تشخیص عدم بلوغ عاطفی در شخصیت های ناسازگار - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

تشخیص عدم بلوغ عاطفی در شخصیت های ناسازگار

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • شخصیت‌های دارای تعارضات بالا و افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی خوشه B از نظر عاطفی نابالغ هستند.
  • تشخیص تفاوت‌های بین بلوغ عاطفی و عدم بلوغ عاطفی می‌تواند به فرد کمک کند تا چنین افرادی را شناسایی کند.
  • پس از شناسایی، می توان گام هایی برای برخورد موثر در روابط و تعیین انتظارات واقع بینانه برداشت.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – همانطور که در مقاله قبلی مورد بحث قرار گرفت، اختلالات شخصیت خوشه B که به طور کلی به عنوان “شخصیت هایی با تعارض بالا” مفهوم سازی می شود، ممکن است شایع تر از آنچه قبلا تصور می شد باشد. افراد مبتلا به این نوع اختلالات به دلیل نقص های اصلی در شخصیت خود، مستعد درگیر شدن در “درام های عاطفی” هستند و در نتیجه اغلب باعث آسیب های ارتباطی به اطرافیان می شوند.

از آنجایی که ممکن است افرادی در زندگی خود داشته باشید که این معیارها را برآورده می کنند، مهم است که بتوانید رفتارهایی را که این افراد تمایل به انجام آن دارند تشخیص دهید و بر اساس آن به آنها پاسخ دهید. یکی از ویژگی‌های مشترک این شخصیت‌های «تعارض بالا» عدم بلوغ عاطفی است، ویژگی‌ای که می‌تواند مشکلات اساسی در روابط بین فردی ایجاد کند.

نابالغی عاطفی چیست؟

بلوغ عاطفی، در اصل توانایی مقابله با واقعیت است. افراد بالغ از نظر عاطفی، خود انعکاسی هستند، مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرند و دارای ویژگی های شخصیتی انعطاف پذیر و سازگار هستند که به آنها کمک می کند تا با کمترین پیامدهای زیانبار حرکت کنند.

برعکس، افراد نابالغ عاطفی اغلب قادر به مقابله با واقعیت نیستند و تمایل دارند ادراکات خود را از واقعیت تغییر دهند تا مطابق با نیازهای خود حرکت کنند. ظاهر فیزیکی آنها ممکن است بزرگ شده باشد اما از نظر ذهنی، رشد آنها متوقف شده است و اغلب در سنین عاطفی پایین “گیر” می کنند. حتی ممکن است بتوان به طور تقریبی سنی را که در آن فرد در سطح عاطفی عمل می کند، شناسایی کرد. آیا آنها دچار کج خلقی مزمن هستند؟ آیا نسبت به احساسات دیگران بی احساس هستند؟ آیا آنها در الگوهای تفکر ناسازگار گیر کرده اند (مثلاً همه چیز را سیاه و سفید می بینند)؟

صرف نظر از “سن عاطفی”، افراد نابالغ عاطفی تمایل به عدم حساسیت عاطفی، خود مشغولی یا رفتاری دارند که باعث می شود واقعیت خود را زیر سوال ببرید. ممکن است برقراری ارتباط برای شما دشوار یا حتی غیرممکن باشد. اعمال و احساسات آنها ممکن است فریبنده، خودخواهانه و تکانشی باشند. آن‌ها با هدایت شرایط بدون در نظر گرفتن عواقب منفی ناشی از آن، با کمبودها مبارزه می‌کنند . به عنوان مثال، از آنجایی که تکانشگری در افراد نابالغ عاطفی رایج است، ممکن است به طور مزمن دروغ بگویند و فریب دهند زیرا احساساتشان بر عقل و اخلاق غلبه دارد.

ویژگی های افراد نابالغ عاطفی

موارد زیر ویژگی ها و توصیفاتی است که ممکن است به شما در تشخیص عدم بلوغ عاطفی و مقابله موثر با آن کمک کند. هدف این مقاله تشخیص افراد نیست، زیرا تشخیص تنها باید پس از معاینه توسط یک متخصص سلامت روان انجام شود. با این حال، تشخیص عدم بلوغ عاطفی در دیگران برای مدیریت واقع بینانه و زیرکانه می تواند مفید باشد. مقابله با یک موقعیت غیرممکن است مگر اینکه به رسمیت شناخته و تصدیق شود.

  • آنها تمایل دارند ابتدا به خود فکر کنند و درگیر رفتارهای مزمن خود شیفته شوند.
  • آنها نمی دانند چگونه روابط را به طور موثر ترمیم کنند. درگیری ها به ندرت حل می شوند و ممکن است نادیده گرفته شوند. ندای درونی مکرر این است که «فقط ادامه بده».
  • آنها نمی توانند دیدگاه های دیگران را درک کنند یا در جای آنها بایستند.
  • آنها اغلب احساس گناه یا پشیمانی ندارند.
  • آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که بهترین احساس را دارد. به این معنی که اغلب از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیرند و ممکن است به تکرار رفتاری که پیامدهای منفی دارد ادامه دهند.
  • آنها اندکی درگیر خود بازتابی هستند.
  • سابقه درگیری و مسائل عاطفی در روابط آنها وجود دارد.
  • آنها سابقه انکار واقعیت را به دلیل رئالیسم عاطفی دارند (واقعیت چیزی است که به جای آنچه هست احساس می کنند) یا تحریف آن (ساخت یک روایت جدید در مورد یک موقعیت) برای مقابله با آن.
  • آنها الگوی رفتار تکانشی را نشان می دهند. آنها بیشتر از فکر کردن احساسی عمل می کنند.
  • آنها اغلب به جای درگیر شدن در صمیمیت عاطفی سالم، درگیر روابط می شوند.
  • آنها تمایل دارند که رفاه و امنیت دیگران را نادیده بگیرند.
  • آنها به ندرت کار عاطفی انجام می دهند.
  • آنها همدلی کمی نشان می دهند یا اصلاً همدلی ندارند.

احساس خود را در مقابل افراد نابالغ احساسی بشناسید

پس از مشاهده علائم بالا، همچنین مهم است که متوجه شوید که در اطراف افراد نابالغ عاطفی و افرادی که دارای شخصیت پر تعارض هستند چه احساسی دارید. احساس ناراحتی، اضطراب، سردرگمی، خستگی و تحریک پذیری رایج است.

ممکن است احساس کنید هر مکالمه ای یک طرفه است. ممکن است احساس ناراحتی کنید زیرا تجارب و احساسات شما اغلب نادیده گرفته می شوند. ممکن است احساس کنید که روی پوسته تخم مرغ راه می روید، یا اینکه فرد بیش از حد منفی است و “در حال تخلیه” است. افراد نابالغ عاطفی اغلب خشم را برمی انگیزند، زیرا دیگران در زندگی خود احساس می کنند که نادیده گرفته شده اند، دیده نمی شوند یا انگار واقعیت آنها زیر سوال رفته است.

از آنجایی که چنین افرادی در مواقعی واقعیت دیگران را نادیده می گیرند، ممکن است احساس کنید «آشفته» هستید یا اینکه نمی توانید بلافاصله بعد از یک تعامل فکر کنید. در نهایت، افسردگی مداوم، اضطراب یا سایر علائم مشابه ممکن است پس از برخورد با این شخصیت ها در طول زمان ایجاد شود.

احساس خود را در مقابل افراد بالغ از نظر عاطفی تشخیص دهید

در مقابل، احتمالاً هنگام تعامل با افراد بالغ احساس انرژی می کنید. حتی ممکن است بعد از گذراندن وقت با آنها احساس قدردانی کنید. از نظر محاوره ای، آنها “حالت های خوبی” دارند و باعث می شوند شما احساس اعتبار و درک کنید. شما از آنها احساس همدلی می کنید.

آنها معمولاً مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرند، وقتی فکر می کنند به شما صدمه زده اند احساس بد یا گناه می کنند و به خاطر اشتباهات رفتاری خود عذرخواهی می کنند. آنها قادر به تفکر و احساس همزمان هستند. آنها خود انعکاسی هستند، می توانند در طول زمان ارتباطات عاطفی عمیقی ایجاد کنند و دفاعشان با واقعیت تطبیق می یابد. افراد بالغ از نظر عاطفی می توانند با واقعیت بیرونی و درونی کنار بیایند و واقع بین هستند، سازگار هستند و آنچه هست را می پذیرند.

بلوغ عاطفی و مقابله با تعارض

همه روابط گاهی اوقات استرس زا هستند. با این حال، روابط استرس‌زای مزمن ممکن است نشان دهنده یک مشکل بزرگتر در یک یا هر دو طرف باشد. وقتی بین دو فرد بالغ از نظر عاطفی درگیری ایجاد می شود، تلاش آنها برای ترمیم رابطه اغلب به تقویت آن کمک می کند. علیرغم تضاد اصلی، هر دو طرف ممکن است در نهایت احساس درک، نزدیکی و گرم تری نسبت به یکدیگر پیدا کنند.

در مقابل، اغلب هیچ راه حل واقعی برای مقابله با تعارضات با افراد نابالغ عاطفی وجود ندارد. بنابراین، مهم است که از این پویایی‌ها در زمینه‌هایی که باید با آن‌ها کنار بیایید، مانند محل کار و روابط شخصی، آگاه باشید . هنگامی که آگاهی داشته باشید، می توانید هم تاکتیک ها و هم انتظارات خود را از روابط تغییر دهید تا موفق ترین و مطمئن ترین نتیجه را برای خود و دیگران ایجاد کنید.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها