افزایش میل جنسی زنان در میانسالی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

افزایش میل جنسی زنان در میانسالی

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تحقیقات نشان می دهد که علاقه زنان به رابطه جنسی و دفعات آن در دوران میانسالی بیشتر از مردان کاهش می یابد.
  • یک مطالعه جدید نشان می دهد که بزرگترین عامل کاهش علاقه و میل جنسی زنان ممکن است خستگی ناشی از هجوم مسئولیت ها باشد.
  • ما باید اذعان کنیم که اگرچه مهم است، اما فقط یائسگی و هورمون ها زندگی جنسی زنان را تضعیف نمی کنند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط، علاقه زنان به رابطه جنسی و دفعات آن در دوران میانسالی بیشتر از مردان کاهش می‌یابد. گاهی اوقات محو شدن میل جنسی زنان با کاهش رضایت جنسی همراه است، به خصوص اگر دلیل مرگ شعله ناشی از پویایی حل نشده رابطه باشد که رابطه را مختل می‌کند. در موارد دیگر، صمیمیت جنسی لزوماً با رضایت کمتر از رابطه مرتبط نیست، اما زنان همچنان ممکن است آن را به عنوان احساس «فقدان» تجربه کنند.

دلایل کاهش میل زنان در میانسالی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. داده های نظرسنجی طیف وسیعی از عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی فرهنگی را شناسایی کرده است. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی اغلب با افزایش وزن، تغییرات خلق و خو و اختلالات خواب که بر جذابیت جنسی ادراک شده زنان تأثیر می گذارد، همراه است. همچنین یک رند زیانبار در فرهنگی که به جوانی و زیبایی برای زنان اهمیت می دهد به کاهش میل جنسی زنان دامن می‌زند.

علاوه بر این، میانسالی معمولاً موجی از مسئولیت‌ها را برای زنان به همراه دارد که ظاهراً به یکباره با هم هجوم می‌آورند. بار مراقبت از کودکان و همچنین والدین بزرگتر در حالی که همزمان مدیریت یک شغل را بر عهده دارند می تواند طاقت فرسا باشد.

سؤال این است که چگونه می‌توانیم علل بی‌شمار را از هم تفکیک کنیم تا بدانیم کدام یک را ابتدا باید بررسی کنیم؟ چگونه همه عوامل را باز کنیم؟ وقتی صحبت از بهبود زندگی جنسی زنان می شود، از کجا شروع کنیم؟

مطالعه جدیدی که در مجله تحقیقات جنسی منتشر شده است، سرنخ جالبی را ارائه می دهد. نویسندگان، داده های بررسی ملی بریتانیا در مورد نگرش ها و شیوه های زندگی جنسی را که شامل 2133 شرکت کننده زن بود، تجزیه و تحلیل کردند. علاوه بر این، محققان داده های کیفی جمع آوری شده از مصاحبه با برخی از زنان مطالعه را لایه بندی کردند. (پیشنهاد می‌شود مطلب رابطه جنسی برای شما خوب است را مطالعه کنید.)

اصلی ترین عاملی که منجر به کاهش میل جنسی زنان در میانسالی می شود چیست؟

پاسخ تعجب آور و در عین حال عمیق است و به یک چیز برمی گردد. “فرسودگی”.

در دنیایی که زنان مجبور می شوند تعداد زیادی نقش بالقوه را ایفا کنند (مادر، همسر، دختر، شغل، مدرسه فرزندان، نظافت منزل، خرید مواد غذایی، دوندگی وظایف اداری، جشن تولد و برنامه ریز فعالیت های بعد از مدرسه و…) قطعا میل زنان به رابطه جنسی کاهش می یابد. این کاهش به ویژه زمانی که تحقیقات نشان می‌دهد زنان علی‌رغم شغل‌های روبه‌رشد، همچنان کار عاطفی و خانگی بیشتری نسبت به همسرانشان انجام می‌دهند، بیشتر می‌شود.

ما باید اذعان کنیم که اگرچه یائسگی و هورمون ها زندگی جنسی زنان را تضعیف می کنند. اما این مهم است که باور کنیم آنها خسته شده اند. واقعا خسته.

در ادامه چند ایده برای حل این مشکل وجود دارد.

زنان را تشویق کنید که «کار را رها کنند». این بدان معنی است که باید بدانید که خانه شما نباید کاملاً تمیز و منظم باشد و فرزندان مدرسه‌ای و شریک بزرگسال شما می‌توانند بیش از آنچه که شما به آنها اعتبار می‌دهید، نیازهایشان را برآورده کنند. فیلم مادران بد را تماشا کنید و نقص را در آغوش بگیرید.

همسران زنان را تشویق کنید تا مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند. این در مورد ظروف، لباس شویی و تمام کار احساسی که برای اداره یک خانه صرف می شود صادق است. شریک زندگی شما باید به برنامه ریزی فعالیت ها و پیش بینی رویدادهای مهم کمک کند.

زنان را به مراقبت از خود تشویق کنید. این به معنای انجام کارهایی است که لذت و احساسات مثبت را وارد زندگی آنها می کند. تحقیقات باربارا فردریکسون (Barbara Fredrickson) نشان می‌دهد که احساسات مثبت انعطاف‌پذیری نفس را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بهتر بتوانیم با چالش‌های زندگی روزمره مقابله کنیم. زنان نباید لذت را به عنوان یک “وظیفه” بدانند. این یک عنصر حیاتی برای سلامت روان است.

زنان را به استفاده از کمک تشویق کنید. در صورت امکان، برای کمک به خانواده و دوستان خود تکیه کنید تا بار را کاهش دهید یا حمایت عاطفی ارائه دهید. اگر توانایی مالی دارید، کمک بگیرید. در برون سپاری آنچه زنان می توانند برون سپاری کنند، شرمی وجود ندارد.

مهم است که بدانید شما سزاوار شاد بودن و رضایت جنسی هستید. انجام اقدامات فعال برای جلوگیری از خستگی جنسی ممکن است مهمترین کاری باشد که یک زن و همسرش می توانند برای ایجاد یک زندگی جنسی فعال و سالم انجام دهند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 16 عامل اصلی خستگی جنسی را مطالعه کنید.)

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها