رهایی از جلب خشنودی و رضایت دیگران - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

رهایی از جلب خشنودی و رضایت دیگران

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اولین قدم در جهت غلبه بر تلاش برای خشنودی و راضی نگه داشتن دیگران این است که نیازهای خود را بر نیازهای دیگران اولویت قرار دهید.
  • مرز بندی با دیگران خودخواهانه نیست. این عملی برای مراقبت از خود و احترام به خود است.
  • عادات سالمی مانند ورزش، مدیتیشن، گذراندن وقت در طبیعت یا دنبال کردن سرگرمی‌های سالم را در خود ایجاد کنید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – میل به دوست داشتن و پذیرش توسط دیگران در بافت اجتماعی ما ریشه دوانده است. در حالی که ملاحظه و مهربانی با دیگران هیچ اشکالی ندارد، تلاش برای خشنودی و راضی نگه داشتن دیگران می‌تواند به یک تله تبدیل شود که منجر به استرس، اضطراب، تایید طلبی و از دست دادن هویت فردی می‌شود.

اگر متوجه می‌شوید که دائماً به دنبال تأیید دیگران به بهای کاهش یا از دست دادن رفاه خود هستید، ممکن است زمان رهایی از چرخه جذب خشنودی و رضایت مردم فرا رسیده باشد. در ادامه این مطلب هفت مرحله برای چگونگی انجام این کار آورده شده است.

الگوهای خود را بشناسید و درک کنید.

اولین قدم برای غلبه بر جلب خشنودی دیگران، خودآگاهی است. برای تأمل در اعمال و انگیزه های خود وقت بگذارید. الگوها و موقعیت‌هایی را که تمایل دارید نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهید، بپذیرید.

باورها و ترس‌های زیربنایی که باعث تمایلات مردم پسند شما می‌شوند (مانند ترس از طرد شدن یا خودخواه تلقی شدن) را بررسی کنید. درک این انگیزه ها شما را قادر می سازد تا به طور موثرتری به آنها رسیدگی کنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب چهار نکته برای رسیدن به خودآگاهی و تبدیل شدن به بهترین خود را مطالعه کنید.)

مرزهای خود را مشخص کنید.

ایجاد مرزهای روشن در شکستن “چرخه جذب خشنودی دیگران” بسیار مهم است. با شناسایی ارزش ها، نیازها و محدودیت های خود شروع کنید. مرزهای خود را قاطعانه اما با احترام به دیگران منتقل کنید.

به یاد داشته باشید که تعیین مرزها خودخواهانه نیست. این یک عمل مراقبت از خود و احترام به خود است. در ابتدا برای پس زدن یا مقاومت آماده باشید، اما در اعتقادات خود محکم بایستید. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه مرز بندی سالمی ایجاد کنیم را مطالعه کنید.)

خود اعتبارسنجی را تمرین کنید.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد در جلب رضایت مردم تلاش می‌کنند، نیاز دائمی به اعتبارسنجی خارجی است. شروع به ایجاد پایه ای قوی برای پذیرش خود و عزت نفس کنید.

ارزش خود را بپذیرید و احساسات و نظرات خود را تأیید کنید. بپذیرید که حق دارید بدون کسب اجازه از دیگران، رفاه و خوشبختی خود را در اولویت قرار دهید. (پیشنهاد می‌شود مقاله شناسایی 8 الگوی ناکارآمد برای افزایش عزت نفس را مطالعه کنید.)

نه گفتن را یاد بگیرید.

“نه” گفتن می تواند یکی از چالش برانگیزترین جنبه های غلبه بر جلب خشنودی دیگران باشد. با درک این موضوع شروع کنید که نه گفتن شما را به آدم بدی تبدیل نمی کند یا به این معنا نیست که کسی را ناامید می کنید.

درخواست ها و خواسته هایی که از شما می شود را به دقت ارزیابی کنید و ظرفیت و اولویت های خود را در نظر بگیرید. هنگام رد کردن درخواست ها، ارتباط قاطعانه را تمرین کنید و دلایل خود را با مهربانی و وضوح بیان کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه به خود ایمان داشته باشیم را مطالعه کنید.)

شیوه های خودمراقبتی را پرورش دهید.

برای پر کردن ذخایر فیزیکی، ذهنی و عاطفی خود، مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. در فعالیت هایی شرکت کنید که به شما شادی می بخشد، آرامش را تقویت می کند و استرس را کاهش می دهد. عادات سالمی مانند ورزش، مدیتیشن، گذراندن وقت در طبیعت یا دنبال کردن سرگرمی‌ها را در خود ایجاد کنید.

پرورش خود مراقبتی نه تنها رفاه شما را افزایش می دهد، بلکه اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا از جستجوی برای دریافت اعتبار بیرونی رها شوید. (پیشنهاد می‌شود مقاله هشت نکته برای به دست آوردن و حفظ رفاه عاطفی را مطالعه کنید.)

اطراف خود را با افراد حمایت کننده احاطه کنید.

احاطه کردن خود با افراد حامی و درک کننده در سفر شما برای غلبه بر جلب خشنودی مردم حیاتی است. به دنبال روابطی باشید که برای خود واقعی شما ارزش قائل باشد و رشد فردی را تشویق کند.

مشکلات خود را با دوستان قابل اعتماد یا اعضای خانواده که می توانند راهنمایی و پشتیبانی کنند به اشتراک بگذارید. دیدگاه آنها می تواند به شما کمک کند تا بینش خود را به دست آورید و تغییرات مثبت را تقویت کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 نکته برای ایجاد روابط اجتماعی قوی تر را مطالعه کنید.)

نقص را در آغوش بگیرید.

کمال گرایی اغلب به رفتارهایی برای به دست آوردن رضایت مردم دامن می زند. این ایده را بپذیرید که هیچ کس کامل نیست، از جمله خودتان. بپذیرید که اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری و فرصتی برای رشد است. شفقت به خود را تمرین کنید و به خود یادآوری کنید که ارزش شما با برآورده کردن انتظارات دیگران تعیین نمی شود. (پیشنهاد می‌شود مقاله فرار از تله کمال گرایی؛ 7 نشانه و 7 راه حل را مطالعه کنید.)

رهایی از رفتارهایی که برای خوشنودی مردم از ما انرژی می‌گیرند و زندگی شخصی ما را دچار اختلال و سردرگمی می‌کنند نیاز به تأمل در خود، شجاعت و پشتکار دارد. با شناخت و درک الگوهای خود، تعیین مرزهای واضح و پرورش ارزش خود، می توانید استقلال خود را بازیابید و روابط سالم تری ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید، سفر به سمت خود توانمندی و اصالت در جریان است، اما پاداش زندگی صادقانه بی پایان است.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها