چگونه علائم ترومای حل نشده را شناسایی کنیم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه علائم ترومای حل نشده را شناسایی کنیم؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • افراط اندیشی کردن اصطلاحی کلی برای نشخوار فکری یا افکار وسواسی در مورد یک شخص یا موقعیت است.
  • بسیاری با سابقه سوء استفاده یا ضربه روحی آموخته اند که به عنوان بخشی از بقا و محافظت از خود بیش از حد عذرخواهی کنند.
  • اشتراک گذاری بیش از حد ممکن است برای “پیگیری سریع” از ایجاد رابطه و صمیمیت کاذب بین دو نفر استفاده شود.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – بسیاری از افراد ممکن است متوجه نباشند که چگونه ترومای حل نشده می تواند بر کیفیت زندگی و روابط آنها تأثیر بگذارد. آنها ممکن است اهمیت آسیب خود را کم اهمیت جلوه دهند یا ممکن است در جایی که ارتباطشان با احساسات و عواطفشان قطع شده است، “مبهم” زندگی کنند. ترومای حل نشده خطر آسیب رساندن به روابط افراد را دارد و می تواند بر توانایی آنها در انتخاب افراد سالم از نظر عاطفی تأثیر بگذارد.

در حالی که همه موقعیت‌های آسیب‌زا می‌توانند به‌طور منحصربه‌فردی روی فرد تأثیر بگذارند، اما زمانی که یک فرد آسیب‌های روحی خود را برطرف نکند، می‌تواند پیوسته بر زندگی، عزت نفس و انتخاب‌هایش در روابط تأثیر منفی بگذارد.

در ادامه مطلب به چهار نشانه رایج ترومای حل نشده می‌پردازیم.

بیش از حد فکر کردن

اگر ضربه های شدید یا مزمنی را تجربه کرده اید، یکی از رایج ترین الگوهایی که ممکن است بر زندگی شما تأثیر بگذارد، تفکر بیش از حد است. افراط اندیشی یک اصطلاح کلی برای نشخوار فکری یا افکار وسواسی در مورد یک فرد یا موقعیتی است که ممکن است آسیب های موجود را تشدید کند و ممکن است در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند.

دو الگوی رایج نشخوار فکری وسواس در مورد گذشته و وسواس در مورد آینده است. نشخوار فکری مزمن در مورد گذشته می تواند منجر به علائم افسردگی شود یا افسردگی موجود را بدتر کند، در حالی که نشخوار فکری در مورد آینده می تواند باعث شود که شما احساس اضطراب کنید یا وضعیت فعلی اضطراب را بدتر کنید.

اگر متوجه شدید که تمایل دارید در مورد موقعیت هایی که به شما آسیب وارد کرده اند نشخوار فکر کنید، مهم است که تشخیص دهید چه چیزی در مورد فرد یا موقعیت برای شما آسیب زا است و همچنین احساسات تجربه شده را شناسایی کنید. همچنین مهم است که مهارت‌های مقابله سازگارانه را یاد بگیرید که به شما کمک می‌کند بیشتر روی زمان حال متمرکز و مستقر بمانید. علاوه بر این، یادگیری تکنیک هایی برای به چالش کشیدن افکار منفی ارادی در حین تمرین شفقت به خود بسیار مهم است. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا شما افراط اندیش هستید؟ را مطالعه کنید.)

عذرخواهی بیش از حد

بسیاری از افراد با سابقه سوء استفاده و آسیب یاد گرفته اند که به عنوان بخشی از بقا و محافظت از خود بیش از حد عذرخواهی کنند. کسانی که سابقه آسیب های دوران کودکی دارند، ممکن است آموخته باشند که برای اتفاقات و مسائلی که تقصیر آنها نبود، به عنوان راهی برای حفظ آرامش برای جلوگیری از درگیری بیشتر عذرخواهی کنند. برخی با سابقه عذرخواهی بیش از حد نیز می توانند ارزش خود را پایین بدانند یا احساس ناامنی بالایی داشته باشند و عذرخواهی بیش از حد نیز ممکن است دست در دست تمایلات مردم پسندانه داشته باشد.

مهم است که نسبت به افراد یا موقعیت هایی که باعث می شود در مقابل عذرخواهی بیش از حد آسیب پذیر باشید آگاه شوید. همچنین لازم است یاد بگیرید که چگونه از خود دفاع کنید، تشخیص دهید که اجازه دارید نیازهای خود را بیان کنید و نباید احساس کنید که موظف به عذرخواهی برای داشتن باورها یا احساسات خاصی هستید. (پیشنهاد می‌شود مطلب رهایی از جلب خشنودی و رضایت دیگران را مطالعه کنید.)

اشتراک گذاری بیش از حد

اشتراک گذاری بیش از حد یک الگوی رایج است که در افرادی که ضربه های روحی قابل توجهی را تجربه کرده اند دیده می شود. برای برخی، اشتراک گذاری بیش از حد ممکن است راهی برای “پیگیری سریع” یک رابطه جدید و ایجاد حس صمیمیت کاذب بین دو نفر باشد. با این حال، هنگامی که یک رابطه بر اساس به اشتراک گذاری بیش از حد تروما ساخته می شود، به عنوان یک ارتباط معتبر اشتباه گرفته می شود که ممکن است خطر باقی ماندن شما در یک رابطه مرتبط با تروما را افزایش دهد. برخی نیز ممکن است برای محافظت از خود و برای دور نگه داشتن افراد یا کنار زدن روابطی که بیش از حد تهدیدآمیز هستند، بیش از حد به اشتراک بگذارند.

اگر متوجه شدید که تمایل به اشتراک گذاری بیش از حد دارید، مهم است به افرادی که با آنها اشتراک گذاری می‌کنید، نوع رابطه ای که با آن افراد دارید، مدت زمانی که آنها را می شناسید و اینکه آیا باید مکالمه را تغییر دهید یا نه توجه کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا اعتماد به نفس دارید؟ را مطالعه کنید.)

غرق شدن

اگر احساسات شدید، استرس یا ناتوانی در آرامش خود را احساس می‌کنید، ممکن است از ضربه‌های فرآوری‌نشده غرق شده باشید. وقتی دائماً احساس غرق شدن می کنید، توانایی شما را برای کنار آمدن با رویدادهای روزمره محدود می کند. علاوه بر این می تواند احساس خستگی یا کاهش توانایی انجام چند کار را در شما ایجاد کند. برای برخی، احساسات مزمن بیش از حد می تواند باعث اختلال در نظم عاطفی، فوران عاطفی ناگهانی یا سکوت عاطفی شود.

اگر سابقه تروما دارید، مهم است که با روانشناس متخصص در درمان تروما تماس بگیرید و او می تواند به شما در یادگیری مهارت های لازم در اولویت دادن به مراقبت از خود کمک کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب آیا تحت تأثیر احساسات خود هستید؟ را مطالعه کنید.)

غلبه بر پاسخ های تروما

مهم است بدانید که تنها نیستید. بهبودی از تروما (از جمله پاسخ‌های رایج تروما) اغلب مستلزم کار با متخصص روان است که می‌تواند به شما در پردازش احساسات و تجربیات گذشته‌تان کمک کند تا در زمان حال بر شما تأثیر نگذارند. همچنین تمرین شفقت به خود مهم است. در حالی که هیچ راه درستی برای درمان تروما وجود ندارد، مهم است که در طول سفر زندگی خود با خود مهربان باشید. این اغلب شامل یادداشت روزانه، داشتن خواب باکیفیت، تنظیم مجدد برنامه خود در صورت نیاز و محاصره کردن خود با کسانی است که شما را دوست دارند و از شما در بهبودی حمایت می کنند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+