دلایل اختلال عملکرد جنسی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

دلایل اختلال عملکرد جنسی

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اختلال عملکرد جنسی مسئله‌ای ناشناخته است که بسیاری از زوج‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • اگر بتوانید تشخیص دهید که مشکل شما در کدام مرحله از رابطه جنسی رخ می دهد، به طور بالقوه می توانید نوع اختلال را تشخیص دهید.
  • همسرانی که مشکلات دائمی در ارتباط و سطح عملکرد در رابطه دارند، اغلب از نظر جنسی ناسازگار تلقی می‌شوند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا نارضایتی از رابطه جنسی به دلیل اختلال در عملکرد جنسی است یا به دلیل ناسازگاری با همسرتان. تماس جنسی در رابطه شما ممکن است در بسیاری از مواقع مانند گذشته اتفاق نیفتد یا شاید هم بطور کلی مانند گذشته نباشد. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که علاقه مند به برقراری رابطه جنسی باشید، اما نتوانید آنطور که دوست دارید شروع کنید یا به پایان برسانید. اگر با شریک زندگی خود در مورد این مسائل صحبت نکرده اید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که گفتگو را باز کنید.

تحقیقات کیث مونتگومری (Keith Montgomery) روشن می‌سازد که اختلال عملکرد جنسی مسئله‌ای ناشناخته است که بسیاری از زوج‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها ممکن است از مطرح کردن آن با پزشک خود احساس ناراحتی کنند، یا حتی ممکن است پزشک از درخواست یا پیشنهاد درمان احساس خوبی نکند. مطالعات مونتگومری مستلزم تحقیقات بیشتری بود، اما دریافت که با درمان، اکثر افراد بهبودی را در زندگی جنسی خود گزارش کردند.

اختلال عملکرد جنسی در چند دسته قرار می گیرد:

  • اختلالات میل: فقدان میل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی.
  • اختلالات برانگیختگی: ناتوانی در برانگیختگی فیزیکی.
  • اختلالات ارگاسم: تاخیر یا عدم ارگاسم.
  • اختلالات درد: درد هنگام تماس جنسی.

این دسته بندی ها مربوط به مراحل چرخه پاسخ جنسی است که چهار مرحله آن شامل میل، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی است. همه افراد در روابط جنسی خود این مراحل را تجربه می‌کنند، اما می‌توانند متفاوت به نظر برسند و برای هر فردی متفاوت باشند. اگر بتوانید تشخیص دهید که مشکل شما در کدام مرحله از رابطه جنسی رخ می دهد، به طور بالقوه می توانید نوع اختلالی که در حال رخ دادن است را محدود کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب 16 عامل اصلی خستگی جنسی را مطالعه کنید.)

طیف وسیعی از مسائل جسمی و روانی می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی یا سایر داروها. این می تواند عارضه جانبی رایج از چندین دارو باشد. ممکن است برای جبران این عارضه جانبی، دارویی اضافه شود یا تغییری در مقدار مصرف دارو توسط پزشک تجویز شود.
  • سالخوردگی. طبیعی است که با بالا رفتن سن، بدن ما با برانگیختگی مشکل پیدا کند.
  • اختلال عملکرد کف لگن (برای زنان). این می تواند به دلایل مختلفی از جمله زایمان، اختلال لگنی یا آسیب رخ دهد. می تواند بر درد و مشکلات ارگاسم تأثیر بگذارد که اغلب با فیزیوتراپی قابل درمان است.
  • تغییرات هورمونی. این می تواند به دلیل افزایش سن، اختلال پزشکی یا دارو باشد که می تواند بر روی میل، برانگیختگی و ارگاسم تاثیر بگذارد.
  • اضطراب یا افسردگی. اضطراب یا افسردگی می تواند منجر به هر یک از چهار شکل اختلال عملکرد جنسی شود، اما می توان آن را با روان درمانی یا دارو درمان کرد.
  • تروما یا ضربه روحی. به ویژه آسیب جنسی، می تواند منجر به هر یک از چهار شکل اختلال عملکرد جنسی شود، اما می توان آن را با درمان فردی و زوج درمانی درمان کرد.
  • مصرف الکل یا مواد مخدر. استفاده بیش از حد یا سوء مصرف مواد می تواند منجر به اختلال میل، برانگیختگی و اختلال در ارگاسم شود. درمان می تواند به مشکلات اعتیاد کمک کند.

همه اشکال اختلال عملکرد جنسی را می توان با مداخلات پزشکی یا روانشناختی بسته به علت درمان کرد. طبق مطالعه ای که در سال 2020 در خصوص درمان روانشناختی انجام شد، رویکرد شناختی رفتاری (CBT) به عنوان روش اولیه درمان قابلیت های چشمگیری را از خود نشان داد. همچنین، درمان دیگری که مبتنی بر گروه درمانی و آموزش می‌باشد نیز در یک مطالعه جداگانه در سال 2020 خود را موفق نشان داد. البته به یاد داشته باشید که در درمان های روانشناختی، درمان زمانی مفید است که شامل مشاوره فردی و زوج درمانی باشد.

ناسازگاری جنسی

آیا واقعاً چیزی به نام ناسازگاری جنسی وجود دارد؟ اگر شرکا تمایلی به رفع تعارضات خود ندارند، می‌گویم بله. اما در زوج درمانی، بیشتر ناهماهنگی‌ها را می‌توان حل کرد، زیرا زوج‌ها به طور کلی می‌توانند راه خود را برای سازش مطلوب پیدا کنند. البته، مواقعی وجود دارد که نمی توان به سازش رسید زیرا یک نیاز اصلی در رابطه برآورده نمی شود. مطالعه‌ای که در سال 2005 در مورد سازگاری جنسی منتشر شد، مشخص کرد همسرانی که مشکلات دائمی در ارتباط و سطح عملکرد در رابطه داشتند، بیشتر از نظر جنسی ناسازگار تلقی می‌شوند.

در زیر چند نمونه از مشکلات رایجی که منجر به ناسازگاری می شوند آورده شده است:

شایع ترین عدم تطابق جنسی مربوط به دفعات یا زمان رابطه جنسی است. برخی از افراد میل جنسی بالاتر یا کمتری نسبت به شریک زندگی خود دارند یا در ساعات مختلف روز به رابطه جنسی علاقه مند هستند. شما و شریک زندگیتان ممکن است نیاز داشته باشید به دنبال راه هایی برای برآوردن نیازهای جنسی خود باشید تا هر دو بتوانید خوشحال باشید. این می تواند شامل یافتن زمانی از روز باشد که هر دوی شما به آن علاقه مند هستید، یا توافق بر سر اشکال مختلف صمیمیت برای شراکت بیشتر در رابطه جنسی. (پیشنهاد می‌شود مطلب وقتی شریک زندگی شما رابطه جنسی بیشتر یا کمتری می خواهد را مطالعه کنید.)

یکی دیگر از موارد عدم تطابق بر نوع جنسیت یا اعمال جنسی خاص است. برخی از شرکا ممکن است ترجیحاتی داشته باشند که دیگری با آن احساس راحتی نکند: یک فتیش، رابطه جنسی دهانی یا یک موقعیت خاص. مهم است که یک مکالمه باز داشته باشید که در آن درک کنید که چرا شریک زندگی شما به ترجیحات خاص خود علاقه دارد. ممکن است راهی برای کشف این میل وجود داشته باشد تا هر دو احساس راحتی کنید.

جهت گیری ها یا هویت های جنسی ممکن است ناسازگار باشند. اگر زوج‌ها متوجه شوند که در طول رابطه‌شان گرایش‌های جنسی متفاوتی را احساس می‌کنند یا شروع به ابراز آشکار گرایش‌های جنسی می‌کنند، پیدا کردن سازگاری دشوار خواهد بود. به طور مشابه، اگر یکی از طرفین خود را تراجنسیتی تشخیص دهد، ممکن است با تمایلات جنسی طرف مقابل دیگر سازگار نباشد. شناسایی به عنوان غیرجنسی (اصطلاحی است برای توصیف کسی که تمایل جنسی نسبت به افراد با هر جنسیتی ندارد یا احساس نمی‌کند.) نیز ممکن است نمونه‌ای از عدم تطابق سخت باشد.

پس کدام است؟

اختلال عملکرد جنسی را می توان با ارزیابی مشکلات در چرخه پاسخ جنسی اندازه گیری کرد تا مشخص شود که فرد چه نوع اختلالی را تجربه می کند. اما هنگامی که موضوع ناسازگاری میان زوجین است، مشکل در چرخه پاسخ جنسی رخ نمی دهد و ممکن است به بن بست ختم شود. با این حال، زوجین ممکن است برای رهایی از بن بست و باز کردن گره تعارضات و برقراری ارتباط موثر تلاش کنند. در چنین شرایطی زوج درمانی می تواند به زوجین کمک کند تا به این درک برسند که مشکلشان قابل حل است و یک مصالحه قابل قبول وجود دارد.

اگر شما و همسرتان دچار اختلال عملکرد جنسی یا ناسازگاری هستید، مشاوره فردی و زوجی می تواند منبع خوبی باشد. درمانگر می تواند به شما در شناسایی مشکل و یافتن درمان پزشکی مناسب در صورت لزوم کمک کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها