رازهایی برای پیشگیری و حل تعارض در زندگی مشترک - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

رازهایی برای پیشگیری و حل تعارض در زندگی مشترک

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – روابط همیشه درجاتی از تعارضات را دارند، اما فراوانی، شدت و مدت آنها بسیار متغیر است. چه عاملی این تفاوت ها را در تنوع ایجاد می کند؟

همه روابط دارای فرآیندهای بهبود موثر هستند. درست مانند بدن انسان، ما نمی‌توانیم به طور کامل از حوادث یا بیماری‌های جسمی اجتناب کنیم، اما تا زمانی که بدن‌مان بتواند از آنها شفا پیدا کند، خوب خواهیم بود.

تعارض بخشی اجتناب ناپذیر از هر رابطه است و زمانی که احساسات تشدید می شوند، مشاجرات می توانند به سرعت پیچیده شوند و در صورت عدم توجه، به طور بالقوه آسیب عمیقی به رابطه وارد می کنند. درست مانند بهبودی پس از بیماری که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، مشاجرات و چالش های روابط نیز می توانند فرصتی برای رشد و تقویت روابط باشند.

در حالت ایده‌آل، ما در زمان بیماری ورزش نمی‌کنیم یا زمانی که دندان هایمان دچار پوسیدگی می‌شوند، دندان‌هایمان را مسواک نمی‌زنیم. همانطور که می دانید، برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری باید از راهکار های پیشگیرانه استفاده کنیم. بنابراین، پیشگیری از تعارضات همیشه برتر از حل آنها است (پرداختن به تعارضات پس از وقوع آن).

بنابراین همسران برای جلوگیری از تشدید مشاجره چه کاری باید انجام دهند؟ راهبردهای کلیدی و ساده برای کنترل و حل موثر تعارضات با شریک زندگی‌تان چیست؟

من تاکید می کنم که در طول مشاجرات یک گام به عقب برگردیم و در مورد دیگر استراتژی های کلیدی برای حفظ روابط سالم با شرکایمان صحبت کنیم. به هر حال، چه چیزی بیشتر از روابط مان مهم است؟ کیفیت روابط، کیفیت زندگی است.

فواید مکث 5 ثانیه ای

وقتی اختلاف تشدید می‌شود، قضاوت ما اغلب تیره می‌شود و منجر به واکنش‌های تکانشی و سپس پشیمانی می‌شود. حتی با تمام تخصصی که دارم، گاهی اوقات ممکن است این اتفاق برای من بیفتد. من و همسرم خیلی همدیگر را دوست داریم اما گاهی درگیری داریم. بیشتر اوقات، می دانم که اگر قبل از پاسخ دادن، کمی مکث می کردم و فقط چند ثانیه تامل می کردم، صدایم را بلند نمی کردم.

مکث، حتی برای چند ثانیه، استراتژی قدرتمندی است که به ما امکان می دهد وضوح و هماهنگی با بدن، احساسات و افکار خود را به دست آوریم تا بتوانیم عاقلانه پاسخ دهیم. این وقفه لحظه ای فرصتی را برای سیستم عصبی فراهم می کند تا مجدداً تنظیم شود و به ما امکان می دهد تا در مورد موضوع مورد نظر با وضوح بیشتری فکر کنیم، دیدگاه طرف مقابل را در نظر بگیریم و پیامدهای بالقوه اعمال و گفتار خود را ارزیابی کنیم.

مکث همچنین به جلوگیری از درگیری کمک می کند. به ما این امکان را می‌دهد تا با ذهنی شفاف‌تر و اغلب عینی‌تر به موضوع نزدیک شویم، که برای ارتباط سازنده و حل تعارض ضروری است. علاوه بر این، نشان دهنده احترام به احساسات طرف مقابل و تعهد به حل مسئله به روشی عادلانه، سالم، ارادی و بالغانه است.

استراتژی های کلیدی مرتبط برای کنترل تعارض

حتی اگر از مکث کردن در کنار سایر راهبردهای پیشگیری استفاده کنید، تضاد در روابط برای طولانی مدت نیز تا حدودی اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این مطلب شش راهبرد ساده و آسان وجود دارد که احتمال آسیب را کاهش می‌دهد و به حل تعارض کمک می‌کند.

گوش دادن. ارتباط موثر سنگ بنای روابط سالم است. گوش دادن فعالانه شامل توجه کامل به شریک زندگی تان، پرسیدن سوالات شفاف و همدلی با دیدگاه اوست. این استراتژی درک را تقویت می کند و تمایل به اعتبار بخشیدن به احساسات شریک زندگی را نشان می دهد، که به نوبه خود آنها را تشویق می کند که همین کار را برای شما انجام دهند تا هر دو بتوانید برای یکدیگر موثر باشید.

از عبارات “من” استفاده کنید. هنگام بیان افکار و احساسات خود، از جملات “من” استفاده کنید تا از سرزنش یا متهم کردن شریک زندگی خود اجتناب کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن «تو هرگز به من گوش نمی‌دهی»، می‌توان گفت: «وقتی در مورد نگرانی‌هایم صحبت می‌کنم، احساس می‌کنم شنیده نمی‌شوم». این رویکرد به جای حالت تدافعی، گفتگوی باز را تشویق می کند.

همدلی را تمرین کنید. همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. خود را به جای همسرتان بگذارید تا دیدگاه و احساسات او را بهتر درک کنید. همدلی می تواند شکاف بین دیدگاه های متضاد را پر کند و به درک متقابل منجر شود. (پیشنهاد می‌شود مطلب همدلی، عشق تهی شده را باز می گرداند را مطالعه کنید.)

مسئولیت بپذیری. این ضروری است که نقش خود را در اختلافات به رسمیت بشناسید و مسئولیت اعمال یا سخنان خود را که ممکن است به اختلافات کمک کرده باشد، بپذیرید. مالکیت اشتباهات خود نشان دهنده بلوغ و تعهد به رشد است.

تعیین مرزها. ایجاد مرزها در هر رابطه ای بسیار مهم است. با شریک زندگی خود درباره مرزها صحبت و توافق کنید تا در وهله اول از بروز اختلافات جلوگیری کنید. مرزهای واضح باعث ایجاد حس امنیت و احترام به نیازهای یکدیگر می شوند. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه مرز بندی سالمی ایجاد کنیم را مطالعه کنید.)

به دنبال کمک حرفه ای باشید. اگر تعارض ها ادامه پیدا کند و غیرقابل کنترل شود، جستجوی زوج درمان می تواند سودمند باشد. متخصصین زوج درمانی می توانند راهنمایی کنند، پیوندهای قوی تری ایجاد کنند، ارتباطات را بهبود بخشند و به حل مسائل عمیق تر در رابطه کمک کنند.

نتیجه

تعارض جنبه‌ای طبیعی و اجتناب ناپذیر از تعامل انسانی است، اما نحوه مدیریت ما می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و طول عمر روابط ما که مهمترین بخش زندگی ما می‌باشد، تأثیر بگذارد. تعارض اغلب قابل پیشگیری است.

مکث (حتی مختصر) در طول مشاجرات یک استراتژی حیاتی برای حفظ کنترل عاطفی و جلوگیری از تشدید درگیری است. علاوه بر این، به کارگیری گوش دادن فعال، همدلی و مسئولیت پذیری می تواند ارتباط و درک مؤثر را تقویت کند. تعیین مرزها و جستجوی کمک حرفه ای در صورت نیاز نیز ابزارهای مفیدی برای حل تعارض شما هستند.

با درک اهمیت مکث کردن و اجرای استراتژی‌های ذکر شده، می‌توانیم روابط سالم و محبت آمیزی را پرورش دهیم. شاید هیچ چیزی به اندازه کیفیت زندگی ما مهم نباشد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها