آیا رابطه عاشقانه شما کسل کننده شده است؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا رابطه عاشقانه شما کسل کننده شده است؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • بسیاری از زوج‌ها ناخواسته اجازه می‌دهند روال‌های زندگی مانع صمیمیت آنها شوند.
  • ژست های عاشقانه کوچک می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.
  • نگاهی صادقانه به نحوه صحبت خود با شریک زندگی‌تان بیندازید، به خصوص زمانی که مضطرب، ناامید، عصبانی، خسته یا افسرده هستید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وقتی برای اولین بار با همسر خود دیدار کردید چه احساساتی را تجربه کردید؟ احتمالا شما احساس هیجان، جذابیت و انتظار داشتید. با پیشرفت رابطه، آیا حفظ آن احساسات اولیه برایتان دشوار بوده است؟

هنگامی که مسئولیت های زندگی، شغل، بچه ها و گذر زمان به این ترکیب اضافه شود، شعله های عشق می تواند به راحتی فروکش کند، اگر آن را تقویت نکنیم.

خوشبختانه شعله های عشق و صمیمیت می تواند دوباره شعله ور شود. این امکان وجود دارد که ارتباط ویژه ای را که در ابتدا شما و شریک زندگی تان را به هم نزدیک کرد، دوباره کشف کنید.

اگر در رابطه طولانی‌مدتی هستید که احساس می‌کنید کمی کسل کننده یا ناراضی‌کننده است، در ادامه مطلب پنج نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند شعله های عشق را دوباره شعله‌ور کنید.

به خاطر بیاورید و دوباره تجربه کنید.

آن روزهای اولیه آشنایی را به خاطر دارید؟ احتمالاً فقط با فکر دیدن شریک زندگی خود پروانه هایی از هیجان را در دل خود تجربه کرده باشید. شاید اولین قرارهای خود را با انتظار هیجان انگیز دیدن دوباره او ترک کرده باشید. اگر متوجه ویژگی های کمتر از مطلوب می‌شدید، به راحتی می توانستید آنها را نادیده بگیرید و احتمالاً تحت الشعاع همه ویژگی ها و جوانبی بود که دوست داشتید. متأسفانه، با گذشت زمان، بسیاری از همسران به جای ویژگی‌هایی که زمانی آنها را دوست‌داشتنی می‌دانستند، بیشتر روی مواردی که به‌عنوان عیب‌ها و کاستی‌ها می‌دانند، تمرکز می‌کنند.

اگر در این تله منفی گرفتار شده اید، سعی کنید با دیدی تازه به شریک زندگی خود نگاه کنید و دیدگاه خود را نسبت به او ارتقاء دهید. آگاهانه به ویژگی هایی که دوست دارید و بابت آنها از شریک زندگی خود قدردانی می کنید توجه کنید. به این فکر کنید که در صورت رفتن او چه چیزهایی را از دست خواهید داد؟.

اوقات شیرینی که با هم داشته اید را به یاد بیاورید و توجه خود را بر ویژگی های مثبت و دوست داشتنی شریک زندگی خود متمرکز کنید تا بتوانید احساساتی را که در روزهای نخست قرار ملاقات داشتید دوباره تجربه کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله بازگردادن عشق بعد از دعوای همسران را مطالعه کنید.)

با دقت گوش کنید.

وقتی با همسرتان به اولین قرار ملاقات رفتید، به احتمال زیاد صورتتان را در تلفن همراهتان دفن نکرده بودید (شاید تلفن های همراه در زمان شما هنوز اختراع نشده بودند!). احتمالاً به خوبی به او توجه می‌کردید و به گونه ای عمل می‌کردید که نشان می‌داد چقدر واقعاً به حرف های شریک زندگی خود اهمیت می دهید. احتمالاً می خواستید همه چیز را در مورد او بدانید و با دقت به آنچه شریک زندگی شما به اشتراک می گذاشت گوش می‌دادید.

توجه محبت آمیزی که زمانی نشان می‌دادید و دریافت می‌کردید می تواند به راحتی با گذشت سالها کاهش یابد. وقت گذاشتن برای گوش دادن دقیق به صحبت های همسرتان می تواند تأثیر مثبت عمیقی بر ارتباط، صمیمیت و عشق داشته باشد.

اگر زمان برای شما مناسب نیست، با احترام به همسر خود بگویید که واقعاً می خواهید آنچه را که می گوید را بشنوید، اما برای اینکه بتوانید به آنها پاسخ کامل دهید، به چند دقیقه زمان نیاز دارید. سپس مطمئن شوید که به قول خود برای بازگشت به مکالمه عمل کرده و با دقت به صحبت های همسر خود گوش دهید. به یاد داشته باشید که برای همسر شما مهم است که حرف های خودش را به شما بگوید. بنابراین، او سزاوار توجه بی دریغ شماست. (پیشنهاد می‌شود مطلب 3 روش برای حمایت همسران از یکدیگر را مطالعه کنید.)

