تاثیر تصویر بدن بر رابطه جنسی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

تاثیر تصویر بدن بر رابطه جنسی

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تصویر بدن بر رضایت و لذت ما از تجربیات جنسی تأثیر می گذارد.
  • تصویر بدنی می تواند بر میزان تمایل افراد به برهنه بودن، داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از رابطه جنسی تأثیر بگذارد.
  • قدردانی از زیبایی های منحصر به فرد بدن، تفکر انتقادی در مورد اطلاعات مربوط به بدن و راحتی در برهنه شدن می تواند به ایجاد تصویر بدنی مثبت کمک کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – احتمالاً بسیاری از ما به طور شهودی می دانیم که تصویر بدن بر رضایت و لذت ما از تجربیات جنسی تأثیر می گذارد. برای بسیاری از افراد، پوشیدن شلواری که خیلی تنگ است، دیدن عددی کمتر از حد ایده‌آل بر روی ترازو ویا فکر کردن به اینکه خوب به نظر نمی‌رسند می‌تواند باعث تغییر جدی در اتاق خواب باشد. برای کسانی که به طور مزمن تصویر بدنی ضعیفی را تجربه می کنند، رضایت جنسی کمتر، مشکل بیشتر در صحبت کردن در خصوص رابطه جنسی و حتی اجتناب از فعالیت جنسی به طور کلی معمول است.

تصویر بدن ساختار پیچیده ای است که چگونگی احساس، تفکر و ارتباط ما با ظاهر فیزیکی خود را توصیف می کند. همانطور که اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی یکی از مشغله های افراد در جامعه امروز است، نارضایتی از ظاهر فیزیکی به حدی است که در نمونه های جامعه هنجاری در نظر گرفته شده است. (پیشنهاد می‌شود مقاله به چالش کشیدن ارگاسم و توسعه ذهن آگاهی جنسی را مطالعه کنید.)

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که چگونه تصویر بدن مرتبط با تمایلات جنسی (احساسات، افکار و ارزیابی‌هایی که ما در مورد بدن خود در زمینه تجربیات یا فعالیت‌های جنسی انجام می‌دهیم) می‌تواند تجربیات عاشقانه ما را تقویت یا دچار اختلال کند. در مطالعه اخیر بر روی 11620 بزرگسال آمریکایی انجام شد، موارد زیر مورد بررسی قرار گرفت:

  • جذابیت بدن خود از نظر جنسی.
  • رضایت از ظاهر برهنه خود.
  • ارتباط تصویر بدن خود با لذت جنسی.
  • مقبولیت جنسی به عنوان شریک زندگی.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، داده‌ها نشان داد که مردان و زنانی که تصویر بدنی مرتبط با تمایلات جنسی مثبت‌تری داشتند، بیشتر درگیر رابطه جنسی بودند. تفاوت‌های جمعیت‌شناختی به‌گونه‌ای پدیدار شد که افرادی که تصویر بدن پایین‌تری داشتند، بدن‌های فیزیکی بزرگ‌تری داشتند (که با شاخص توده بدنی اندازه‌گیری می‌شد) و کمتر در روابط عاشقانه قرار داشتند. علاوه بر این، زنان رضایت از ظاهر برهنه، مقبولیت جنسی و لذت جنسی کمتری را نسبت به مردان گزارش کردند. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه با درد رابطه جنسی کنار بیاییم را مطالعه کنید.)

با توجه به اهمیت تصویر بدن مرتبط با تمایلات جنسی برای رضایت جنسی و رفاه عمومی، ایجاد یک تصویر مثبت از بدن بخش مهمی از سلامت جنسی و پیشگیری از اختلالات خوردن است. برخی از کارهایی که همه ما می توانیم برای ایجاد تصویر بدنی مثبت تر انجام دهیم عبارتند از:

قدر زیبایی بی نظیر خود را بدانیم. ویژگی های ظاهری متمایز خود را که شما را شبیه خودتان می کند به خود یادآوری کنید. سعی کنید تمام بدن خود را دوست داشته باشید! این شامل مناطقی می‌شود که شما آن‌ها را دوست ندارید یا با تصاویر ایده‌آل زیبایی که توسط فرهنگ رایج ترویج می‌شود، سازگار نیست.

برای کارهایی که بدنتان می تواند انجام دهد ارزش قائل شوید. روی کارهای مثبتی که بدنتان برای شما انجام می دهد تمرکز کنید. بدن شما کشتی شگفت انگیزی است که در آن زندگی را تجربه می کنید.

به طور انتقادی به اطلاعات مربوط به بدن فکر کنید. وقتی متوجه شدید که از خود انتقاد می کنید، به جای نواقص، بر دارایی های بدن خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که پیام‌های فرهنگی که محصولات زیبایی و رژیم‌های غذایی را به بازار عرضه می‌کنند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که احساس بدی نسبت به ظاهر خود داشته باشید، بنابراین برای خرید خدمات آنها پول خرج خواهید کرد. به طور انتقادی اطلاعات مربوط به زیبایی را تجزیه و تحلیل کنید و اطلاعات منفی را رد کنید.

نگرش دوست داشتنی بدن را بپذیرید. احساسات جذاب نسبت به خود با داشتن اعتماد به نفس و راحتی با خود ایجاد می‌شود. هر چه احساس بهتری نسبت به خود به عنوان یک شخص داشته باشید، راحت تر می توانید بدن خود را دقیقاً همانطور که هست دوست داشته باشید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 نکته برای افزایش اعتماد به نفس را مطالعه کنید.)

راه هایی برای برهنگی پیدا کنید. اگر با برهنه شدن در مقابل شریک زندگی خود مشکل دارید، سعی کنید در زمان تنهایی مدتی را برهنه سپری کنید. راحت نگاه کردن به خود در آینه و گفتن کلمات و جملات تایید کننده، محبت آمیز و غیرانتقادی به خود، راهی عالی برای برقرار ارتباط موثر با بدن خود است.

حقیقت عریان این است: احساسی که ما در مورد ظاهر فیزیکی خود داریم در تجارب جنسی ما و همچنین پیشگیری از اختلال در غذا خوردن مهم است. قدردانی از زیبایی منحصربه‌فرد بدنتان، ارزش گذاشتن برای کارهایی که بدنتان می‌تواند انجام دهد، تفکر انتقادی درباره اطلاعات مربوط به بدن، پذیرش نگرش دوستدار بدن و برهنه شدن راحت می‌تواند به تقویت تصویر بدنی مرتبط با تمایلات جنسی شما کمک کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها