اگر زنان به ارگاسم نرسند، مشکل روانی دارند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

اگر زنان به ارگاسم نرسند، مشکل روانی دارند؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • زیگموند فروید (Sigmund Freud) زنانی را که در حین مقاربت به ارگاسم نمی‌رسیدند، «سرد» نامید و به عزت نفس بسیاری از زنان آسیب زد.
  • به طور کلی، مسئله به ارگاسم نرسیدن زنان سلامت روان آنها نیست، بلکه اغلب به روش های آمیزش جنسی یا پوزیشن هایی که انتخاب می‌کنند مربوط می‌شود.
  • مطالعه اخیر مشخص می‌کند که کدام روش‌های آمیزش جنسی ارگاسم زنان را به بهترین نحو تسهیل می کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در طول رابطه جنسی، بسیاری از زنان در رسیدن به اوج لذت جنسی مشکل دارند یا اصلا نمی توانند ارگاسم داشته باشند. فروید در تعاریف خود چنین زنانی را «سرد» نامید. اما برچسب او عزت نفس بسیاری از زنان را زخمی کرد و درمان او پرهزینه، وقت گیر و اغلب بی اثر بود.

در قرن بیستم، روانکاوی فرویدی شکل برجسته ای از درمان روانشناختی بود. اما با گذشت زمان محبوبیت آن کاهش یافت. (امروزه انجمن روانشناسی آمریکا 146000 عضو دارد و انجمن روانکاوی آمریکا 3000 عضو دارد.)

متأسفانه، تصور فروید از سردی هنوز هم با ما است. برخی از مردان این لقب را به زنانی که در رابطه جنسی مانند ستاره های پورن عمل نمی‌کنند می‌دهند. بسیاری از زنانی که در حین رابطه جنسی با شریک زندگی خود به اوج لذت جنسی می رسند، احساس می کنند که توسط این برچسب تسخیر شده اند. تا جایی که سلامت روانی، دوام رابطه و حتی توانایی آنها برای عشق ورزی به این برچسب گره خورده است.

اخیراً، محققان کشور چک از نمونه بزرگی از بزرگسالان در مورد چگونگی عشق ورزی و به ارگاسم رسیدن زنان سؤال کردند. آنها دریافتند که سلامت روانی زنان و کیفیت روابط آنها ارتباط چندانی با توانایی آنها برای رسیدن به اوج لذت جنسی ندارد. آنچه که بیش از همه مهم بود، روش‌های آمیزش جنسی یا پوزیشن های رابطه جنسی بود که آنها انتخاب می کردند.

تحقیق در خصوص ارگاسم

محققان موسسه ملی سلامت روان کشور چک از فیس بوک برای گردآوری 21038 بزرگسال (11225 زن و 9813 مرد) استفاده کردند تا تحقیقات خود را در مورد تمایلات جنسی و عشق ورزی تکمیل کنند. محققان از شرکت کنندگان پرسیدند که چند بار مقاربت جنسی را تجربه کرده‌اند؟ آیا از رابطه جنسی به این طریق لذت می‌برند یا خیر؟ آیا زنان در آن موقعیت ارگاسم داشته‌اند یا خیر؟.

یک سوم از زنان گفتند که هرگز در حین مقاربت به ارگاسم نرسیده اند و مهم نیست کدام پوزیشن یا روش آمیزش جنسی را امتحان کرده اند. اما در بین دو سوم افرادی که می‌توانستند با شریک زندگی خود به اوج لذت جنسی برسند، ارگاسم آنها بیشتر در چهار موقعیت از 13 موقعیت آمیزش جنسی اتفاق می‌افتاد.

کدام روش‌های آمیزش جنسی و چرا؟

پوزیشن ها یا موقعیت های آمیزش جنسی که بیشتر با ارگاسم زنان مرتبط است عبارتند از: مرد در بالا، زن در بالا، ایستادن رو در رو و نشستن رو در رو.

چرا؟

  • این موقعیت ها امکان تماس چشمی را فراهم می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که جذابیت متقابل را افزایش می دهد و نزدیکی عاطفی را نیز افزایش می دهد.
  • این چهار حالت بوسیدن را تشویق می کند، که بسیاری از افراد آن را عنصری حیاتی برای رضایت جنسی می دانند.
  • در نهایت، پوزیشن‌های چهره به چهره به عاشقان این امکان را می‌دهد که ببینند شریک زندگی‌شان برانگیخته می‌شود.

اما از بین این چهار موقعیت، موقعیت زن در بالا، احتمالاً به زنان کمک می‌کند تا به اوج برسند و مزایای شهوانی منحصر به فردی را ارائه می دهد که روشهای آمیزشی دیگر نمی‌توانند با آن مطابقت داشته باشند:

  • وقتی زنان در اوج هستند، به بهترین وجه می‌توانند سرعت و عمق را کنترل کنند که برای راحتی بسیاری از زنان بسیار مهم است.
  • این موقعیت به زنان این امکان را می دهد که هر طور که می خواهند حرکت کنند و ریتم‌های حسی مورد علاقه خود را برقرار کنند.
  • حرکات ران زنان به آنها اجازه می دهد لگن خود را به استخوان های شرمگاهی مردان بمالند، که باعث تحریک کلیتوریس و محرکی برای ارگاسم آنها می شود. کلیتوریس خارج از واژن و بالای دهانه زیر محل اتصال بالای لب های واژن قرار دارد.
  • موقعیت زن در بالا دست هر دو شریک را برای لمس متقابل بدن یکدیگر آزاد می گذارد. لمس بدن برانگیختگی جنسی را افزایش می دهد و به رضایت جنسی کمک می کند.
  • در نهایت، این روش آمیزش جنسی به زنان یا شریک زندگی آنها اجازه می دهد تا از دست ها یا اسباب بازی های جنسی برای نوازش کلیتوریس استفاده کنند.

سایر تحقیقات

مطالعه محققان چک نشان می دهد که یک سوم از زنان هرگز در طول مقاربت به اوج لذت جنسی نمی رسند و مهم نیست در کدام موقعیت یا پوزیشن قرار داشته باشند. بسیاری از مطالعات دیگر با تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان چک موافق هستند. الیزابت لوید (Elizabeth Lloyd)، نویسنده کتاب The Case of the Female Orgasm، در بررسی بیش از 50 سال تحقیق ادعا کرد که تنها حدود یک چهارم زنان به طور مداوم و از رابطه جنسی در هر موقعیتی به ارگاسم می رسند. چندین مطالعه جدیدتر به این نتیجه رسیده اند که حتی تعداد کمتری از زنان به طور مداوم از مقاربت به ارگاسم می رسند.

مطالعه محققان چک همچنین تایید کرد که تا آنجا که به ارگاسم مربوط می شود، سلامت روان زنان بسیار کمتر از نحوه عشق ورزی آنها اهمیت دارد. بسیاری از مطالعات دیگر با این موضوع موافق هستند:

محققان دانشگاه ایندیانا (Indiana University) 1055 زن 14 تا 94 ساله را مورد بررسی قرار دادند. کمتر از یک نفر از هر پنج نفر (18 درصد) ارگاسم را تنها از طریق مقاربت گزارش کردند. اکثر آنها گفتند که کلید ارگاسم آنها تحریک مستقیم کلیتورال است.

آقایان توجه کنند:

بسیاری از مردان بر این باورند که زنان «باید» در حین مقاربت به ارگاسم برسند. این تعجب آور نیست زیرا در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بی‌شماری، به نظر می‌رسد که زن و مرد به طور معمول در حین مقاربت به طور همزمان به اوج می‌رسند. در واقع، ارگاسم در حین مقاربت برای زنان نادر است و احتمال ارگاسم همزمان کمتر است.

در همین حال، بسیاری از مردان بیشتر آموزش های جنسی خود را از پورنوگرافی دریافت می کنند. در پورنوگرافی زنان در حین مقاربت ناله می کنند و به نظر می رسد که به ارگاسم می‌رسند. اما در واقع، آنها به ارگاسم نمی‌رسند. در مصاحبه‌ای که با چندین بازیگر زن پورن انجام شده بود، هیچ یک از آنها هرگز در مقابل دوربین به ارگاسم نرسیده بودند. بنابراین با پرورش روابط صمیمانه عاطفی و نوازش های ملایم و طولانی کلیتورال به ویژه رابطه جنسی دهانی، می‌توان همسر خود را به اوج لذت جنسی رساند و رضایت از رابطه جنسی را چند برابر کرد.

به آقایان پیشنهاد می‌شود:

  • در مورد نقش کلیتوریس در تمایلات جنسی زنان بیشتر مطالعه کنند.
  • اگر علاقه مند به افزایش احتمال ارگاسم زنان در وضعیت مرد در بالا هستید، یک تغییر ساده در آن وضعیت تحریک کلیتور را افزایش می دهد.

در پایان، اگر زنی هستید که در رسیدن به ارگاسم در کنار شریک زندگی خود مشکل دارید، پیشنهاد می‌شود با مشاورین کلینیک آوان در تماس باشید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+