احساس عشق و علم روابط - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

احساس عشق و علم روابط

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • عشق اشکال مختلفی دارد، اما احساس عشق ممکن است از پویایی های بین فردی خاص ناشی شود.
  • پاسخگویی، پویایی اولیه است که در زمینه احساس عشق وجود دارد.
  • عشق به تجربه ای از ارتباط واقعی نیاز دارد.
  • اغلب افراد ثبات در رفتار افراد را لازمه عشق می دانند.

“آیا من عاشق هستم؟”

“آیا این احساسی است که عشق شبیه است؟”

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – آیا تا به حال این سوالات را از خود پرسیده اید؟ برای برخی افراد، این سوالات زمانی مطرح می شود که یک رابطه در آستانه تبدیل شدن به رابطه‌ای جدی باشد. افراد دیگر که در رابطه طولانی مدت هستند نیز در مورد عشق گیج می شوند: “آیا این احساس عشق است؟” “آیا من هنوز شریک زندگیم را دوست دارم؟” “آیا شریک زندگی من هنوز مرا دوست دارد؟”

برای اینکه واقعاً بدانیم عشق چیست، باید:

  1. نسخه های مختلف آن را بشناسیم.
  2. بتوانیم دقیقاً آنچه را که باعث احساس عشق می‌شود، توصیف کنیم.

بیشتر تحقیقات موجود بر روی اولی متمرکز شده اند و به وضوح تفاوت انواع مختلف عشق با یکدیگر را می افزایند. به‌طور شگفت‌انگیزی تحقیقات کمی روی دومی متمرکز شده است اما تحقیقات اخیر شیا (Xia) و همکارانش از دانشگاه آلاباما پیشرفتی هیجان‌انگیز در علم روابط ایجاد کرده است.

عشق به اشکال مختلف می آید.

هرکسی که پدربزرگ و مادربزرگ، معلم یا شریک عاشقانه خود را دوست داشته باشد، می‌داند که “عشق” به اشکال مختلف وجود دارد. حوزه علم روابط انرژی قابل توجهی را صرف بیان این تنوع کرده است. طبقه بندی توسعه یافته توسط زیر را در نظر بگیرید:

  • عشق عاشقانه یا پرشور: برخی از عشق ها تجربه ای با شدت بالا هستند. محققین از اصطلاحات عشق رمانتیک یا عشق پرشور برای توصیف نوعی از عشق استفاده می کنند که شامل کشش جنسی، طیف وسیعی از احساسات شدید، برانگیختگی فیزیولوژیکی و مشغله ذهنی است.
  • عشق همراه: یک نوع عشق صلح آمیز و صمیمی است. عشق همراه شبیه نوع دوستی است و تجسم مراقبت، نگرانی و نزدیکی به شخص دیگر است.
  • عشق دلسوزانه: برخی از عشق ها بر علاقه ما به خدمت به شخص دیگری متمرکز است، خواه فرزند، دوست یا والدین ما باشند. عشق دلسوزانه این عشق دیگر را به تصویر می کشد، که در آن ما عمیقاً انگیزه داریم برای دیگری باشیم.
  • عشق دلبستگی: عشق همچنین می تواند مانند یک بند باشد، عشقی که در مواقع نیاز ما را به سمت دیگری می کشاند. عشق دلبستگی به پیوندهای بین فردی اشاره دارد که مشخص می کند ما به دنبال چه کسی هستیم و زمانی که مضطرب هستیم با آنها احساس امنیت بیشتری می کنیم.

نامگذاری انواع عشق تمرینی است برای شناسایی آنچه برخی از عشق ها را از انواع دیگر عشق متفاوت می کند. در حالی که این طبقه بندی مفید است، یک سوال مهم را دور می زند: چه چیزی در مورد این تجربیات وجود دارد که باعث ایجاد احساس خاص “عشق” می شود؟ به عبارت دیگر: ویژگی های اصلی عشق چیست؟

دانشمندان اکنون می توانند ویژگی های اصلی عشق را بدانند.

تحقیقات اخیر دانشمندان بر روی احساس عشق، با هدف شناسایی ویژگی های اصلی آن انجام شده است. چه چیزی باعث می شود افراد احساس کنند که دوستش دارند؟ به طور انتقادی، دانشمندان این سوال را در زمینه های مختلف بین فردی دنبال کردند. به عبارت دیگر، چه در جریان یک فوریت باشید، چه دلتنگ پسر عموی مورد علاقه‌تان شده باشید، چه در حال برنامه‌ریزی مهمانی برای دوست صمیمی خود باشید، احساسی که با در نظر گرفتن این افراد (عشق) ایجاد می‌شود، ویژگی‌های مشترکی دارد.

از 450 دانشجوی کارشناسی پرسیده شد که چگونه والدین، شرکا و دوستانشان باعث می شوند احساس عشق را تجربه کنند. با تجزیه و تحلیل دقیق پاسخ های 1400 شرکت‌کننده، محققان توانستند مضامین مشترکی را شناسایی کنند که قلب را آشکار می‌کند.

عشق شامل پاسخگویی، ارتباط و ثبات است.

چگونه می دانید که احساس شما احساس عشق است؟ بر اساس تحقیقات شیا و همکاران (2023)، رابطه شما با این ویژگی های اصلی مشخص شده است.

پاسخگویی مثبت. مردم بر این باورند که عشق (همه انواع عشق) زمانی احساس می شود که شخص دیگری به شما اعتبار می دهد، نسبت به شما حساس است و به نیازهای شما پاسخ می دهد و توجه نشان می دهد. این پاسخ مثبت به عنوان ویژگی اساسی عشق ظاهر شد. با نگاهی دقیق تر، محققان رفتارهای واقعی را شناسایی کردند که پاسخگویی را تشکیل می دهند. آنها عبارتند از:

  • نشان دادن محبت.
  • افزایش احساس ارزشمندی دیگران.
  • حمایت کردن.

ارتباط معتبر. تجربه صمیمیت بدون عملکرد یا نما چه حسی دارد؟ ارتباط معتبر دومین ویژگی اصلی عشق است که در تحقیقات شیا و همکارانش آشکار شده است. عشق زمانی احساس می شود که شما همانی هستید که واقعا هستید، با آسیب پذیری و گشاده رویی و احساس تعلق و همراهی با شخص دیگری را تجربه می کنید. پویایی که باعث ایجاد ارتباط اصیل می شود شامل:

  • وابستگی متقابل، زمانی که افراد می خواهند با هم باشند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند،
  • “هماهنگ” بودن، که شبیه به شیمی بین فردی است.

ثبات. آخرین ویژگی رابطه که منجر به احساس عشق می شود ثبات است. معلوم می شود که عشق از ثبات ناشی می شود، نه عدم اطمینان و غیرقابل پیش بینی بودن. ثبات زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به‌گونه‌ای رفتار کنند که:

  • بی‌قید و شرط و همراه با تأکید بر پذیرش باشد.
  • قابل اعتماد باشد، که بر اهمیت قابل اعتماد بودن تأکید می‌کند.

عشق نتیجه پویایی بین فردی خاص است.

مردم بر این باورند که احساس عشق ناشی از تجربه پاسخ مثبت، ارتباط معتبر و ثبات است. به نظر می‌رسد این ویژگی‌های اصلی، رشته‌ای را تشکیل می‌دهند که اشکال مختلف عشق را به هم می‌پیوندد، حتی اگر ممکن است به‌طور متفاوتی بروز کنند.

به عنوان مثال، اینکه چگونه یک شریک عاشقانه از محبت برای نشان دادن پاسخ مثبت استفاده می کند، ممکن است از نظر کیفی با نحوه انجام این کار توسط والدین یا دوست متفاوت باشد. رفتارهای مختلف می تواند پویایی بنیادی یکسانی را ایجاد کند که منجر به عشق می شود.

تحقیقات اخیر شیا و همکارانش در دانشگاه آلاباما، گام های مهمی در جهت تعریف احساس عشق برمی دارد. ممکن است بتوانیم در مورد آنچه که ما فکر می‌کنیم زیربنای عشق است توضیحاتی دهیم، اما می‌توان با یافتن راه‌های جایگزین برای اندازه‌گیری پویایی‌های رابطه و پیوند آن‌ها با آنچه عشق است، بینش بزرگی به دست آورد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها