آیا در صداقت زیاده روی می کنید؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا در صداقت زیاده روی می کنید؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • افرادی که صداقت را رعایت می‌کنند، به احتمال زیاد سطوح بالاتری از خودکنترلی و رضایت از زندگی دارند.
  • گاهی اوقات، صداقت بیش از حد می تواند به شریک زندگی یا رابطه شما آسیب برساند.
  • صداقت در یک رابطه بسیار مهم است، اما این بدان معنا نیست که شما باید درایت را از پنجره بیرون بیاندازید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – صداقت ابزاری فوق العاده قدرتمند برای بهبود رفاه شماست. یک مطالعه در سال 2021 که روی 693 شرکت‌کننده انجام شد، نشان داد افرادی که صداقت را رعایت می‌کنند، به احتمال زیاد سطوح بالاتری از خودکنترلی و رضایت از زندگی دارند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر در زندگی روزمره خود دروغ می گویند در مقایسه با افرادی که صادق نبودند، حمایت بیشتری را از جامعه دریافت می‌کنند.

اثرات مثبت صداقت از جمله خودکنترلی، رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی، سه گانه قدرتمندی را ایجاد می کند که می تواند به طور قابل توجهی شانس شما را برای داشتن یک رابطه عاشقانه شاد و سالم افزایش دهد. به جرات می توان گفت که افراد صادق شرکای بهتری برای زندگی هستند.

با این حال می دانیم که زوج ها گاهی اوقات یکدیگر را فریب می دهند. یک مطالعه کلاسیک روی 128 زوج (منتشر شده در Journal of Social and Personal Relationships) نشان داد که یکی از شرکای عاشقانه ممکن است به دلایل زیر تمایل به دروغ گفتن داشته باشد:

  • تبادل اطلاعات متقابل. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما یک تجربه یا فکر عمیقاً شخصی را با شما به اشتراک بگذارد، ممکن است احساس کنید موظف هستید که حکایتی با معنی مشابه را به اشتراک بگذارید، صرف نظر از اینکه کاملاً واقعی باشد یا خیر.
  • اجتناب از تنبیه. برای مثال، اگر به کار منزلی که شریک زندگی‌تان انتظار داشت انجام دهید، نرسیده‌اید، ممکن است بهانه‌ای برای اجتناب از دعوا بسازید.
  • باورها در مورد دلبستگی. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما سبک دلبستگی اجتنابی دارد، ممکن است از آسیب پذیری با شما احساس ناراحتی کند، که می تواند او را به حفظ اسرار سوق دهد.

صداقت با شریک زندگیتان واقعاً چگونه است؟ آیا درجاتی از صداقت وجود دارد؟ آیا دروغ سفید گهگاهی اعتماد شریک زندگی تان را به شما تضعیف می کند؟. طبق تحقیقات، در این مطلب راهی برای فکر کردن به میزان “درست” صداقت وجود دارد. (پیشنهاد می‌شود مقاله دروغگویی بیمارگونه یا پاتولوژیک چیست؟ چرا برخی افراد بیمارگونه دروغ می گویند؟ را مطالعه کنید.)

دو نوع صداقت در رابطه عاشقانه وجود دارد

مطالعه ای که در سال 2013 در Journal of Social and Personal Relationships منتشر شد نشان داد که در هر رابطه دو نوع صداقت وجود دارد که هر کدام علل و پیامدهای خاص خود را دارند. آن ها عبارتند از:

  1. صداقت اجباری. به این معنی که شما و شریک زندگی تان قوانینی دارید که از شما می خواهد اطلاعات خاصی را برای جلوگیری از دروغ گفتن یا فریب دادن یکدیگر افشا کنید. این شامل قوانینی در مورد مواردی مانند به اشتراک گذاشتن سابقه جنسی قبلی یا سلامت مالی با شریک زندگی خود است.
  2. صداقت احتیاطی. به این معنی که شما و شریک زندگیتان قوانینی دارید که بسته به موقعیت و عواقب بالقوه، در نحوه مدیریت اطلاعات به شما امکان انعطاف پذیری می دهد. این شامل قوانینی در مورد چیزهایی مانند فریب های جزئی است. برای مثال، شاید شما نمی خواهید شریک زندگی تان در مورد مسائل خانوادگی شما که ارتباط بسیار کمی با رابطه شما دارد بداند.

بین این دو نوع، صداقت احتیاطی جایی است که مرز بین صادق بودن و بیش از حد صادق بودن شروع به محو شدن می کند. این مطالعه نشان داد، در حالی که اکثر زوج‌ها می‌توانستند در مورد اینکه چه اطلاعاتی به صداقت اجباری نیاز دارد به توافق برسند، اما صداقت احتیاطی مستلزم قضاوت و حساسیت بیشتری از طرف شرکا بود.

گاهی اوقات، صداقت بیش از حد می تواند به شریک یا رابطه شما آسیب برساند، به خصوص اگر اطلاعات نامربوط، غیر ضروری یا مضر باشد.

فرض کنید شریک زندگی شما از طلاق از خواهر یا برادر خود حمایت کرده است. در حالت ایده آل، صداقت احتیاطی باید در چنین شرایطی اعمال شود. شریک زندگی شما مسئولیتی برای افشای تمام جزئیات جدایی ندارد زیرا به رابطه شما مربوط نمی شود.

مهمتر از آن، ممکن است بیان نظر خودتان در مورد جدایی برای شما غیرضروری یا حتی مضر باشد. قضاوت در مورد رابطه از راه دور یا گفتن احساسی که در مورد هر دو طرف دارید به احتمال زیاد کمکی نخواهد کرد. صداقت شما، در چنین شرایطی، ممکن است فقط به شریک زندگی شما آسیب برساند.

از سوی دیگر، ناصادق بودن نیز می‌تواند به اعتماد و صمیمیت آسیب برساند، به‌ویژه اگر اطلاعات مرتبط، مهم یا مفید برای رابطه باشد. مانند انتقال به مکانی جدید برای کار یا مشاهده علائم هشدار دهنده اولیه یک بیماری جدی.

در اینجا دو پیشنهاد وجود دارد که به شما کمک می کند تا بدانید چگونه در مورد صداقت با شریک زندگی خود همسو باشید. (پیشنهاد می‌شود مطلب نقش صداقت یکپارچه + پنج راه برای زندگی با صداقت را مطالعه کنید.)

ارتباط برقرار کنید. بحث در مورد آنچه که باید، می توانید و نباید با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید، راهی عالی برای اطمینان از اینکه انتظارات شما از رابطه با انتظارات شریک زندگی شما مطابقت دارد می‌باشد. به عنوان مثال، وارد شدن به جزئیاتی مانند تعداد شرکای جنسی که داشته اید ممکن است برای شما بی اهمیت به نظر برسد، اما ممکن است برای شریک زندگی شما مهم باشد. در چنین شرایطی، هر دو طرف باید مایل به مصالحه باشند و در مورد اجباری یا اختیاری بودن بحث تعداد شریک جنسی به اجماع برسند.

به نیاز شریک خود به حریم خصوصی و استقلال احترام بگذارید. گاهی اوقات ممکن است در دام فرافکنی تجربیات خود به شریک زندگی بیفتیم. اگر متوجه شدید که این کار را انجام می دهید، درک کنید که تجربیات شما ذهنی است. نیازی نیست دیدگاه‌های شما مطابقت داشته باشند، اما هر دوی شما باید تمایل داشته باشید که به نگرش یکدیگر نسبت به مسائل، از جمله صداقت، احترام بگذارید.

نتیجه

صداقت در یک رابطه بسیار مهم است، اما این بدان معنا نیست که شما باید درایت را از پنجره بیرون بیاندازید. گاهی اوقات، عباراتی مانند “من فقط با تو واقعی هستم” ممکن است بی احساس، پست و خشن به نظر برسند. در نهایت، وقتی صحبت از صادق بودن با شریک زندگی‌تان می‌شود، این تمایل به حفظ ارتباط باز، محترمانه و صمیمانه است که دارای اهمیت می‌باشد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+