چگونه راحت‌تر ریسک کنیم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه راحت‌تر ریسک کنیم؟

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – بسیاری از مراجعین کلینیک آوان، اغلب خود را افرادی «ریسک گریز» توصیف می کنند. آنها ایده ریسک کردن بیشتر را دوست دارند، اما در عمل، این احساس بسیار سخت تر است. آنها احساس می کنند چیزی مانع از آن می شود که به جلو بروند.

آن «چیز» اغلب ترس از اشتباه کردن و ترس از عدم اطمینان است.

شاید بخواهید تجربه‌های تازه‌ای را امتحان کنید. شاید به دنبال تغییر شغل، ازدواج یا خرید خانه هستید. اما چگونه می توان بر این ترس ها غلبه کرد؟

در مقایسه با افراد ریسک گریز، ریسک پذیرها تمایل بیشتری به رفتار بازتر دارند، تحمل بیشتری نسبت به عدم اطمینان دارند و با تغییر سازگارتر هستند. خوشبختانه، شما می توانید این مهارت ها را بیاموزید و آنها را عملی کنید، هنوز دیر نشده است!

در این مطلب قصد داریم در مورد اینکه چگونه در خصوص ترس از اشتباه و عدم اطمینان متفاوت فکر کنیم، صحبت کنیم. در این مطلب، راه‌های عملی برای جلوگیری از ترس‌ها ارائه خواهیم داد تا شما بتوانید شروع کنید و اهداف و تغییرات مورد نظر خود را تحقق بخشید.

از ذهنیت رشد برای فکر کردن مجدد به اشتباهات و عیوب استفاده کنید.

کمال گرایی مانع از ریسک کردن افراد و تلاش برای اهداف جدید می شود. هدف کمال گرایان این است که همان بار اول همه چیز را درست انجام دهند و وقتی اوضاع به این شکل پیش نمی رود احساس دلسردی می کنند. یکی از راه‌های جلوگیری از احساسات ناخوشایند ناامیدی، اجتناب از شروع کامل است. نقص و اشتباه می تواند کلمات کثیفی برای کمال گرایان باشد، اما ما می‌خواهیم تا دیدگاهی جایگزین ارائه دهیم.

سعی کنید از “ذهنیت رشد” به عنوان جایگزینی مفید بجای طرز تفکر “ثابت” استفاده کنید. یک ذهنیت ثابت فرض می‌کند که موقعیت‌ها پایدار هستند و نمی‌توان آن را تغییر داد. ذهنیت رشد برعکس را فرض می کند. ذهنیت رشد فضایی را برای اشتباهات فراهم می کند و به توانایی ها و مهارت های ما اجازه می دهد تا زمینه های توسعه و تغییر دائمی شوند.

اکنون، وقتی طرز فکر رشد را در مورد عیوب و اشتباهات به کار می‌گیرید، می‌توانید آنها را به‌عنوان بخشی عادی و ضروری از یک فرآیند مداوم یادگیری ببینید. تمرین می‌تواند به شما کمک می کند تا تجربیات را به آنچه می خواهید نزدیکتر کنید. یادگیری نحوه پذیرش این امر به خودی خود یک تمرین است! شما می توانید یاد بگیرید که بپذیرید این طبیعی است که بار اول همه چیز را درست انجام ندهید.

به جای فکر کردن به جنبه های منفی اشتباهات، به این فکر کنید که چگونه افراد دیگر از اشتباهات و نتایج ناقص برای ساختن موقعیتی بهتر استفاده کرده اند. زمان می برد تا روش ها را امتحان کنید و ببینید آیا کار می کنند یا خیر. هنگامی که دیدگاه خود را در مورد نتایج مجاز گسترش دهید، باعث می شود نتایج مخاطره آمیز کمتر ترسناک به نظر برسند و کمتر شبیه چیزی باشند که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه برای رشد فردی شجاعت داشته باشیم را مطالعه کنید.)

تمرین کنید تا بر ترس خود از اشتباه غلبه کنید.

دفعه بعد که با ترس از انجام اشتباه مواجه شدید (مثلاً «بی نقص» نبودن)، از خود بپرسید:

  • چگونه بر اشتباهات گذشته غلبه کرده ام؟
  • اشتباه کردن چه ایرادی دارد؟
  • چه کسی را دیده ام که نقص ها و اشتباهات را در آغوش گرفته باشد؟

دفعه بعد که اشتباه کردید از خود بپرسید:

  • چه چیزی می توانم از اشتباهم بیاموزم؟
  • چه چیز جالبی در این فرآیند کشف کردم؟
  • دفعه بعد که می توانم دوباره این کار را امتحان کنم و از اطلاعات جدیدی که آموخته ام استفاده کنم، کی است؟

برای خود یادآوری کنید که چرا اشتباه کردن می‌تواند خوب و طبیعی باشد. به یاد داشته باشید که انجام اقدامات ناقص برای پیشرفت در زندگی شما بسیار ارزشمندتر از این است که منتظر بمانید تا زمانی که برای انجام یک اقدام “کامل” آماده شوید. (پیشنهاد می‌شود مطلب فرار از تله کمال گرایی؛ 7 نشانه و 7 راه حل را مطالعه کنید.)

بپذیرید که عدم قطعیت و تغییر اجتناب ناپذیر است.

مطمئن نبودن در مورد اینکه چگونه اتفاقی خواهد افتاد، اغلب یک حالت روانی ناراحت کننده است که می خواهیم از آن اجتناب کنیم. بسیاری از ما دوست داریم تا جایی که می توانیم درباره یک موقعیت خاص بدانیم تا بتوانیم احساس آمادگی بیشتری داشته باشیم. در حالی که برخی از افراد از شگفتی ها و پیچش ها و چرخش های غیرمنتظره لذت می برند، اکثر افراد ترجیح می دهند بدانند چه چیزی را باید انتظار داشته باشند و احساس کنند که شرایط تحت کنترل است.

با این حال، واقعیت این است که ما نمی توانیم همیشه در مورد همه چیز 100 درصد مطمئن باشیم. در حالی که می توانید اطلاعات بیشتری در مورد یک موقعیت به دست آورید، درصد مشخصی از عدم قطعیت باقی می ماند. این بازتابی دقیق از چگونگی زندگی است. رویدادها می توانند به طور تصادفی و غیرمنتظره اتفاق بیفتند.

تاب‌آوری روان‌شناختی اصطلاحی است که در روان‌شناسی برای توصیف توانایی تفکر سازگارانه‌تر در مورد موقعیت‌ها و شرایط زندگی استفاده می‌شود. این رویکرد پویا به زندگی، به افراد کمک می کند تا با ترس و اضطراب کمتری زندگی کنند و بر اساس خواسته ها و ارزش های خود عمل کنند.

شما می توانید فضای ذهنی را که قبلاً ترس از عدم قطعیت اشغال کرده بود، با جابجایی به مکانی برای پذیرش ناشناخته ها بازیابی کنید. پس از اینکه به بهترین شکل ممکن خود را برای موقعیت های جدید آماده کردید، بر روی تطبیق ماهرانه خود با تغییرات تمرکز کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب قدرت پذیرش عدم قطعیت را مطالعه کنید.)

تمرین زیر را انجام دهید تا با عدم قطعیت کنار بیایید.

دفعه بعد که در تلاش برای تحمل ناراحتی ناشی از تغییر هستید، این استراتژی ها را امتحان کنید:

  • استراحت 10 دقیقه ای همراه با پیاده روی داشته باشید تا به سیستم عصبی خود فرصتی برای آرام شدن بدهید. سیستم عصبی ما زمانی فعال می شود که غافلگیر، ناامید یا دچار استرس شویم.
  • یک سری نفس‌های طولانی و عمیق را انجام دهید و به خودتان زمان بدهید تا دوباره خود را در بدن و ذهنتان تثبیت کنید.
  • با یک دوست یا فرد مورد اعتماد در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید و احساس خود درمیان بگذارید.
  • در مورد وضعیت و اینکه چگونه می خواهید با توجه به شرایط جدید به جلو بروید بنویسید.
  • به خود یادآوری کنید که تغییر امری طبیعی است و شما می توانید انعطاف پذیری یا سازگاری خود را با شرایط جدید وفق دهید.
  • مواردی را که از قبل می‌دانید فهرست کنید، این موارد می‌توانند به شما کمک کنند زمانی که موقعیت‌ها مطابق با آنچه انتظار داشتید پیش نمی‌روند، از نظر ذهنی و عاطفی ثبات پیدا کنید.

نتیجه:

برای شروع دیر نیست. استفاده از این استراتژی‌ها در طول زمان به شما کمک می‌کند تا در توانایی خود برای مدیریت موقعیت‌هایی که قبلاً بسیار خطرناک به نظر می‌رسیدند، راحت‌تر و مطمئن‌تر شوید. همچنین، شما می توانید برای احساسات ناراحت کننده ای که هنگام اشتباه کردن یا مواجه شدن با شرایط و تغییرات ناشناخته ایجاد می شود، تحمل بیشتری پیدا کنید.

پذیرش فرآیند تبدیل ترس‌ها به بخش‌های عادی زندگی کمک می‌کند که بتوانید از پس آن برآیید. از کارهای کوچک با تصمیمات کم خطرتر شروع کنید و زمانی که به این فرآیند عادت کردید به اهداف بزرگتر برسید. قبل از اینکه متوجه شوید، از موانع ذهنی و عاطفی که شما را از انجام عمل باز می داشتند عبور خواهید کرد و شما نیز می توانید یکی از آن افرادی باشید که تجربه های جدید را امتحان می کنند، ریسک می کنند و تغییر می کنند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها