نقش توسعه فردی در شادکامی زناشویی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

نقش توسعه فردی در شادکامی زناشویی

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • توسعه فردی، پایه و اساس مشارکت قوی و سالم را تشکیل می دهد.
  • ما ابتدا باید کامل باشیم تا واقعاً مکمل شریکمان باشیم.
  • در ازدواج های مستحکم، ما به طور موثر از یکدیگر حمایت می کنیم تا به بهترین نسخه از خود تبدیل شویم.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وقتی صحبت از ازدواج به میان می‌آید، تمرکز بر خود ممکن است در ابتدا به عنوان خودخواهی و تهدیدی برای رابطه به نظر برسد. با این حال، این تأکید بر توسعه فردی، پایه و اساس یک مشارکت قوی و سالم را تشکیل می دهد. به دور از تقویت انزوا، پرورش توسعه فردی باعث تشویق رابطه زناشویی سالم، پر جنب و جوش و صمیمی می شود.

این مفهوم ممکن است در نگاه اول متناقض به نظر برسد. آخر مگر ازدواج با اتحاد یا «یکی شدن» نیست؟

بله، اما در درون این وحدت، یک حقیقت عمیق اغلب نادیده گرفته می شود: ما ابتدا باید کامل باشیم تا بتوانیم شریک زندگی خود را تکمیل کنیم. آمیختگی عاطفی یا از دست دادن کامل ماهیت در رابطه، می تواند به وابستگی، رنجش و نارضایتی منجر شود.

روانشناس هنری کلود (Henry Cloud) با کاوش بیشتر در این مورد، به شیوایی بیان کرد: “مرزها ما را مشخص می کنند. آنها تعیین می کنند که من چه هستم و چه نیستم. مرزها به من نشان می دهند که کجا به پایان می رسم و شخص دیگری شروع می کند و من را به احساس مالکیت سوق می دهد.” این ایده از مرزها به معنای جدایی یا فاصله نیست. در عوض، حس فردیت و فضای شخصی را تقویت می‌کند که برای رشد و رفاه هر دو شریک زندگی حیاتی است. در این مرزها، هر شریک می تواند بالغ شود، علایق خود را کشف کند، اهداف خود را دنبال کند و درون خود را خلق کند.

تحقیقات پیشگامانه جان گاتمن (John Gottman) در مورد ثبات زناشویی و پیش بینی طلاق بر اهمیت حمایت از توسعه فردی یکدیگر تأکید می کند. به گفته گاتمن، یکی از مؤلفه‌های کلیدی ازدواج‌های موفق، توانایی زوجین در ایجاد فضایی از عشق و تحسین است که ذاتاً شامل تشویق و بزرگداشت رویاها و دستاوردهای یکدیگر است. این حمایت متقابل پیوند بین شرکا را تقویت می کند و هر فرد را به سمت تحقق پتانسیل خود سوق می دهد. (پیشنهاد می‌شود مطلب 4 رفتار تضعیف کننده رابطه از نگاه “جان گاتمن” را مطالعه کنید.)

بنابراین، یک ازدواج پایدار و سالم فقط به این نیست که چگونه می توانیم زندگی خود را با شرکای خود ادغام کنیم، بلکه به این است که چگونه می توانیم به طور موثر از یکدیگر حمایت کنیم تا به بهترین نسخه از خود تبدیل شویم. این در مورد ایجاد یک اکوسیستم متعادل است که در آن توسعه فردی و نشاط جمعی همزیستی داشته باشند و یکدیگر را تقویت کنند. هنگامی که زوج ها این را درک می کنند و به آن عمل می کنند، زمینه را برای رابطه ای ایجاد می کنند که با احترام، عشق و مشارکت واقعی مشخص می شود.

گنجاندن توسعه فردی در معادله زناشویی مستلزم تلاش و تعهد آگاهانه است. این شامل اختصاص زمانی برای خود اندیشی، ارتباط آشکار با نیازها و آرزوها و گوش دادن فعالانه و حمایت از شریک زندگی است. همچنین به این معنی است که گاهی اوقات میل به عقب نشینی دارید تا به شریک زندگی خود فضای لازم برای رشد را بدهید.

خود اندیشی در نظر گرفتن خواسته ها، احساسات و رفتارهای خود است. این مستلزم آن است که به طور منظم در مورد احساسات و تجربیات خود فکر کنید و زمینه هایی را برای توسعه فردی یا تغییراتی که می خواهید در زندگی خود ایجاد کنید، شناسایی کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب خود اندیشی، سفری به اعماق افکار و باورها را مطالعه کنید.)

ارتباط آشکار با نیازها و آرزوهای خود. اهداف شخصی، خواسته ها و زمینه های نارضایتی خود را به طور واضح و صادقانه با شریک زندگی خود در میان بگذارید. این در حالت ایده‌آل باید زمانی اتفاق بیفتد که تنش بالا نیست. به عنوان مثال، شما در حال یافتن زمانی هستید که با شریک زندگی خود بنشینید تا در مورد آرزوی خود برای ادامه تحصیل یا تغییر شغل صحبت کنید و توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و تصور می کنید که چگونه در زندگی مشترک شما تاثیر مفیدی دارد. (پیشنهاد می‌شود مطلب 3 روش برای حمایت همسران از یکدیگر را مطالعه کنید.)

گوش دادن فعال به این معنی است که با دقت و همدلی به کلمات گفتاری همسرتان گوش دهید، به نشانه های غیرکلامی او توجه کنید و متفکرانه پاسخ دهید. همچنین به این معنی است که به جای گوش دادن برای پاسخگویی، گوش کنید تا بفهمید چرا چیزی برای شریک زندگیتان مهم است. این می‌تواند به این معنا باشد که وقتی همسرتان موضوع مهمی را به اشتراک می‌گذارد، توجه کامل خود را به او بدهید و در مورد آنچه می‌گوید تأمل کنید تا مطمئن شوید که متوجه می‌شوید و با ارائه بازخورد یا کمک از او حمایت کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب بازگردادن عشق بعد از دعوای همسران را مطالعه کنید.)

تشویق به توسعه فردی در ازدواج، جوهر با هم بودن را کمرنگ نمی کند، آن را غنی می کند. وقتی روی توسعه فردی که شامل اهداف و آرزوهایمان هستند تمرکز کنیم و آن را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذاریم، می‌توانیم نزدیکی و حمایت را افزایش دهیم. این تضمین می کند که هر دو شریک نه تنها با هم رشد می کنند، بلکه به صورت فردی نیز رشد می کنند.

نقش توسعه فردی در شادکامی زناشویی قابل اغراق نیست. ما می توانیم از ازدواج خود به عنوان فرصتی برای رشد به جای پسرفت استفاده کنیم. زوج ها می توانند با تقویت رشد فردی و احترام به مرزها، ازدواجی ایجاد کنند که بر اساس وحدت و فردیت رشد کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+