برای عشق باید ازدواج کرد یا برای پول؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

برای عشق باید ازدواج کرد یا برای پول؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • با پول نمی توان عشق خرید، اما پول شانس یافتن عشق را افزایش می دهد و عشق نیاز به پول را کاهش می دهد.
  • درآمد بالاتر با غم و اندوه روزانه کمتر همراه است اما با شادی روزانه بیشتر همراه نیست.
  • شریک زندگی نباید وسیله ای برای موفقیت شما باشد، بلکه باید کسی باشد که با او شکوفایی مشترک داشته باشید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – عشق و پول در انتخاب های عاشقانه نقش مهمی دارند. اگرچه ممکن است دوست نداشته باشیم به آن اعتراف کنیم، اما اغلب به سمت افراد ثروتمند جذب می شویم، به این امید که از مزایای ثروت آنها استفاده کنیم. با این حال، پیشنهاد پرداخت مستقیم پول برای عشق یا رابطه جنسی برای بسیاری توهین آمیز و مبتذل است. آیا انتخاب های عاشقانه باید ملاحظات مالی داشته باشند؟

آنچه زنان در مورد پول و عشق می گویند.

در زیر نقل قول هایی از زنان، در مورد پول و عشق آورده شده است.

  • من با زنی آشنا شدم که با یکی از ثروتمندترین خانواده های کشور ازدواج کرده بود. روزی در سفر با هواپیما، او در کنار مردی کاملا معمولی با شغلی معمولی نشسته بود که فردی راحت و مهربان بود. آن ها عاشق شدند. او شوهرش را ترک کرد، با یک مرد معمولی ازدواج کرد و آنها پس از سال ها زندگی مشترک هنوز عاشق یکدیگر هستند.
  • «هیچ چیز در زندگی رایگان نیست. ازدواج فقط برای پول به این معنی است که شما خریده شده اید و فروخته شده اید. شریک زندگی شما، سطح معینی از عملکرد را از خرید جدیدش انتظار خواهد داشت (نه فقط رابطه جنسی). در غیر این صورت شما بیرون از خانه خواهید بود.”
  • صادقانه بگویم، من از خرید و فروش بدم نمی آید. ازدواج خود یک معامله است. من انتظاری از مرسدس یا چیزی از این دست ندارم. با پول یا بی پول، ازدواج همچنان مشکلاتی خواهد داشت، پس چرا که نه؟»
  • من مطلقاً از ازدواج نکردن با مردی ثروتمند پشیمان نیستم.
  • “اگر یک رابطه عاشقانه نداشته باشید، پول استرس ازدواج را کاهش نمی دهد.”
  • ازدواج با یک مرد ثروتمند اشکالی ندارد. اما برای عشق، افتخار، احترام و سازگاری ازدواج کنید.»
  • پول زندگی شما را شاد نمی کند، اما امتیازی است که آن را راحت می کند. کسی را پیدا کنید که شادی صادقانه را وارد زندگی شما کند.
  • “قطعا من ترجیح می دهم با مردی ثروتمند ازدواج کنم. وقتی پول دارید انجام کارهای خلاقانه بسیار آسان تر است.»
  • شما می توانید دوستی، ازدواج و رابطه جنسی را بخرید. اما آیا این چیزها عشق واقعی هستند؟
  • پول عشق را نمی‌خرد، بلکه فرصت‌هایی را برای یافتن عشق می‌خرد.

مطالعات چه می‌گویند؟

مطالعات مختلف نشان می دهد که پول نقش مهمی در انتخاب شریک عاشقانه دارد. در یک نظرسنجی، حدود 56٪ از افراد گفتند که آنها شریکی را که امنیت مالی ایجاد می کند ترجیح می دهند. به همین ترتیب، در نظرسنجی دیگر، 75 درصد از زنان گفتند با مردی که شغلی نداشته باشد ازدواج نمی کنند. از قضا، 91 درصد از زنان مجرد گفتند که به خاطر عشق به پول ازدواج می کنند.

یک توضیح احتمالی برای این نتایج به ظاهر متناقض این است که اکثریت قریب به اتفاق زنان برای عشق ارزش بیشتری نسبت به پول قائل هستند، مگر اینکه امکانات مالی کمتر از آستانه مشخص باشد. مردی که شغلی ندارد، زیر آستانه مالی قابل قبول اکثر مردم است و احتمالاً نمی تواند شکوفایی را در زندگی مشترک پرورش دهد. ادراکات ایده آل از روابط عاشقانه برای عشق ارزش بسیار بیشتری نسبت به پول قائل هستند، اما وقتی با واقعیت مواجه می شوند، اکثر مردم به سمت پول متمایز می‌شوند. این توضیح می دهد که چرا نسل Z (متولد بین سال های 1375 تا 1390) تنها گروهی است که عشق را به جای پول انتخاب می کند (54٪). در سنین جوانی، زمانی که ملاحظات واقع بینانه هنوز قدرتمند نیستند، ایدئولوژی برجسته تر است.

مقاله ای در Psychologia حقایقی مبتنی بر علم را در مورد پول، عشق و شادی ارائه می دهد. در ادامه چندین مورد قابل توجه ذکر شده است:

  • درآمد بالاتر با غم و اندوه روزانه کمتر همراه است اما با شادی روزانه بیشتر همراه نیست.
  • بسیاری از زنان ترجیح می دهند با مردان ثروتمند ازدواج کنند و با فرزندان خود در خانه بمانند.
  • هرچه درآمد شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای یافتن عشق وجود دارد.
  • بحث بر سر پول مهمترین شاخص طلاق است.
  • بسیاری از مردم جذب کسانی می شوند که بودجه خود را به طور مؤثر مدیریت می کنند. افراد ولخرج محبوب نیستند!

اینها و عوامل دیگر نشان دهنده پیچیدگی عشق و پول است. در حالی که ممکن است پول به اندازه عشق ارزش نداشته باشد، عشق در چارچوب زندگی استوار است و شکوفایی فردی ما در یک رابطه اغلب به داشتن پول کافی بستگی دارد. در تضاد بین عشق و زندگی، عشق همیشه پیروز نمی شود. بر این اساس داشتن ترکیبی متعادل از عشق و پول ارزشمند است.

راههای بهینه برای ترکیب عشق و پول

  1. ارزش های بلند مدت. هنگام مواجهه با انتخاب بین شریک بلندمدتی که توانایی تضمین سود مالی شما را دارد و شریکی که مایل است به شما منفعت برساند (از طریق سخاوت، همکاری، امانتداری و…)، باید طرف دوم را ترجیح دهید (البته نباید پول را کاملا نادیده بگیرید). صمیمیت، برخلاف شایستگی، ارزش بلندمدت بالاتری دارد.
  2. عشق سرمایه واقعی است. دست به دست شدن با شریک زندگی خود برای رسیدن به هدف می تواند تصمیمی هوشمندانه و در نهایت سودآور باشد. با این حال، شریک زندگی نباید وسیله ای برای موفقیت شما باشد، بلکه باید کسی باشد که با او در شکوفایی مشترک شریک باشید.
  3. خوشبختی سود می دهد. عاقلانه است در رابطه ای قرار بگیریم که در آن هر دو شریک، از یکدیگر خوشحال باشند و احساسات مثبت را برای یکدیگر برانگیزند، زیرا احساسات مثبت به شدت با خلق ثروت در ارتباط هستند.

ممکن است بگوییم که اگرچه ثبات مالی با سلامت عاطفی مرتبط است، ازدواج برای ثروت به تنهایی ممکن است منجر به مشکلات رابطه، ناراحتی یا نگرانی های عاطفی شود. در چارچوب زندگی خوش اقبال، احساسات مثبت بیشتر ایجاد می شود. موقعیت های بسیار منفی مانند تنهایی نیز می تواند عشق ایجاد کند، اما ممکن است این عشق سطحی باشد که بیشتر به شرایط موقت بستگی دارد تا به ویژگی های عمیق عاشقان.

ضرب المثلی ادعا می کند: “هرگاه عشق به چیزی [خارجی از عشق] وابسته باشد، و این چیز بگذرد، عشق نیز از بین می رود. اما اگر عشق به چنین چیزی وابسته نباشد، عشق هرگز از بین نخواهد رفت.” در واقع، ما با جملاتی مانند “تو من را دوست نداری، تو فقط بدن/پول/شوخ طبعی/خرد من را دوست داری” آشنا هستیم. این اظهارات نه تنها در مورد ویژگی های ظاهری مانند زیبایی و پول، بلکه در مورد ویژگی های عمیق مانند مهربانی، شوخ طبعی و خرد نیز بیان می شود. عشق رمانتیک مستلزم وجود بسیاری از ویژگی های مختلف در هر دو شریک است.

نتایجی که اظهار شده

اگر دو معشوق بالقوه از همه جنبه‌های مهم یکسان باشند، به جز اینکه یکی دوبرابر دیگری درآمد دارد، ارزش دارد که معشوق با درآمد بیشتر را ترجیح دهید. با این حال، در زندگی واقعی، افراد از همه جنبه های مهم یکسان نیستند و باید میزان و اهمیت ویژگی های مثبت و منفی را در نظر گرفت. نقش پول در انتخاب های عاشقانه شبیه به جذابیت بیرونی است. اگر آستانه جذابیت خارجی شریک احتمالی بسیار پایین باشد، نتیجه مثبت بعید است. بالاتر از آستانه مورد انتظار، به سختی تفاوتی ایجاد می کند و جذابیت خارجی بسیار بالا ممکن است تعادل سایر خواص مهم را به هم بزند.

با پول نمی توان عشق را خرید، اما می تواند شما را به شریک بسیار مطلوب تری تبدیل کند. وقتی کسی عاشق است، پول از اهمیت کمتری برخوردار است. اما زمانی که برای نیازهای اولیه کمبود پول باشد، عشق اغلب بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. با این حال، عاشق شدن با یک فرد ثروتمند آسان تر است، زیرا پول می تواند شرایطی را ایجاد کند که برای شکوفایی فردی و عاشقانه مطلوب تر است.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+