رابطه جنسی برنامه ریزی شده بهتر است یا خودجوش؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

رابطه جنسی برنامه ریزی شده بهتر است یا خودجوش؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اکثر مردم بر این باورند که رابطه جنسی خودجوش رضایت بخش تر از رابطه جنسی برنامه ریزی شده است.
  • اما زوجین گزارش می‌دهند که رابطه جنسی برنامه‌ریزی شده به همان خوبی رابطه جنسی خودجوش است.
  • این تصور که بهترین رابطه جنسی خودجوش است، افسانه ای است که در جوامع مختلف تداوم یافته است.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – کدام زوج رابطه جنسی بهتری دارند؟ آیا فکر می کنید رابطه جنسی خودجوش رضایت بخش تر است یا عشق ورزی برنامه ریزی شده معنی دارتر است؟

کاتارینا کوواچویچ (Katarina Kovacevic)، استاد روانشناسی دانشگاه یورک کانادا در مقاله ای که اخیرا منتشر کرده، اشاره می کند، اکثر مردم بر این باورند که رابطه جنسی خودجوش رضایت بخش تر است. تا حدی به این دلیل است که رابطه جنسی در فیلم‌ها به این صورت است و داغ، پرشور و هیجان‌انگیز است. علاوه بر این، افراد می توانند زمانی را به یاد بیاورند که رابطه عاشقانه آنها تازه بود، میل جنسی زیاد بود و رابطه جنسی خودجوش معمول بود.

با این حال، با بلوغ روابط صمیمانه، میل جنسی کاهش می یابد. یک دلیل این است که آشنایی به اندازه تازگی هیجان انگیز نیست. اما شاید دلیل مهم‌تر این باشد که نیازهای زندگی روزمره می‌تواند یافتن زمان یا انرژی برای رابطه جنسی را دشوار کند.

با این حال، تحقیقات زیادی نشان می دهد که زوج هایی که به طور مکرر رابطه جنسی دارند، از رابطه خود رضایت بیشتری دارند و شادتر هستند. در آنچه که مدل جنسی “به اندازه کافی خوب” نامیده می شود، دانشمندان روابط و زوج درمانگران به طور یکسان شرکای عاشقانه را تشویق می کنند که نگرش های واقع بینانه در مورد رابطه جنسی داشته باشند. با توجه به این طرز تفکر، آنچه مهم است این است که زوج‌ها به طور مکرر ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنند، نه اینکه رابطه جنسی آنها «زمین بلرزاند» یا «مبهوت کننده» باشد.

در مطالعه حاضر، کوواچویچ عقاید زوج‌های عاشقانه در مورد رابطه جنسی خودجوش و برنامه‌ریزی شده را بررسی کردند. آنها همچنین پرسیدند که آیا رابطه جنسی خودجوش بهتر است؟ یا اینکه رابطه جنسی برنامه ریزی شده رضایت بخش تر تلقی می شود؟.

همانطور که انتظار می رفت، اکثر شرکت کنندگان معتقد بودند که رابطه جنسی خودجوش رضایت بخش تر از رابطه جنسی برنامه ریزی شده است. با این حال، عده‌ای نیز اظهار داشتند که ترجیح می‌دهند برخوردهای جنسی آنها برنامه‌ریزی شده باشد. حتی اگر رابطه جنسی خودجوش یا تصادفی ایده‌آل باشد، ممکن است برای برخی از افراد برنامه‌ریزی زمانی برای رابطه جنسی در تقویم‌های شلوغشان عملی‌تر باشد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 راه سالم برای بهبود میل جنسی را مطالعه کنید.)

دنبال کردن زندگی جنسی زوج های واقعی

در پی این نظرسنجی، کوواچویچ و همکارانش از 121 زوج خواستند تا در مطالعه سه هفته ای دفتر خاطرات شرکت کنند. قبل از شروع مطالعه، هر یک از شرکا باورهای جنسی خودجوش و برنامه ریزی شده خود را نشان دادند و سطح کلی رضایت جنسی، میل جنسی و ناراحتی جنسی خود را ارزیابی کردند.

سپس برای 21 روز بعد، هر شرکت‌کننده مشخص کرد که آیا رابطه جنسی آنها خودجوش بوده یا برنامه‌ریزی شده بوده است. آنها همچنین سطح رضایت جنسی، میل جنسی و نارضایتی جنسی خود را در آن روز ارزیابی کردند.

اگرچه مردم به طور کلی معتقدند که رابطه جنسی خودجوش رضایت بخش تر از رابطه جنسی برنامه ریزی شده است، اما محققان هیچ مدرکی برای این موضوع پیدا نکردند. به عبارت دیگر، این پاسخ دهندگان گزارش دادند که برخوردهای جنسی برنامه ریزی شده آنها به اندازه برخوردهای خودجوش رضایت بخش بود. در مطالعات روانشناسی، یافتن اینکه باورهای افراد با تجربیات واقعی آنها مطابقت ندارد، غیرعادی نیست. این یافته همچنین از این ادعا حمایت می کند که این باورها بر اساس انتظارات اجتماعی در مورد نحوه انجام رابطه جنسی است. (پیشنهاد می‌شود مقاله به چالش کشیدن ارگاسم و توسعه ذهن آگاهی جنسی را مطالعه کنید.)

افسانه رابطه جنسی خودجوش

با این حال، این نتایج نشان می‌دهد که رابطه جنسی برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به‌اندازه رابطه جنسی خودجوش، خوب باشد. در این مورد، کوواچویچ به روان‌درمانگر مشهور استر پرل (Esther Perel) اشاره می‌کنند که درباره «افسانه رابطه جنسی خودجوش» نظر می‌دهد. به عبارت دیگر، زوج‌هایی که در اوایل یک رابطه هستند، اغلب بر این باورند که رابطه جنسی آنها خودبخودی یا خودجوش است، اما در واقع، آنها آمادگی زیادی برای آن عشق‌بازی تحریک‌آمیز دارند. آنها خود را در انتظار آراسته می کنند، با یکدیگر معاشقه می کنند و برای رابطه جنسی زمان و انرژی می گذارند.

این همچنین دلیلی را نشان می دهد که چرا رابطه جنسی خودجوش هیجان انگیزتر از رابطه جنسی برنامه ریزی شده است. به این معنا که رابطه جنسی خودجوش زمانی بیشتر اتفاق می افتد که رابطه جدید باشد و طرفین تمایل زیادی به بودن با یکدیگر داشته باشند. در این مورد، رابطه جنسی خودجوش بسیار هیجان انگیز است زیرا همه چیز در مورد رابطه جدید هیجان انگیز است.

اما هنگامی که زوج ها در یک رابطه طولانی مدت قرار می گیرند، نیازهای زندگی روزمره فرصت های رابطه جنسی خودجوش را کاهش می دهد. در عوض، فرصت‌هایی برای رابطه جنسی باید بین الزامات کار، خانه‌داری و مراقبت از کودک یافت شود. ممکن است رابطه جنسی برنامه ریزی شده تنها رابطه جنسی باشد که زوج های پرمشغله می توانند داشته باشند.

این تصور که رابطه جنسی باید خودجوش باشد، افسانه ای است که در جوامع تداوم یافته است. این نوع رابطه جنسی اغلب در فیلم ها به تصویر کشیده می شود، که به هر حال، داستان های هیجان انگیز عشق جوان و عاشقانه های داغ را برای ما تعریف می کند، نه زندگی روزمره زوج هایی که مدت ها پیش با هم زندگی می کردند. در حالی که رابطه جنسی خودجوش قطعا می تواند هیجان انگیز باشد، اما به احتمال زیاد رابطه جنسی برنامه ریزی شده است که زوج ها را برای مدت طولانی در کنار هم نگه می دارد. (پیشنهاد می‌شود مقاله مشاوره جنسی یا سکس تراپی را مطالعه کنید.)

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها