هوس عشق کردی؟ ابتدا رابطه خود را با خودتان بهبود بخشید. - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

هوس عشق کردی؟ ابتدا رابطه خود را با خودتان بهبود بخشید.

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • جستجوی عشق برای درمان ناراحتی، اغلب منجر به ایجاد چرخه مشکلات رابطه‌ای مشابه با افراد مختلف می شود.
  • حفظ رابطه عاشقانه با فردی که از نظر عاطفی نابالغ می‌باشد، عملاً غیرممکن است.
  • پنج ویژگی ضروری صمیمیت سالم شامل مهارت های ارتباطی قوی و توانایی خودداری از رفتارهای مخرب است.

کلینیک روانشناسی و مشاوره آوان – یکی از تصورات غلط در مورد عشق که توسط جامعه، رسانه ها، ادبیات و رسانه های اجتماعی ترویج می شود این است که عشق همه مشکلات شما را حل می کند. با فرد مناسب آشنا شوید و… پوف! خوشبختی را خواهید یافت.

چنین دیدگاه ایده آلی از عشق به عنوان رستگاری احتمالاً بیش از هر مورد دیگری به قلب های شکسته منجر شده است.

الگوهای عشق و رابطه

اگر از زندگی خود ناراضی هستید و انتظار دارید که عشق شما را نجات دهد، احتمالات زیر وجود دارد:

  • شما از شریک زندگی خود انتظار دارید که تمام نیازهای شما را برآورده کند.
  • شما شریک زندگی خود را با انتظارات غیر واقعی دارید.
  • از رفتار همسرتان احساس نارضایتی و ناامیدی می کنید.
  • همسر شما احساس می کند که هرگز نمی تواند شما را راضی کند و شما سعی می کنید او را تغییر دهید.
  • شما احساس سرخوردگی می کنید و خیال پردازی می کنید که یک شریک زندگی جدید بهتر شما را راضی می کند.

جستجوی عشق برای درمان ناراحتی، اغلب منجر به ایجاد چرخه مشکلات رابطه‌ای مشابه با افراد مختلف می شود. شریک خود را عوض می کنید، اما نتیجه یکسان است: در نهایت تنها و ناامید می شوید.

چالش عشق و صمیمیت

صمیمیت عاطفی با یک انسان دیگر یکی از چالش برانگیزترین وظایف در جهان است. (اگر حرف من را باور ندارید، نرخ طلاق را بررسی کنید.) چه چیزی صمیمیت را تا این حد دشوار می کند؟ زمانی که هر یک از طرفین پنج ویژگی ضروری برای صمیمیت سالم را نشان می‌دهند، روابط عاشقانه بیشتر رشد می‌کند:

  • بلوغ عاطفی.
  • مهارت های ارتباطی قوی.
  • توانایی پردازش احساسات ناخوشایند.
  • توانایی تحمل ناامیدی بدون توسل به رفتار مخرب.
  • احساس قوی از خود.

وجه اشتراک همه این خصوصیات چیست؟ شما آنها را به یک رابطه می آورید. این بدان معناست که کار روی خود و پرورش این ویژگی ها یکی از بهترین راه ها برای آماده شدن برای ورود به رابطه‌ای سالم و پایدار است.

شروع با عشق به خود

این یک باور دیرینه توسط روان درمانگران است که روابط شما بازتابی از زندگی درونی شماست. به عنوان مثال، اگر عزت نفس پایینی دارید، روابط شما احتمالاً منعکس کننده آن است. ممکن است از تعارض در روابط خود اجتناب کنید و نیازهای خود را برآورده یا نادیده بگیرید. (پیشنهاد می شود مطلب 5 عادت سالم برای افزایش عزت نفس را مطالعه کنید.)

چرا پنج ویژگی برای صمیمیت سالم بسیار مهم هستند؟ به این دلیل که حفظ رابطه با یک فرد نابالغ عاطفی فوق العاده استرس زا است. (پیشنهاد می شود مطلب تشخیص عدم بلوغ عاطفی در شخصیت های ناسازگار را مطالعه کنید.)

کار کردن روی خودتان (از بین بردن شکاف‌های رفتاری، صیقل دادن مهارت‌های ارتباطی‌تان، و تقویت حس خود) راهی سریع برای بهبود روابطتان است. (پیشنهاد می شود مقاله 4 نکته برای تغییر و ایجاد عادت‌های جدید را مطالعه کنید.)

توسعه مهارت های ارتباطی

بهترین روش توسعه مهارت های ارتباطی و ایجاد روابط قوی شرکت در گروه درمانی است. مردم به گروه درمانی می آیند تا یاد بگیرند که چگونه روابط رضایت بخش تری داشته باشند. در گروه درمانی، زبان صمیمیت را یاد می گیرید، چگونه ناامیدی را به روش های سالم بیان کنید و چگونه با حفظ مرزهای سالم نسبت به خواسته ها و نیازهای خود قاطعانه تر باشید. همانطور که مهارت های ارتباطی بهتری را توسعه می دهید و از نظر عاطفی هماهنگ تر می شوید، روابط شما در دنیای پیرامون نیز شروع به بهبودی می کند. (برای آشنایی با گروه درمانی کلیک کنید.)

اگر از زندگی خود ناراضی هستید، به جای کشیدن انگشت به چپ یا راست، روی خودتان سرمایه گذاری کنید، سرمایه ای که همیشه نتیجه می دهد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (2 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین

با تشکر از مطالب قشنگتون