آیا مشکلات جنسی با استفاده از رسانه های اجتماعی افزایش می یابد؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا مشکلات جنسی با استفاده از رسانه های اجتماعی افزایش می یابد؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • پژوهش اخیر، استفاده وسواسی از رسانه های اجتماعی را با افزایش خطر مشکلات جنسی مرتبط می کند.
  • رسانه های اجتماعی می توانند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهند، اما اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی می توانند افراد را تنها و ناراضی کنند.
  • این احساسات منفی ناشی از رسانه های اجتماعی، ممکن است رابطه جنسی را مختل کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – اگر نمی توانید نگاهتان را از تلفن خود دور کنید، اگر فکر می کنید درگیر فیس بوک، اینستاگرام، تیک تاک، ایکس (تویتر) و سایر شبکه های اجتماعی هستید، ممکن است در معرض خطر مشکلات جنسی باشید. این آسیبی است که محققان در مطالعه اخیر روی 730 بزرگسال پرتغالی کشف کردند.

این امکان وجود دارد که استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی باعث مشکلات جنسی شود. همچنین ممکن است مشکلات جنسی باعث استفاده از رسانه های اجتماعی شود و کسانی که از ناراحتی جنسی رنج می برند به شبکه های اجتماعی کشیده شوند. در حالی که علت و معلول ثابت نشده است، هر گونه ارتباط بین رسانه های اجتماعی تقریباً همه جا حاضر و اختلالات جنسی آزاردهنده است.

این مطالعه به ادبیات رو به رشدی می پیوندد که نشان می دهد با افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی (به طور کلی اینترنت) احساس تنهایی، انزوای اجتماعی و بدتر شدن سلامت روان نیز افزایش می یابد، که همگی به مشکلات جنسی کمک می کنند.

مطالعات انجام شده

محققان دانشگاه لیسبون پرتغال، داده‌های جمع‌آوری‌شده از چهار مطالعه قبلی، سه نظرسنجی آنلاین و یک بررسی حضوری را با هم ترکیب کردند. نمونه نهایی شامل 536 زن و 174 مرد، با میانگین سنی 24 سال بود که از هر ده نفر 9 نفر (93 درصد) گفتند که رابطه جنسی منظمی دارند.

زنانی که بیشترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی را گزارش کردند در معرض خطر افزایش مشکلات برانگیختگی، آتروفی یا روان‌کاری ضعیف واژن، مشکلات ارگاسم، درد جنسی، نارضایتی جنسی و ناراحتی عمومی جنسی بودند. مردانی که می‌گفتند به شبکه‌های اجتماعی معتاد هستند، با خطر بیشتری برای کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، مشکلات ارگاسم و به طور کلی نارضایتی جنسی مواجه بودند.

مردان و زنانی که بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، فروپاشی کامل جنسی را تجربه نکردند، اما در مقایسه با شرکت‌کنندگان در مطالعه که کم‌تر زیاده‌روی کردند، عملکرد جنسی ضعیف‌تری را گزارش کردند.

چگونه رسانه های اجتماعی می توانند به رابطه جنسی آسیب برسانند؟

محققان پیشنهاد می کنند که فیس بوک و امثال آن ممکن است عملکرد جنسی را با افزایش استرس و به خطر انداختن سلامت روان تهدید کند:

  • روانشناسان دانشگاه میشیگان برای 82 دانشجو (50 زن و 32 مرد) پنج بار در روز به مدت دو هفته پیام های متنی ارسال کردند و از آنها پرسیدند: “در حال حاضر چه احساسی دارید؟” و “چقدر از زندگی خود راضی هستید؟” با افزایش استفاده از فیس بوک، شرکت کنندگان احساس بدتری داشتند. هر چه آنها در طول دو هفته بیشتر از فیس بوک استفاده کردند، سطح رضایت از زندگی آنها بیشتر کاهش یافت. تعاملات چهره به چهره این امر را ایجاد نکرد.
  • محققان دانمارکی سلامت عاطفی 1095 کاربر معمولی فیس بوک را بررسی کردند و سپس آنها را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه به استفاده از سایت بدون محدودیت ادامه داد. گروه دیگر به مدت یک هفته هیچ استفاده ای نکردد و به استراحت پرداخت. نظرسنجی بعدی نشان داد کسانی که استراحت کردند، خودشان را بیشتر دوست داشتند و احساس رضایت بیشتری از زندگی خود داشتند.
  • دانشمندان دانشگاه ایالتی فولرتون کالیفورنیا، سطح استرس 555 دانشجوی کالج (238 زن، 317 مرد) را مورد بررسی قرار دادند، سپس از نیمی از آنها خواستند به مدت یک هفته از رسانه های اجتماعی خودداری کنند. پس از آن هفت روز، هر دو گروه دوباره مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی از رسانه های اجتماعی استفاده نکردند، کاهش استرس قابل توجهی را گزارش کردند.
  • گروه دیگری از محققان پرتغالی با استفاده از دو معیار استاندارد تنهایی، 548 نوجوان و جوان پرتغالی 16 تا 26 ساله را مورد بررسی قرار دادند. با افزایش زمان استفاده از اینترنت، تنهایی آنها نیز افزایش یافت.

اینکه چرا استفاده مکرر از رسانه های اجتماعی به رابطه جنسی آسیب می رساند واضح نیست، اما در ادامه مواردی وجود دارد که محققان حدس می زنند:

  • از آنجایی که اینترنت به یک ابزار ارتباطی فراگیر تبدیل شد، برخی از کارشناسان پیش بینی کردند که کاربران از این امکان جدید برای گسترش ارتباطات لذت خواهند برد. اما ارتباطات رسانه های اجتماعی فاقد تعامل واقعی انسانی و نشانه های ظریف اما مهم گفتگوی رو در رو است. کاربران ممکن است رسانه های اجتماعی را خیره کننده اما بیگانه کننده بدانند و این ممکن است توضیح دهد که چرا استفاده وسواسی به عنوان “پیمایشی عذاب آور” شناخته می شود.
  • اینترنت نیز خشم را تحریک می کند. تبلیغات اینترنتی دارای الگوریتم طعمه کلیکی می‌باشند و باعث جذب افراد به سایت ها می شود و این کار به شکلی موثر و مداوم انجام می دهد. خشم عامل استرس زا است که برای رابطه جنسی مضر است.
  • در همین حال، رسانه‌های اجتماعی تا حد زیادی بر روی رویدادهای شاد تمرکز می‌کنند و در آن کیک تولد و مهمانی‌های آنچنانی بیشتر از مراسم تشییع جنازه است. تاکید بیش از حد بر شادی‌های دیگران ممکن است باعث شود کاربران تعجب کنند که چرا رویدادهای مشابه در زندگی‌شان کم است. این ممکن است باعث تنهایی شود، یکی دیگر از عوامل استرس زا که برای رابطه جنسی زیان آور است.

نتیجه ترکیبی از احساسات است که ممکن است تنهایی و اضطراب را افزایش دهد و رضایت از زندگی را کاهش دهد، که همگی ممکن است در ارتباط وابسته به عشق شهوانی تداخل داشته باشند و عشق ورزی را مختل کنند.

تأیید بیشتر از نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS)، بزرگترین و جامع ترین مطالعه در حال انجام در مورد نگرش ها و رفتار آمریکایی ها در بسیاری از عقاید و فعالیت ها از جمله رابطه جنسی است. محققان GSS با 9504 آمریکایی 18 تا 44 ساله در سال های 2000-2002 و دوباره در سال های 2016-2018 مصاحبه کردند. در طول این 16 سال، زمانی که رسانه های اجتماعی به بخشی از زندگی بسیاری از مردم تبدیل شدند، مردان 18 تا 24 ساله بومی اینترنت بیشترین افزایش تجرد را گزارش کردند، 19 درصد در مطالعه قبلی و سپس 31 درصد در مطالعه جدید. زنان 18 تا 24 ساله بومی اینترنت نیز افزایش پرهیز از 16 به 20 درصد را گزارش کردند.

اینترنت و شبکه های اجتماعی رابطه جنسی را از بین نبرده اند. بسیاری از مردم هنوز هم عشق می ورزند. با این حال، این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده اجباری از اینترنت (به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی) اغلب باعث می‌شود افراد کمتر شاد باشند، از زندگی خود رضایت کمتری داشته باشند و احتمالاً در معرض طیف گسترده‌ای از مشکلات جنسی قرار بگیرند. اگر مکرراً به تلفن همراه خود نگاه نکنید، ممکن است احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و فقط از رابطه جنسی بهتر لذت ببرید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+