کدام نوع از روابط عاشقانه برایمان بهتر است؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

کدام نوع از روابط عاشقانه برایمان بهتر است؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • روابط عاشقانه انواع مختلفی دارند، بنابراین مفید است که بدانیم کدام نوع از روابط را ترجیح می دهیم و کدام یک برای ما سالم تر به نظر می رسد.
  • پویایی های رابطه مانند گرما، حمایت، تعاملات منفی و رضایت، با هم جمع می شوند و پنج نوع رابطه را تشکیل می دهند.
  • نوع رابطه با رفاه و رضایت از زندگی مرتبط است.
  • دانستن آنچه نیاز دارید و می خواهید مهمترین نکته است و این ممکن است به معنای ترک رابطه ای باشد که برای شما مفید نیست.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وقتی به تاریخچه رابطه خود نگاه می کنید، ممکن است تجربه های متفاوتی داشته باشید. برخی از عاشقانه ها کوتاه هستند، بعضی ها خسته کننده هستند، برخی با جاذبه قوی و درگیری های بزرگ تعریف می شوند و برخی دیگر گرم و پایدار هستند. همه این تجربیات به ما درباره خودمان می آموزند و به ما کمک می کنند رشد کنیم، اما این مفید است که بدانیم کدام نوع از روابط را ترجیح می دهیم و کدام یک برایمان سالم تر به نظر می رسد.

در مطالعه‌ای که انجام شد، سعی کردیم انواع مختلف روابط و چگونگی ارتباط آنها با رفاه جوانان را بررسی کنیم.

یادداشتی در مورد علم

در علمِ روابط، ما اغلب به شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از گزینه‌ها را ارائه می‌دهیم و می‌پرسیم که کدام یک به بهترین وجه با وضعیت روابط فعلی‌شان مطابقت دارد. مجردی، رابطه معمولی، رابطه متعهدانه، دوستی و متاهل. این برچسب‌ها در برخی از مطالعاتی که انجام می‌دهیم مفید هستند، اما در مورد خود روابط چیز زیادی به ما نمی‌گویند.

ما پویایی های رابطه مانند گرمی، حمایت، تعاملات منفی و رضایت از رابطه را اندازه گرفتیم تا بهتر بفهمیم بین شرکا چه می گذرد. همچنین بخش‌هایی از ساختار رابطه را اندازه‌گیری کردیم، مانند تعهد، طول رابطه، و اینکه شرکا چقدر زندگی خود را با هم ترکیب کرده‌اند (مانند زندگی مشترک، مالکیت مشترک و…).

این عوامل در کنار هم قرار گرفتند تا پنج نوع رابطه را به ما نشان دهند. کدام یک بیشتر شبیه رابطه ای است که در آن هستید؟ یا رابطه ای که می خواهید داشته باشید؟

شاد و مستقل

این زوج ها صمیمی، حمایتگر و دارای سطوح پایینی از تعاملات منفی بودند. آنها فکر می کردند که شانس بسیار خوبی برای ازدواج وجود دارد، اما آنها زندگی خود را خیلی ترکیب نکرده بودند. هیچ یک از آنها با شریک زندگی خود زندگی نمی کردند و در مقایسه با برخی از انواع روابط دیگر، وقت آزاد خود را با هم نمی گذراندند. این گروه همچنین کمی جوانتر از سایر شرکت کنندگان بودند و احتمال بیشتری داشت که دانشجویان دانشگاه باشند.

شاد و منسجم

این رایج ترین نوع رابطه بود و افراد این گروه بسیار شبیه زوج های شاد و مستقل بودند. یک تفاوت بزرگ این بود که چقدر زندگی خود را با هم ترکیب کردند. گروه شاد و متحد به مراتب بیشتر با شرکای خود زندگی می کردند و اوقات فراغت زیادی را با هم می گذراندند. آنها هم بزرگتر بودند و مدتی بیشتری با هم بودند.

اکتشافی

افرادی که در این گروه قرار می گرفتند اغلب در آغاز یک رابطه جدید بودند. آنها مدت زیادی با هم نبودند و تعامل آنها کمی کمتر از گروههای شاد و مستقل یا شاد و متحد بود. ممکن است تصور کنیم که این افراد هنوز در حال تلاش برای تصمیم گیری در مورد تعهد به شرکای خود هستند. آنها برخی از دردسرهای فزاینده پیدا کردن یکدیگر و یادگیری آنچه از رابطه می خواهند را تحمل می کنند.

گیر افتاده

زوج های گیر افتاده مانند زوج های خوشبخت تعاملات مثبتی ندارند و از روابط خود راضی نیستند. حتی با وجود اینکه آنها طولانی ترین مدت را با هم بوده اند و زندگی خود را با هم ادغام کرده اند، معمولاً انتظار ازدواج با شرکای خود را ندارند و بیش از نیمی از آنها از هم جدا شده و دوباره به هم رسیده اند. به نظر می‌رسید این زوج‌ها در یک رابطه نه چندان خوشحال با برنامه‌های آینده نامشخص اما همچنین با یک استراتژی خروج نامشخص در حال حرکت بودند.

شدت بالا

روابط با شدت بالا ترکیبی جذاب از گرما و حمایت زیاد با دوز سنگینی از تعاملات منفی است. این زوج ها از روابط خود کاملا راضی بودند و مدت زیادی با هم بودند و همچنین بالاترین نرخ گشت و گذار را با یکدیگر داشتند. از هم گسیختگی و دوباره با هم بودن از ویژگی های آنها بود و ما به این نتیجه رسیدیم که این زوج ها کمی بی ثبات تر هستند، که ممکن است برای برخی افراد خوب باشد و برای برخی دیگر نه.

نتایج های کلیدی

تا زمانی که یک رابطه سالم و عاری از سوء استفاده باشد، طیف گسترده ای از اشکال و سبک های رابطه وجود دارد که برای افراد مختلف به خوبی کار می کند. برخی از ما دوست داریم زندگی خود را با شریک زندگی خود ترکیب کنیم و برخی دیگر استقلال بیشتری را دوست داریم. برخی از ما تعارض و تعاملات منفی را به خوبی تحمل می کنیم و برخی دیگر نه. آنچه به نظر می رسید برای بسیاری از افراد در مطالعه ما خوب کار نمی کرد، روابطی بود که افراد در آن رابطه گیر کرده بودند. آنها علائم افسردگی بالاتر و رضایت کمتری از زندگی را نسبت به افراد دیگر در انواع روابط نشان دادند.

آنهایی که در روابط با شدت بالا قرار داشتند بیشتر از سایر گروه ها علائم افسردگی را گزارش می کردند و رضایت بیشتری از زندگی داشتند. به نظر می‌رسید که زوج‌های شاد و مستقل و یکپارچه در نتایجی که ما اندازه‌گیری کردیم، بهترین عملکرد را داشتند. دانستن اینکه به چه رابطه ای نیاز دارید و از آن رابطه چه می خواهید، احتمالاً مهم ترین ملاحظات است و این ممکن است به معنای ترک رابطه ای باشد که برای شما مفید نیست.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها