آیا تحت تأثیر احساسات خود هستید؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا تحت تأثیر احساسات خود هستید؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • بسیاری از ما تصور می کنیم که احساسات واکنش های طبیعی به رویدادها هستند.
  • ما می توانیم به صورت ارادی احساساتی بسازیم که به سلامت و رفاه ذهنی و جسمی ما کمک کند.
  • به یاد داشته باشید که لازم نیست هر چیزی را که احساس می کنید باور کنید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وقتی خواهر زاده‌ام 2 ساله بود، در هنگام بازی بیرون از خانه زانویش زخم شد. در حالی که به او دلداری می دادم، با وحشت به من نگاه کرد و گفت، آیا تمام خونم می‌رود؟ پیش بینی ترسناک او مبنی بر اینکه تمام خون خود را از دست خواهد داد، زخم زانو را تقویت کرد و باعث ترس او شد. توضيح دادم نه عزيزم فقط یه زخم کوچیکه، خونريزي زانوت بند مياد، بدنت پوست جديدي ميسازه و جاش خوب میشه. زخمی شدنت فقط به اين معنيه كه داشتي خوش ميگذروندي! صورتش آرام شد و با لبخند بازی را از سر گرفت.

زخم زانو یک رویداد جزئی در مقایسه با اتفاقی جدی مانند شکستگی یا تشخیص سرطان است. با این حال، واکنش‌های احساسی ما به همان شیوه‌ای ساخته می‌شوند که خواهر زاده‌ام پاسخ‌های خود را خلق کرده است. واکنش‌های عاطفی ما به رویدادها عمدتاً بر اساس مفروضات ما، دانش یا آگاهی های قبلی ما و پیش‌بینی‌های ما شکل می‌گیرد. از آنجایی که خواهر زاده‌ام تصوری نداشت که بدنش می تواند پوست جدیدی بسازد، نتیجه بسیار بدی را پیش بینی کرد.

مفروضات مربوط به رویدادها به نحوه دسته بندی آنها بستگی دارد. آیا این خوب است یا بد، خطرناک است یا سرگرم کننده، هیجان انگیز است یا عجیب، عادی است یا غیر عادی؟ مقوله هایی که برای آن مفروضات استفاده می کنیم به یادگیری قبلی ما بستگی دارد. اگر دسته بندی های محدودی در بانک حافظه خود داشته باشیم (همانطور که خواهر زاده‌ام انجام داد) طیف محدودی از گزینه ها را خواهیم داشت.

پیش بینی ها همچنین به درک، یادگیری، حافظه و تجربه فعلی ما بستگی دارد. اولین باری که یک کودک به مدرسه می رود، اگر هرگز یک محوطه دانشگاهی، میز تحریر یا معلمی را ندیده باشد، ممکن است احساس ناراحتی کند. همه چیز جدید، غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی است. اما هنگامی که به مدرسه می‌رویم، پس از مدت کوتاهی تمام کلاس‌های درس را برای بقیه دوران تحصیلی خود درک می‌کنیم.

با گسترش دانش خود، احساسات را بهتر مدیریت کنید.

بسیاری از ما تصور می کنیم که احساسات واکنش های طبیعی به رویدادها هستند. اگر کسی سر من فریاد بزند، انتظار دارم که احساس عصبانیت کنم. من انتظار دارم وقتی کسی به آنچه که قول داده عمل نمی کند احساس ناامیدی کنم. با این حال، به گفته محققان، ما بر اساس انتظارات، پیش‌بینی‌ها و ساختارهایی که از احساسی که انتظار داریم زندگی می‌کنیم. به عبارت دیگر، ما همه چیز را می سازیم.

وقتی مفاهیم خود را گسترش دهیم، می توانیم احساسات خود را بهتر مدیریت کنیم. با مواد خام بیشتر برای ساختن احساسات، انعطاف پذیری عاطفی خود را تقویت می کنیم. وقتی عجله دارم که مواد غذایی خود را بیاورم و شروع به تهیه شام کنم، همسایه‌ام به خانه من می‌آید و شروع به صحبت کردن می‌کند. صحبت کردن او برایم آزاردهنده است. “آیا او نمی فهمد که من در حال حاضر کارهایی برای انجام دادن دارم؟” اما در صبح یک روز تعطیل، وقتی برای یک پیاده روی طولانی از خانه خارج می شوم، دوست دارم با او در مورد زندگی هیجان انگیزش صحبت کنم. همانطور که نویسنده مشهور آنایس نین (Anais Nin) می گوید: “ما رویدادها را را آنطور که هستند نمی بینیم، ما آنها را همانطور که هستیم می بینیم.”

ما روز خود را عمدتاً بر اساس انرژی یا “توانایی بدن” خود پیش بینی می کنیم. ما دائماً منابع بدن خود را مصرف و پر می کنیم. فرض کنید شب قبل خوب نخوابیدید و برنامه ای فشرده برای کار های مهم خود دارید. در این صورت، احتمالاً برای آشفتگی آشپزخانه یا بدخلقی فرزندتان صبر کمتری خواهید داشت. هنگامی که باتری بدن شما ضعیف می شود، خلق و خوی شما ممکن است منفی شود، زیرا انرژی کمتری را برای مقابله با نیازهای روز خود پیش بینی می کنید.

فلدمن بارت (Feldman Barrett) عصب شناس و روانشناس معروف در میان 1 درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارد. او متوجه شد که احساسات فقط از آنچه حواس ما تجربه می کند پدیدار نمی شوند. در واقع، 90 درصد از آنچه از نظر عاطفی احساس می‌کنیم، از پیش‌بینی‌ها، خاطرات و بخش‌هایی از مغز ما ساخته می‌شود که ارتباط چندانی با ورودی حسی واقعی ندارند. ما مفاهیمی مانند مهربانی، بی ادب و امنیت را یاد می گیریم و مغز ما به سرعت تلاش می کند تا آنچه را که تجربه می کنیم طبقه بندی کند.

وقتی رفتاری را به عنوان “بی ادب” طبقه بندی کردیم، واکنش عاطفی ما به روشی قابل پیش بینی سخت می شود. دسته‌بندی فردی به‌عنوان بی‌ادب، ادراک ما را از تمام رفتارهای او شکل می‌دهد و می‌تواند عوامل دیگری که ممکن است ما را به نتیجه‌گیری متفاوتی هدایت کند، از دست بدهیم. پاسخ خشمگینانه به بی ادبی ممکن است اجتناب ناپذیر به نظر برسد، اما ما می توانیم پاسخ خود را با گسترش تفسیر خود تغییر دهیم.

وقتی برخی از افراد بدرفتاری می‌کنند، اغلب به داستانی فکر می‌کنم که باعث بد رفتاری آنها با من می‌شود: شاید آنها با دردی مزمن زندگی می‌کنند، شاید اتفاق بدی برای آنها افتاده باشد یا شاید باتری بدنشان ضعیف شده. من مجبور نیستم آن رفتار را به خود بگیرم؛ من می توانم شفقت را احضار کنم و از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر باشم.

وقتی انرژی بدن ما ذخایری داشته باشد، شفقت راحت‌تر احضار می‌شود. این کمک می کند تا ابتدا روی تجدید انرژی تمرکز کنید. چگونه می توانید بهتر بخوابید، بهتر غذا بخورید و ناراحتی جسمی را بهتر مدیریت کنید؟ چگونه می توانید از نظر جسمی احساس راحتی و سلامتی بیشتری داشته باشید؟ زمانی که انرژی خود را با استراحت، غذای مغذی، آب و حمایت عاطفی پر کنیم، احساسات منفی بهبود می یابند.

هنگامی که به نیازهای فیزیکی خود توجه کردید، به کلماتی که برای توصیف وضعیت خود استفاده می کنید توجه کنید. آیا داستانی که برای خود تعریف می‌کنید همان چیزی است که دوست دارید احساس کنید؟ بدانید که هر چه احساس می کنید ثابت نیست. درد به قلب شما جوش داده نشده است. رنج شکست وجود شما را شکل نمی‌دهد. بسته به مونولوگ درونی خود، می توانیم خود را با احساسات منفی یا مثبت هیپنوتیزم کنیم.

