معضلات مردان در استفاده از پورنوگرافی دیجیتال - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

معضلات مردان در استفاده از پورنوگرافی دیجیتال

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • کاربران پورنوگرافی زندگی پر استرس و به شدت تقسیم بندی شده‌ای دارند.
  • کاربران پورنوگرافی اغلب از اختلالات جنسی ناشی از پورن رنج می برند.
  • کاربران پورن اغلب با اضطراب و شرم دست و پنجه نرم می کنند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – به عنوان درمانگر متخصص در مسائل جنسی، من از نزدیک شاهد تغییر ماهیت جهان پورنوگرافی بودم. همانطور که پورنوگرافی از چاپ در مجله و تکثیر بر روی نوارهای VHS به اینترنت منتقل شد، تأثیرات مداوم استفاده از آن را هم بر افراد و هم بر روابط مشاهده کردم.

با گسترش اینترنت، پورنوگرافی در دسترس تر، مقرون به صرفه تر و امن‌تر شده است و همراه با آن، شاهد افزایش متناظر در تعداد و تنوع افرادی بوده‌ام که واجد شرایط کاربری پورن هستند، دسته‌ای از افراد که به شرح زیر تعریف می‌کنم:

  • افرادی که به طور افراطی مشغول تماشای پورنوگرافی هستند. اغلب، آنها یا به پورن فکر می کنند یا هر روز یک ساعت یا بیشتر از پورن استفاده می کنند.
  • افرادی که بارها و بارها تلاش کرده اند و موفق به ترک یا کاهش استفاده از پورن نشده اند. آنها به خودشان می گویند که امروز از پورن استفاده نخواهند کرد، اما بعد از مدت کوتاهی دوباره استفاده می کنند. آنها به خود می گویند که امروز فقط برای ده دقیقه تماشا می‌کنند، اما چندین ساعت به تماشای پورن مشغول می‌شوند.
  • افرادی که پیامدهای منفی مربوط به استفاده از پورنوگرافی را تجربه می کنند.

کاربران پورنوگرافی خود را در زندگی پر استرس و به شدت تقسیم بندی شده می بینند. به طور معمول، از آنجایی که آنها در مورد استفاده از پورن احساس شرم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی ویا اخلاقی زیادی می کنند، رفتار خود را از خانواده، دوستان و هر کس دیگری که برایشان مهم است پنهان می کنند.

البته استرس و شرم تنها عواقبی نیست که کاربران پورن تجربه می کنند. یک مطالعه گسترده مربوط به کاربران پورن پیامدهای زیر را مشخص کرد:

  • احساس شرم: 70.5 درصد از کاربران
  • عزت نفس پایین: 65.0٪
  • مسائل مربوط به سلامت روان (افسردگی، اضطراب و…): 49.8%
  • از دست دادن رابطه: 46.5٪
  • اختلال عملکرد جنسی: 26.7٪
  • خودکشی: 19.4٪
  • بیماری های مقاربتی: 19.4%
  • سایر مشکلات سلامت جسمانی (غیر STD): 15.7٪
  • بدهی: 14.7٪
  • اختلال در فرزندپروری: 14.7٪
  • قانون شکنی: 6.0%
  • از دست دادن شغل: 4.1٪
  • قرار گرفتن در معرض فشار: 0.9٪

به نظر من جالب است اما تعجب آور نیست که شرم و عزت نفس پایین به عنوان عواقب اصلی استفاده از پورن، حتی بیشتر از مشکلات رابطه، فهرست شده است. اگر افرادی که از پورن استفاده می‌کنند در خانواده، مذهب یا فرهنگی بزرگ شده باشند که استفاده از پورن را منع می‌کند، نمی‌توانند برای استفاده از آن احساس نقص نکنند. حتی اگر از خانواده، فرهنگ یا مذهب بابت استفاده از پورنوگرافی احساس شرم نداشته باشند، ممکن است احساس شرم درونی داشته باشند، به خصوص اگر پورنوگرافی اصلی یا تنها خروجی جنسی آنها باشد. در چنین مواردی، آنها ممکن است از “شکست” خود در برقراری رابطه جنسی در دنیای واقعی احساس تنهایی و خجالت کنند و به مرور زمان، این می تواند آنها را از بین ببرد و عزت نفس آنها را در همه زمینه های زندگی کاهش دهد.

معمولاً مشکلات مربوط به روابط است که پای کاربران پورن را به مراکز مشاوره باز می‌کند. من در واقع فکر می کنم که به این موضوع ممکن است در مطالعه ذکر شده کمتر پرداخته شده باشد، زیرا علاوه بر ناراحتی شریک زندگی، موردی که در این مطالعه گزارش شده است این است که پورنوگرافی ممکن است در وهله اول از ایجاد رابطه جلوگیری کند. این «فقدان روابط» است که به اندازه کافی در مطالعه به آن پرداخته نشده است.

تحقیقات دیگر همچنین ارتباط قوی بین استفاده زیاد از پورن و کاهش رضایت از رابطه پیدا می کند. در بیشتر موارد، آنچه با استفاده از پورن اتفاق می‌افتد این است که پورن به تدریج در زندگی کاربر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و سایر جنبه‌های زندگی سالم و روابط سالم به کنار گذاشته می‌شوند.

اساساً، با استفاده زیاد از پورن، روابط طولانی مدت و سایر جنبه های مهم زندگی در جایگاه دوم بعد از پورنوگرافی قرار می گیرند و یک رابطه نمی تواند در سطوح مختلف از رنج آن بگذرد. حداقل این رنجش ها، از دست دادن اعتماد ناشی از رازها و دروغ های پیرامون استفاده از پورنوگرافی است و این به تنهایی برای ایجاد فاصله عاطفی و حتی فیزیکی بین شرکا کافی است. از این رو، رضایت زناشویی یک مشکل را به همراه دارد. در واقع، در تحقیق ذکر شده در بالا، استفاده از پورن احتمال طلاق را در دوره چهار ساله آینده تقریبا دو برابر می کند.

یکی دیگر از مسائل مربوط به روابط، آسیبی است که من از آن به عنوان اختلال عملکرد جنسی مردانه ناشی از پورن یاد می کنم. در تجربه من، چنین آسیب هایی ماهیت فیزیکی ندارند و همچنین به دفعات خودارضایی و ارگاسم مرتبط نیستند. در عوض، مشکلات مربوط به اختلال نعوظ، تاخیر در انزال و آنورگاسمی (ناتوانی در رسیدن به ارگاسم) به این واقعیت مرتبط است که وقتی یک مرد بیشتر انرژی جنسی خود را صرف تماشا و خودارضایی با پورنوگرافی می کند (با تنوع و شدت بی پایان آن) او با گذشت زمان، احتمالاً یک شریک تنها در دنیای واقعی کمتر فریبنده است.

شایع ترین علائم اختلال عملکرد جنسی مردانه ناشی از پورن عبارتند از:

  • یک مرد می تواند با پورنوگرافی به نعوظ برسد، اما زمانی که با شریک زندگی واقعی خود است، دچار مشکل می شود.
  • یک مرد می تواند با شریک واقعی نعوظ خود را حفظ کند، اما تنها با پخش مجدد کلیپ های پورنو در ذهن خود می تواند به ارگاسم برسد.
  • یک مرد به طور فزاینده ای پورنوگرافی را به سکس واقعی ترجیح می دهد و آن را شدیدتر و جذاب تر می داند.

متأسفانه، ناتوانی جنسی مردان ناشی از پورن نه تنها بر خودشان پورن بلکه بر شرکای عاشقانه آنها نیز تأثیر می گذارد. اگر مردی نتواند نعوظ داشته باشد، رابطه جنسی برقرار کند و به ارگاسم برسد، احتمالاً لذت جنسی و عزت نفس شریک زندگی او کاهش می یابد. برخی از کاربران پورنوگرافی به دلیل شرمی که از عدم انجام فعالیت جنسی احساس می‌کنند، رابطه خود را با کسی که واقعاً به او اهمیت می‌دهند، پایان می‌دهند یا شریک زندگی‌شان به این دلیل که رابطه جنسی سالم و عاشقانه‌ای با آن‌ها احساس نمی‌کنند، به ادامه زندگی پایان می‌دهند و اغلب نمی دانند که علت ناتوانی جنسی مردشان چیست.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+