راهکارهایی برای رسیدن به زندگی شاد و پایدار - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

راهکارهایی برای رسیدن به زندگی شاد و پایدار

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اگرچه همه آرزوی خوشبختی دارند، اما برای بسیاری دست نیافتنی است.
  • مسیری که فرد برای خوشبختی طی می کند، تعیین می کند که تا چه حدی می‌تواند موفق باشد.
  • هدف، دستیابی به “خوشبختی ماندگار” است که ریشه های عمیقی دارد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – اگرچه همه خواهان زندگی شاد هستند، اما بسیاری از مردم بیشتر وقت خود را با ناراحتی می گذرانند. آنها در مشاغلی گیر کرده‌اند که دوست ندارند، در روابطی قرار دارند که باعث رنجش آنها می‌شود، کینه‌ای دارند که آنها را سنگین می‌کند و در مسیر زندگی‌ای قرار گرفته‌اند که هرگز انتظارش را نداشتند. آنها با گذشت هر سال ناراضی تر می شوند.

شاید بتوانید با آنها همدردی کنید. از این گذشته، تقریباً همه ما مواقعی را داشته‌ایم که زندگی در مسیر اشتباهی پیش می‌رفت. هنگامی که مردم در این شیاری گیر می کنند، بسیاری از آنها در مورد چگونگی بهتر کردن اوضاع گیج می شوند.

علت اصلی این سردرگمی اغلب به دلیل استقبال آنها از این ایده است که شادی با ارضای فوری ترین خواسته های فرد به دست می آید.

پول بیشتر، تایید دیگران، آزادی فردی بیشتر، خانه بزرگتر، ماشین زیباتر و… این لیست پایانی ندارد. “اگر فقط در برآورده کردن این آرزوها موفق باشم، خوشحال خواهم بود.” هیچ یک از این آرزوها زمانی که به عنوان اهداف دنبال شوند به خوشبختی پایدار منجر نمی شوند. بنابراین هدفی والاتر مورد نیاز است.

آن هدف والاتر چیست؟ یک زندگی معنادار همراه با احساس هدف در زندگی. وقتی ثروت، آزادی، نفوذ و دیگر لذت‌ها از هدف بزرگ‌تری در زندگی جدا می‌شوند، شادمانی که به ارمغان می‌آورند زودگذر است.

این برای قرن ها توسط حکیمان الهی موعظه شده است و تحقیقات علمی در دهه های گذشته از آن پشتیبانی کرده است.

وقتی لذت‌های روزمره زندگی در مفهوم بزرگ‌تر زندگی پر هدف تجربه می‌شود، خوشبختی به مفهومی تبدیل می‌شود که می‌توانیم آن را «ماندگار» بنامیم.

شما خوشبختی ماندگار می خواهید. بیایید نگاهی کوتاه به نحوه کارکرد آن بیندازیم تا بتوانید از دلیل اهمیت آن آگاه شوید و سپس به نحوه ایجاد تغییراتی در زندگی خود نگاهی بیندازیم تا شما را در مسیر درست هدایت کند.

نحوه شادی شما تفاوت ایجاد می کند.

هم فعالیت های لذت بخش و هم فعالیت های معنادار باعث شادی می شوند. اما شادی که صرفا از لذت ناشی می شود، ریشه های کم عمقی دارد. ناامیدی ها و شکست های هر روزه به راحتی حس پاداش را کم می کند.

شادی ناشی از زندگی معنادار ریشه های عمیق تری دارد. با فراز و نشیب های لحظه ای به راحتی تغییر نمی کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که شادی ناشی از درگیر شدن در زندگی هدفمند، شانس موفقیت در سایر زمینه های زندگی را نیز افزایش می دهد.

یونانیان باستان از این نوع شادی به عنوان eudaimonia به معنی “خوشروانی” یاد می کردند. نمی توان آن را از طریق تلاش هایی که هدف آن به دست آوردن اشیاء دنیوی است، ساخت. درعوض، اساس آن بر استفاده عاقلانه از مواهب و توانایی‌های خود برای پیشبرد خیر بنا شده است. این رویکرد به زندگی رویکردی است که سقراط در گفتگوهای افلاطون به طور گسترده درباره آن صحبت کرده است.

نقطه مقابل خوشروانی، شادی لذت‌گرایانه است. لذت گرایی انواع مختلفی دارد، اما صرف نظر از شکل خاص، لذت گرایی سعی می کند با به حداکثر رساندن لذت و به حداقل رساندن درد، زندگی شادی بسازد.

اینها متضادهای قطبی هستند: جستجوی یک زندگی هدفمند و معنادار در مقابل جستجوی سرسختانه برای به حداکثر رساندن لذت.

یکی ثواب تاخیر می آورد و دیگری لذت های فوری. پیگیری یکی دشوار است، دیگری بسیار سرراست. اولی شادی عمیق می آورد، دومی لذت لحظه ای را به ارمغان می آورد.

یکی از موانع برای دنبال کردن شادی ماندگار، فشار فرهنگ مدرن ما برای پیروی از مسیر لذت‌گرایانه است. این پیامی فراگیر است که در رسانه ها، سرگرمی ها و تبلیغات یافت می شود.