پرس و جو عمیق داشته باشید.

در مراحل اول خواستگاری، افراد معمولاً می خواهند درباره یکدیگر بیشتر بدانند. مسلماً، وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، همه داستان ها تازه و داغ هستند، اما حتی اگر سال ها با کسی بوده باشید، باز هم می توانید واقعاً برای شنیدن افکار، احساسات و تجربیات او باز بمانید.

حتی اگر همسرتان داستانی را که قبلا شنیده اید بازگویی می کند، به این فکر کنید که چند بار به یک آهنگ گوش داده اید یا یک ویدیو، فیلم یا سریال مورد علاقه خود را دوباره تماشا کرده اید. همیشه چیزهای ارزشمندی برای یادگیری از تجربیات و افکار عزیزتان وجود دارد.

سعی کنید که از شریک زندگی‌تان درباره روزش بپرسید یا از فرصت استفاده کنید و اگر داوطلبانه چیزی در مورد خودش به اشتراک گذاشت، عمیق‌تر پرس و جو کنید. حتی اگر درباره موضوعی باشد که شما شخصاً با آن ارتباط ندارید.

سعی کنید چند سوال در مورد آنچه او به شما می‌گوید بپرسید. تمام توجه خود را به همسرتان معطوف کنید و با دقت و با ملاحظه به پاسخ‌هایش گوش دهید، درست مانند زمانی که دوست دارید او به صحبت های شما گوش دهد. (پیشنهاد می‌شود مقاله 10 پیش بینی کننده رابطه عاشقانه بد را مطالعه کنید.)

محترم بمانید.

نگاهی صادقانه به نحوه صحبت خود با شریک زندگی خود بیندازید، به خصوص زمانی که مضطرب، ناامید، عصبانی، خسته یا افسرده هستید. لحنی که استفاده می کنیم و کلماتی که انتخاب می کنیم می تواند تأثیر عمیقی (هم مثبت و هم منفی) بر کیفیت رابطه ما داشته باشند. بسیار مهم است که احساسات خود را مدیریت کنیم. این امر مستلزم خودآگاهی، خودکنترلی، تعهد و بلوغ است.

به یاد داشته باشید که در جریان افکار، احساسات و نیازهای خود باشید تا بتوانید در هنگام بروز احساسات قوی با احترام ارتباط برقرار کنید. اغلب افراد از کلمات و لحن‌های تند استفاده می‌کنند که می‌تواند ناخواسته آسیب برساند و برای مدت طولانی در ذهن شریک زندگی‌شان باقی بماند.

اگر احساسات قوی باعث تحریک شما می شوند و فکر نمی کنید که بتوانید محترمانه و سازنده ارتباط برقرار کنید، کمی فضا برای شفاف سازی افکار، احساسات و نیازهای خود، به خود بدهید. می توانید به شریک زندگی خود بگویید که به مدتی برای آرام شدن نیاز دارید و وقتی آرام شدید برمی گردید. سپس می توانید مکالمه را با احترام و بالغانه از سر بگیرید. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه شادی رابطه را پایدار کنیم را مطالعه کنید.)

برافروختن آتش…

در دنیای پرمشغله و وظیفه محور خود، ما اغلب رابطه خود را پشت سر می گذاریم و فراموش می کنیم که شعله های عشق را زنده نگه داریم. بسیاری از مردم با درگیر شدن در آیین‌ها و روال‌های روزمره‌ خود، این فرصت را از دست می‌دهند که با شریک زندگی‌شان عاشقانه ها را تحسین کنند.

می توانید یک شب ملاقات ویژه برنامه ریزی کنید یا یک رقص آهسته خودجوش را در اتاق نشیمن شروع کنید. می توانید گوشی های هوشمند خود را در خانه بگذارید و به پیاده روی ویا رستوران بروید. تلفن ها را ساکت کنید و یک بازی رومیزی انجام دهید یا خاطرات شگفت انگیزی را به یاد آورید و در مورد آن صحبت کنید. یک یادداشت عاشقانه را در یک مکان نامشخص قرار دهید، به همسرتان ماساژ ناخواسته بدهید، چند شمع در اتاق خواب روشن کنید و آهنگی از روزهای آشنایی خود را پخش کنید. فانتزی ها را به اشتراک بگذارید و در موردشان صحبت کنید. کارهای روزمره خود را تغییر دهید، خلاق باشید، بازیگوش باشید، باز باشید و مهربان باشید.

آیا یادآوری زمان های خوب، گوش دادن با دقت، پرس و جوی عمیق، حفظ احترام و برافروختن آتش واقعاً جرقه ای را در رابطه ایجاد می کند؟ روش های گفته شده را امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد! (پیشنهاد می‌شود مقاله 4 راز برای ایجاد یک رابطه شاد و موفق را مطالعه کنید.)

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها