آیا آنچه را که برای قهرمان شدن لازم است دارید؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا آنچه را که برای قهرمان شدن لازم است دارید؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تعداد بسیار کمی از مردم دست به اعمال نوع دوستی قهرمانانه می زنند.
  • ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند به پیش‌بینی اینکه آیا یک فرد به احتمال زیاد یک نوع دوست فوق‌العاده است یا خیر کمک می‌کند.
  • افراد نوع‌دوست بیشتر به صداقت و پیروی از قوانین اهمیت می دهند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – زندگی پر از لحظاتی است که در آن باید بین انجام بهترین کار برای خود و انجام آنچه برای دیگران بهترین است یکی را انتخاب کنیم. اکثر افراد، وقتی با این لحظات مواجه می شوند، نه کاملاً خودخواه هستند و نه کاملاً نوع دوست. یک فرد معمولی در مواقعی که می تواند به دیگران کمک می کند، همچنان تمایل دارد حداقل در برخی مواقع مراقب خود باشد.

اما گروه کوچکی از افراد وجود دارند که مایل به انجام اعمال غیرعادی نوع دوستی هستند. راه‌های زیادی وجود دارد که یک فرد می‌تواند در نوع‌دوستی فوق‌العاده باشد. برخی ممکن است اعضای خود را اهدا کنند (به عنوان مثال، کلیه، کبد یا مغز استخوان). برخی دیگر ممکن است در اقدامات نجات قهرمانانه شرکت کنند و امنیت خود را برای کمک به دیگران در مواقع اضطراری به خطر بیاندازند. همچنین افرادی هستند که ممکن است تعهدات بلندمدتی برای خدمت به دیگران از طریق سازمان هایی مانند پزشکان بدون مرز داشته باشند.

نوع‌دوستان خارق العاده بسیار نادر هستند. از هر 5 میلیون نفر، 1 نفر در عملیات نجات قهرمانانه شرکت می کنند و احتمال اینکه یک فرد اهدا کننده عضو زنده باشد، حدود 1 در 17 میلیون نفر است.

در سال 2022، شاون رودز (Shawn Rhoads) و همکارانش مطالعه‌ای انجام داند تا مشخص کنند آیا ویژگی‌های شخصیتی خاصی در ارتباط با اعمال نوع‌دوستی خارق‌العاده وجود دارد یا خیر. آنها ویژگی‌های شخصیتی و رفتارهای شش گروه مختلف از نوع‌دوستان خارق‌العاده را با یک گروه از افراد عادی مقایسه کردند.

آنها دریافتند که سه عامل وجود دارد که به طور قابل توجهی پیش بینی می کند که آیا یک فرد احتمالاً در عمل نوع دوستی خارق العاده شرکت می کند یا خیر:

صداقت و تواضع

اول، رودز و همکارانش دریافتند که نوع دوستان خارق العاده در صفتی به نام “صداقت و فروتنی” امتیاز بالایی کسب می کنند. افرادی که در این ویژگی امتیاز بالایی دارند، در برخورد با دیگران به صداقت، امانت داری و انصاف اهمیت زیادی می دهند. از سوی دیگر، کسانی که در صداقت و فروتنی امتیاز پایینی دارند، تمایل بیشتری به دروغ گفتن، خیانت یا دزدی برای منافع شخصی دارند.

افرادی که سعی می کنند همیشه از قوانین پیروی کنند و حقیقت را بگویند، احتمال بیشتری دارد که دست به اعمال بزرگ نوع دوستی بزنند. همچنین کسانی که حاضرند دروغ های سفید یا مصلحتی بگویند ویا قوانین را در موقعیت های خاص تغییر دهند، کمتر احتمال دارد که دست به اعمال نوع‌دوستی بزنند.

کاهش تخفیف اجتماعی

ثانیاً، نوع‌دوستان خارق‌العاده در تخفیف اجتماعی کمتری شرکت می‌کنند. مفهوم تخفیف اجتماعی به این موضوع اشاره دارد که آیا افراد با افراد نزدیک (مانند دوستان و اعضای خانواده) و افراد دور (مانند غریبه ها و آشنایان) متفاوت رفتار می کنند یا خیر.

کسی که در تخفیف اجتماعی امتیاز بالایی می‌گیرد، فقط حاضر است به افرادی کمک کند که بسیار خوب می‌شناسد، در حالی که کسی که در تخفیف اجتماعی نمره پایینی می‌گیرد، مایل است تقریباً به هر کسی کمک کند (صرف نظر از اینکه دوست باشد یا غریبه). تقریباً هر کسی مایل است به یکی از اعضای خانواده که نیازمند است کمک کند، اما فقط نوع دوستان خاصی حاضر به کمک به غریبه ها هستند.

ناراحتی فردی کمتر

در نهایت، نوع‌دوستان خارق‌العاده در صفتی که به آن پریشانی فردی گفته می‌شود، امتیاز پایینی کسب کردند. افرادی که در پریشانی فردی امتیاز بالایی دارند، زمانی که با شرایط اضطراری مواجه می شوند، بیشتر از نظر عاطفی ناراحت می شوند. زمانی که همه چیز خوب پیش نمی رود احتمال استرس و ناراحتی آنها بیشتر است. افرادی که در پریشانی فردی امتیاز پایینی دارند خونسردی خود را حفظ می کنند و زمانی که اوضاع بد پیش می رود کمتر تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرند.

نوع‌دوستان خارق‌العاده معمولاً در پریشانی فردی امتیاز کمتری می‌گیرند، به این معنی که احتمالاً خونسردی خود را حفظ کرده و در زمان بحران اغلب تصمیم درستی می‌گیرند. جای تعجب نیست که این ویژگی به ویژه برای شناسایی افرادی که در اقدامات نجات قهرمانانه شرکت می کردند، مهم بود.

ویژگی هایی که نوع دوستی فوق العاده را پیش بینی نمی کنند

جالب توجه است، این مطالعه بینش هایی را در مورد ویژگی هایی ارائه می دهد که رفتار نوع دوستانه را پیش بینی نمی کنند. به عنوان مثال، برون گرایی که مربوط به رفتار دوستانه و صمیمی با دیگران است، با نوع دوستی ارتباطی نداشت.

این یافته جالب است، زیرا برون گرایی معمولاً یک ویژگی مطلوب در نظر گرفته می شود و افرادی که امتیاز بالایی در برون گرایی کسب می کنند تمایل دارند دوستان و ارتباطات اجتماعی بیشتری داشته باشند. اما این واقعیت که شخصی صمیمی است ممکن است به این معنی نباشد که او در لحظه نیاز به دیگران کمک می کند. به همین ترتیب، افرادی که درونگرا و محجوب هستند به همان اندازه احتمال دارد که درگیر نوع دوستی خارق العاده ای شوند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+