یکی دیگر از موانعی که بر سر راه دستیابی به شادی ماندگار وجود دارد، مشکلی است که بسیاری در تشخیص «هدف» بالاتر زندگی خود دارند. کسانی که به یک جامعه مذهبی تعلق دارند، عموماً در مقایسه با همتایان سکولار خود، شناسایی این موضوع را بسیار آسان تر می دانند.

اما حتی در جوامع مذهبی، بسیاری با این سوال دست و پنجه نرم می کنند. اغلب اوقات این به این دلیل است که آنها هنوز یاد نگرفته‌اند که چگونه از استعدادها و علایق منحصربه‌فرد خود در راه‌هایی استفاده کنند که باعث پیشرفت خیر شود (رویکرد سقراطی).

علاوه بر این، استفاده کامل از توانایی‌های خود اغلب شامل درد قابل توجه و احساس محرومیت، حداقل در کوتاه‌مدت است. این یک چالش است.

به عنوان مثال، حتی کسانی که با منبع استعداد موسیقی متولد شده اند، هنوز باید هزاران ساعت تمرین را برای تسلط بر هنر خود اختصاص دهند.

این ساعات تمرین مستلزم نظم و انضباط، زمان دوری از خانواده، دوستان و فعالیت های لذت بخش است. جاده تعالی بر قربانگاهی ساخته شده است که بر آن لذت های فوری قربانی شده است.

سرسختی و استحکام مورد آزمایش قرار می گیرد. اما در نهایت این تلاش ها به بیان کامل توانایی های ذاتی نوازنده و خلق موسیقی عالی می انجامد. به نوبه خود، این منجر به احساس شادی عمیقاً ریشه‌دار می‌شود.

تلاش مداوم برای دستیابی به هدفی معنادار (معمولاً شامل جلوگیری از لذت های فوری) نسبت به رفتار مبتنی بر لذت متمرکز بر ارضای فوری به شادی عمیق تر و طولانی تر منجر می شود.

چگونه از این بینش ها برای ساختن یک زندگی شاد و ریشه دار استفاده کنیم؟

سفر به سمت مقصدی خاص مستلزم درک مسیری است که باید دنبال کنید و سفر به سوی زندگی شاد نیز به همین گونه است. در زیر به دو مرحله ساده می پردازم که شما را برای شروع آماده می کند.

اولین قدم این است که در مورد آنچه عمیقاً برای شما اهمیت دارد آگاه شوید. نه آنچه شما را در لحظه خوشحال می کند، بلکه چیزی که در دراز مدت برای شما رضایت یا شادی به ارمغان می آورد.

بدیهی است که خاطرات برای هر فرد متفاوت خواهد بود. برای برخی ممکن است سفرهای اردویی باشد که در آن به کودکان زندگی در طبیعت یا چادر زدن را آموزش می دهند، برای دیگران ممکن است روزهایی در دانشگاه باشد که با دانشجویان دیگر ملاقات می‌کردند و با هیجان در مورد ایده های جدید بحث می‌کردند، برای برخی دیگر می‌تواند سفر مأموریتی با حمایت خیریه برای ساختن خانه در یک روستای دور افتاده باشد و… .

خاطره هرچه که باشد، احتمالاً بخش مهمی از آنچه را که شما را عمیقاً خوشحال می‌کند منعکس می‌کند. به همین دلیل است که هنوز هم می تواند این احساسات را پس از سالها برانگیزد.

از خود بپرسید که آیا خاطراتی از این نوع دارید؟. اگر پاسخ «بله» است، به احتمال زیاد راهی به سوی شادی عمیق‌تر پیدا کرده‌اید.

مرحله دوم این است که در نظر بگیرید چگونه می توانید به طور منظم فعالیت های مشابه را وارد زندگی فعلی خود کنید.

شخصی که خاطراتی از ساختن خانه در روستا های دور افتاده دارد ممکن است برای سفر ماموریتی دیگر ثبت نام کند. اما اگر این خاطره اساساً برای کمک به دیگران معنادار بود (به‌جای اینکه درگیر ساختن خانه شود)، ممکن است تصمیم بگیرد که داوطلبانه در آشپزخانه محلی برای تهیه غذای افراد بی‌پناه شرکت کند.

شخصی که خاطراتش بر آموزش به کودکان متمرکز بود، ممکن است تلاش مشابهی را برای آموزش این مهارت ها به نوه های خود انجام دهد ویا کلاس های رایگان برای سراهای محله و مدارس برگزار کند.

مهم نیست که چه خاطراتی مرتبط با شادی هدفمند کشف می کنید، رویکرد یکسان است. مهم این است که چگونه می توانید عناصری را که آن خاطره را بسیار معنادار می کند (نوع دوستی، آموزش به نسل بعدی، به اشتراک گذاشتن خلاقیت خود و…) در زندگی خود به کار بگیرید؟

نتیجه

برای اینکه عمیقاً خوشحال شوید، باید تلاش خود را بر روی داشتن یک زندگی هدفمند متمرکز کنید. این اغلب دشوار است. این نیازمند تلاش و فداکاری مستمر است. اما هر چه بیشتر خودتان را به این کار اختصاص دهید، بیشتر به بخشی از بافت زندگی تبدیل می‌شود و همراه با آن، احساس خوبی از رفاه خواهید داشت.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها