آیا جذابیت جنسی همسرتان کم شده است؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا جذابیت جنسی همسرتان کم شده است؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • صمیمیت جنسی در روابط طولانی مدت چالش برانگیز است و برخی از زوج ها جذابیت جنسی را از دست می دهند.
  • انگ وزن در حال افزایش بوده و تاثیر مخربی بر روابط عاشقانه دارد.
  • سازگاری بالا با ارزش‌های اصلی، اولویت‌های سبک زندگی و مراقبت از خود دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – مسائل کمی به اندازه این تصور مهم وجود دارد که ما می توانیم جذابیت جنسی خود را نسبت به همسر خود از دست بدهیم. این برخلاف ساختار تعهدی است که ما به طور جمعی در جامعه خود پذیرفته ایم.

در ازدواج قول می دهیم که بدون قید و شرط تا زمان مرگ متعهد بمانیم. اما هیچ بندی در قرارداد ازدواج وجود ندارد که به ما اجازه دهد در صورتی که شریک زندگی ما سبک زندگی ناسالمی را شروع کند (مانند اضافه وزن بیش از حد یا تغییرات فیزیکی شدید)، کنار بیاییم.

با این حال، بسیاری از افراد همسران خود را در بیستمین یا بیست و پنجمین سالگرد زندگی بدون صمیمیت جنسی و گاهی اوقات جذابیت می بینند، تعهد خود را زیر سوال می برند و در مورد دیگر شرکای بالقوه خیال پردازی می کنند.

از میان مسائلی که یک زوج و درمانگر آنها با آن روبرو هستند، این ممکن است یکی از دشوارترین مسائل باشد. چرا؟

از دست دادن جذابیت جنسی پیچیده است

اول اینکه ما هیچ کنترلی بر فعالیت بدنی یا رژیم غذایی شریک زندگی خود نداریم. مطمئناً، گفتگو در مورد اینکه چه نوع مواد غذایی برای شام سالم مناسب است، می تواند بر انواع غذاهایی که برای یا با یکدیگر درست می کنیم تأثیر بگذارد. با این حال، شریک زندگی ما همچنان آنچه را که می خواهد می خورد، چه ورزش کند یا نه. درست است، این حق اوست.

دوم، گفت‌وگوی صریح در مورد بدن شریک زندگی‌مان یا جذب ما به او است که تقریباً از انتقاد یا تحقیر درک شده جدایی‌ناپذیر است. نمونه ای از انتقاد این است که بگوییم مشکلی در شریک زندگی ما از نظر وزن یا سطح آمادگی جسمانی وجود دارد. تحقیر می‌تواند باعث این مقایسه شود که مشکلی در شریک زندگی ما وجود دارد و ما بهتر، خوش اندام تر، جذاب تر و… هستیم.

سوم، بدن همه ما در طول عمر تکامل می یابد و پیر می شود و مطمئناً بعد از 20 سال زندگی مشترک متفاوت خواهیم بود. تغییرات هنجاری شامل چین و چروک بیشتر، ریزش مو، سفید شدن مو و… است. در حالی که پیری لزوماً شامل افزایش وزن بیش از حد یا انتخاب سبک زندگی ناسالم نیست، نرخ چاقی در میان میانسالان در بالاترین میزان قرار دارد.

انگ وزن، رسانه های اجتماعی و برنامه های دوستیابی

بررسی های اخیر نشان داد که انگ افزایش وزن تأثیر منفی بر روابط عاشقانه داشته است. انگ وزن شامل طیفی از سوگیری های ظاهری از جمله تعصب، کلیشه سازی و تبعیض است. بین سال های 1995 و 2006، تبعیض وزنی 66 درصد افزایش یافت و این امر به اندازه تبعیض نژادی و سنی فراگیر است.

برخی از بزرگ‌ترین انتقادها در مورد وزن و ظاهر از طرف شرکای عاشقانه و اعضای خانواده وارد می‌شود، تحقیقی معتبر نشان می‌دهد که نزدیک به 50 درصد از شرکت‌کنندگان در تحقیق، از تحقیر وزن خود توسط همسران خود رنج می‌برند. این نوع انتقادها از طرف نزدیک ترین افراد به ما، به طور قابل توجهی بر عزت نفس و رضایت از رابطه تأثیر می گذارد.

البته، تأثیرات روانی و رابطه‌ای وجود دارد که به سطح جذب ما فراتر از جنبه فیزیکی کمک می‌کند. با این حال، مسلماً، کاهش تعارض رابطه‌ای و بهبود ارتباط عاطفی شما تنها زمانی افزایش پیدا می‌کند که ویژگی‌های فیزیکی اساسی تغییر کرده باشد.

دو عامل در چشم انداز روابط فعلی وجود دارد که نشان می دهد این مشکل به روابط متعهدانه تر نیز می‌تواند گسترش پیدا کند.

اولین عامل تاثیر اپلیکیشن های دوستیابی بر شکل گیری رابطه است. به این معنا که وقتی افراد در معرض هزاران رقابت بالقوه قرار می گیرند، با حس منحصر به فردی از گزینه های خود (درست یا نادرست) رابطه ای را آغاز می کنند.

دومین عامل، استفاده زیاد از اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام است که الگوریتم های آن ها به گونه ای طراحی شده اند که با نشان دادن افراد زیبا و به ظاهر جذاب، شما را درگیر خود نگه دارند. در حالی که همیشه افراد زیبایی در تلویزیون، فیلم ها و سایر رسانه ها وجود داشته اند، صمیمیت ساختگی ایجاد شده توسط اینفلوئنسرهای کوچک و بزرگ، تنها “ترس از دست دادن” و مقایسه ناعادلانه زیبایی با شرکا را تشدید کرده است.

3 توصیه

در ادامه سه توصیه وجود دارد که رابطه شما را با درجه ای از تلقیح فراهم می کند و به جلوگیری از سناریویی که علاقه جنسی به شریک زندگی خود را از دست داده اید، کمک می کند.

از همان ابتدا به شدت کشش جنسی توجه کنید. در حالی که صمیمیت جنسی را می توان از طریق مداخلات در رابطه جنسی افزایش داد، اما پایه اساسی جذابیت جنسی نسبتاً پایدار است. به همین دلیل، افراد نباید بی تفاوتی یا دوسوگرایی جنسی را نادیده بگیرند. اگر جرقه در ابتدا وجود نداشته باشد، شواهد کمی وجود دارد که تایید کند 20 سال آینده رابطه‌ای وجود خواهد داشت.

با افرادی ملاقات کنید که سطح تناسب اندام تقریبی با شما دارند و عادات سالمی در مورد رژیم غذایی، تغذیه، ورزش و سایر برنامه های خودمراقبتی ایجاد کرده اند. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر الگوها سخت است و الگوهایی که در طول عمر شکل گرفته‌اند در بازه متوسط تا بسیار پایدار قرار دارند. اگر شریک میانسالتان تا ابتدای رابطه شما این کار را نکرده است، روی این شرط بندی نکنید که رژیم غذایی خود را به طور اساسی تغییر دهد و به طور مداوم ورزش کند.

به طور مداوم تحسین شریک زندگی خود را به اشتراک بگذارید و زیبایی او و تمایل خود را به او برجسته کنید. فرصت هایی را در قرارهایتان ایجاد کنید که به شما فرصتی برای معاشقه و صمیمیت جنسی دهد. زوج‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، تمایل به سوگیری دیدگاه مثبت دارند و کمتر روی ویژگی‌های نامطلوب یکدیگر تمرکز می‌کنند که می‌تواند به از دست دادن جذابیت جنسی کمک کند.

حقیقت این است که هیچ مانعی در برابر از دست دادن جذابیت وجود ندارد. زندگی مدرن چالش‌های مقایسه اجتماعی و وسوسه شرکای زندگی را با افزایش سن تشدید کرده است تا تمرکز آنها به سمت جایگزین‌های جوان‌تر، مناسب‌تر یا جذاب‌تر سوق یابد.

در حالی که کاهش سطح جذابیت جنسی ما در طول دهه های زندگی مشترک کاملاً طبیعی است، بهترین راه برای جلوگیری از نابودی جذابیت این است که سطح ظاهری و جسمانی خود را از ابتدا ارتقا دهیم. در نهایت اینکه، باید بپذیریم که بدن شریک زندگی ما تغییر خواهد کرد، مانند بدن خودمان، بدون توجه به همسانی.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+