احساسات چگونه ادراکات را شکل می دهند؟

محققان دریافتند که افسران پلیسی که در ابتدا احساس عصبانیت و استرس داشتند، احتمال بیشتری داشت که در تست تشخیص مسلح بودن افراد مرتکب خطا شوند و افراد غیر مسلح بیشتری را مسلح بدانند. اگر بیشتر احساس ناراحتی و تهدید کنیم، تمایل داریم دنیا را تهدیدآمیزتر ببینیم.

در مطالعه دیگری که یک ماه پس از بمب گذاری های ماراتن بوستون در آمریکا انجام شد، شرکت کنندگان وظیفه داشتند یک تمرین تیراندازی شبیه سازی شده را انجام دهند که در آن باید به مظنونان مسلح شلیک می کردند و به افراد غیر مسلح شلیک نمی کردند. قبل از تمرین تیراندازی، یک گروه از افراد، اخبار نگران کننده در مورد تروریست ها را مشاهده کردند. گروه دیگر داستان‌های مثبت عاطفی درباره اجتماع را مشاهده کردند. گروهی که اخبار تروریستی را مشاهده کردند، نسبت به گروه دیگر خطاهای تیراندازی بیشتری داشتند. در واقع احساسات آنها ادراک آنها را تحریف کرد.

چگونه احساس بهتری داشته باشیم؟

اگر احساس خود را دوست ندارید، کلماتی را که برای توصیف احساس خود استفاده می کنید، بررسی کنید. در جلسات روان‌درمانی‌ام، اغلب از مراجعین می‌شنوم: «از این موضوع حالم به هم می‌خورد و خسته شده‌ام!» از آنها می‌پرسم: “می خواهی درمانده و خسته باشی؟” شاید به این دلیل عصبانی و ناراحت هستید که شرایطی که دوست ندارید تغییر نکرده است. آیا شما باید مریض و خسته باشید؟

وقتی داستان درونی خود را تغییر می دهیم، تغییری در دنیای عاطفی ما رخ می دهد. ما دیگر خود را هیپنوتیزم نمی‌کنیم تا باور کنیم: “من نمی توانم این را تحمل کنم! من در نقطه شکست هستم! من در حال دیوانه شدن هستم!” درعوض، می‌توانیم بگوییم: «من به استراحت از این مشکل نیاز دارم، باتری بدن من نیاز به شارژ دارد، برای مشکلی که با آن روبرو هستم به کمک نیاز دارم.» تغییر کلمات آنچه را که می بینیم تغییر می دهد و این می‌تواند احساس ما را تغییر دهد.

خوراک های کلیدی.

برای مدیریت احساس پریشانی شدید، سه پیشنهاد زیر را امتحان کنید:

  1. دانش خود را گسترش دهید. کتاب‌های نویسندگان داخلی یا خارجی، داستان‌های ادبی، تاریخی، علمی غیرتخیلی، طیف وسیعی از شعر، داستان کوتاه و مجلات خبری را بخوانید. گسترش مفاهیم به شما امکان انعطاف پذیری بیشتر در تفکر و وضوح ادراک را می دهد.
  2. هر چیزی را که احساس می کنید باور نکنید. به احساسات خود به عنوان سیگنال نگاه کنید، نه حقایق دائمی. اگر در معده خود احساس ناراحتی می کنید، ممکن است علت آن سرماخوردگی یا هیجان باشد. به خود این امکان را بدهید که احساس خود را تغییر دهید.
  3. داستان بهتری برای خود تعریف کنید. احساسات خود را با عبارات عینی و خنثی تر توصیف کنید و مراقب تمایل به اغراق باشید. شاید کم توان باشید یا ممکن است احساسات شما جریحه دار شود، اما آیا باید احساس نابودی کنید؟ بسیاری از ما در زندگی خود دچار خسارات آسیب زای متعددی می شویم. ما می‌توانیم داستانی از معنا و هدف پیدا کنیم تا در چالش هایمان به ما کمک کند.

همه ما در شرایط سخت به جامعه، حمایت، مهربانی و آسایش نیاز داریم. ما می‌توانیم قدرت را از تصور خود فرا بگیریم. تصور کردن آینده ای بهتر برای همه ما انرژی کمی می خواهد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها