خود اندیشی، سفری به اعماق افکار و باورها - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

خود اندیشی، سفری به اعماق افکار و باورها

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • خود اندیشی تنها به مفهوم درون نگری نیست، بلکه سفری به خانه است، سفری به اعماق افکار، باورها و اصول مان.
  • عدم قطعیت باعث ایجاد اضطراب می شود و قبل از اینکه متوجه شویم، در دریایی از سردرگمی فرو می رویم.
  • خود اندیشی به ما این امکان را می دهد که به طور متفکرانه به مسائل اساسی بیندیشیم و راه حل های آگاهانه ای ابداع کنیم.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در گرداب تلاطمات زندگی، واکنش‌ها و تصمیم‌گیری های هیجانی و عجولانه آسان است. ما اغلب متوجه می شویم که خودمان را سرزنش می کنیم، برای پیدا کردن راه حل شتاب زده عمل می‌کنیم یا حتی از مشکلات اجتناب می کنیم. با این حال، در لحظات آشفتگی، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که نگاه را به سمت درون معطوف کنیم و سفری برای خود اندیشی آغاز کنیم.

خود اندیشی تنها به مفهوم درون نگری نیست، بلکه سفری به خانه است، سفری به اعماق افکار، باورها و اصول مان. زمانی است که در میان هیاهوی دنیا مکث می کنیم، قدمی به عقب برمی داریم و ارزش های خود و رفتاری را که در تلاطمات می‌خواهیم داشته باشیم را در نظر می‌گیریم.

پیمایش طوفان

وقتی تلاطم رخ می دهد، طبیعی است که دنیای ما متشنج بشود. عدم قطعیت باعث ایجاد اضطراب می شود و قبل از اینکه متوجه شویم، در دریایی از سردرگمی فرو می رویم. این لحظه ای است که خودمان را در میان تلاطم ها درمانده میابیم و احساس احساس ناتوانی می‌کنیم. وقت آن است که بجای سرزنش خود و احساس آشفتگی، واقعیت جدیدمان را بازتاب دهیم.

از خود بپرسید که چگونه می خواهید به این وضعیت پاسخ دهید؟ در مقابل سختی ها دوست دارید چه جور انسانی باشید؟ آیا می خواهید کسی باشید که برای اعتقادات خود پیشروی می کند؟ یا شاید شخصی که در میان طوفان آرام می ماند؟ شاید شما شنونده، مبارزی آرام یا نور امید در برابر درد و رنج باشید.

پاسخ به این سوالات آسان نیست و به شجاعت و صداقت نیاز دارند. اما از طریق این سوالات است که ما شروع به درک بهتر خود می کنیم. ما شروع به درک این موضوع می کنیم که بهترین زمان برای بیان ارزش هایمان در لحظات چالش برانگیزمان است زیرا در آن زمان است که به دنیا نشان می دهیم که واقعاً چه کسی هستیم.

قدرت خود اندیشی

ما از طریق خود اندیشی، در میان هرج و مرج آرامش پیدا می کنیم. به ما این امکان را می دهد که به طور متفکرانه به مسائل اساسی بیندیشیم و راه حل های آگاهانه ای ابداع کنیم. خود اندیشی مانند پناهگاه ذهنی است، زمانی که احساس تهدید بر ما غلبه می کند، ذهن منطق ما را درگیر می کند.

بله، ممکن است گاهی اوقات دردناک باشد و واقعیت این است که نگاه به درون اغلب دردناک است. اما وضوحی که به ارمغان می آورد ارزش ناراحتی را دارد. مانند تمیز کردن زخم است. ممکن است در ابتدا سوزش داشته باشد، اما در نهایت باعث بهبودی می شود.

چالش را در آغوش بگیرید

امروز، من شما را به سفر خود اندیشی دعوت می کنم. با تمام وجود آن را در آغوش بگیرید و سوالات بزرگی را از خود بپرسید. افکار و احساسات خود را بدون قضاوت مشاهده کنید و به آنچه قلب و ذهن شما به شما می گوید گوش دهید. به خودتان اجازه دهید از تجربه ها رشد کنید. تصمیم بگیرید وقتی روی زمین محکم ایستاده اید چه کسی می خواهید باشید.

به یاد داشته باشید، خود اندیشی رویدادی یکباره نیست. این فرآیندی مداوم است، سفری مادام العمر برای درک خود و جایگاهمان در جهان. این در مورد شناخت نقاط قوت، تصدیق نقاط ضعف و تلاش برای بهتر، قوی تر و انعطاف پذیرتر شدن است.

در مواجهه با تلاطم، از خودمان غافل نشویم. در عوض، بیایید چرخشی به درون خود داشته باشیم، تأمل کنیم و قوی‌تر، عاقل‌تر و مستقرتر ظاهر شویم. از این گذشته، قدرت واقعی در اجتناب از طوفان نیست، بلکه در گذر از طوفان با فضل، شجاعت و ایمان است.

هنگامی که به نظر می رسد دنیای اطراف شما در هرج و مرج است، به یاد داشته باشید که پاسخ ممکن است در درون شما باشد. در فضای آرام خود اندیشی، آرامش در میان هرج و مرج، قدرت رویارویی با چالش‌ها و خرد برای حرکت در دریاهای متلاطم زندگی را خواهید یافت.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+