احساسات خوب منتقل نمی‌شوند. بلکه پیام‌هایی با مفهوم مثبت‌اندیشی در مورد بدن شریک زندگی‌تان نیز منتقل می‌شوند.

نویسندگان ادعا می کنند که اگرچه این مطالعه همبستگی بود، اما نتایج نشان می دهد که لمس محبت آمیز باید در کاربردهای درمانی برای زنانی که با تصویر بدنی ضعیف دست و پنجه نرم می کنند در نظر گرفته شود.

زیرا وقتی صحبت از تصویر بدنی به میان می آید، گاهی اوقات لمس کردن، در آغوش گرفتن یا بوسیدن می‌تواند 1000 کلمه را بیان می کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+