آیا نگران هستید که دیگران شما را دوست نداشته باشند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا نگران هستید که دیگران شما را دوست نداشته باشند؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • اگر به اندازه کافی احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشید و به دیگران برای تأیید اعتبار نگاه کنید، می تواند منجر به قرار دادن نظرات دیگران بالاتر از نظرات خودتان شود.
  • جستجو برای اعتبار سنجی خارجی اغلب منجر به ترس از انتخاب نشدن می شود، طرز فکر «لطفاً من را انتخاب کنید».
  • برای غلبه بر ترس از انتخاب نشدن، باید انتخاب کننده باشید.
  • ارزیابی ارزش خود، مقابله با منتقد درونی و تمرین ذهنی ابزارهایی هستند که می توانید برای تبدیل شدن به فردی انتخاب کننده، استفاده کنید.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – پیام درونی “احساس نمی‌کنم به اندازه کافی خوب باشم”، تقریباً یک تفکر همه گیر است که مردم در این دوره زمانه مدرن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. من فکر نمی‌کنم اینترنت و شبکه های اجتماعی کاملاً مقصر باشند، اما مطمئناً باعث نمی‌شوند مردم احساس بهتری داشته باشند. در نتیجه این ناامنی مزمنی که بسیاری از مردم آن را احساس می‌کنند، تقریباً همه معتقدند این باری است که باید به دوش بکشند و اغلب برای آنچه دیگران فکر می‌کنند، ارزش زیادی قائل می‌شوند. همه ما می خواهیم مورد تایید قرار بگیریم و نظر دیگران را اغلب مهمتر از احساس خود نسبت به خودمان می‌دانیم.

این باعث می‌شود که بسیاری از افراد در موقعیت‌های اجتماعی، پیش‌فرضی با خود داشته باشند که من تمایل دارم آن را “طرز فکر لطفاً مرا انتخاب کنید” بنامم. شاید به یاد بیاورید که در مدرسه ابتدایی چگونه دعا می کردید آخرین نفری نباشید که برای یک تیم ورزشی انتخاب می شود. در حالی که تقریباً همه می‌توانند ترس از انتخاب نشدن در مدرسه را به خاطر بسپارند، این ترس برای بسیاری تا بزرگسالی ادامه دارد و اغلب در موقعیت‌های اجتماعی، به‌ویژه در دنیای دوستیابی رایج است. (پیشنهاد می شود مقاله خودخواهی سالم، فضیلتی گم شده را مطالعه کنید.)

احتمالاً به این دلیل که شخصی دیگر شما را تأیید می کند، میل به انتخاب شدن در اکثر مواقع باعث می شود که احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشید و ممکن است با خود بگویید: اگر انتخاب نشدم، گواه این است که به اندازه کافی خوب نیستم. بطور کلی ما تمایل زیادی به شامل شدن و انتخاب شدن داریم. زیرا از دیدگاه تکاملی، انتخاب شدن و قرار گرفتن در یک گروه به احتمال زیاد بقای ما را تضمین می کند.

زمانی که منتظر انتخاب شدن هستید، احساس ناتوانی می کنید و این می تواند تأثیر زیادی بر عزت نفس شما داشته باشد. تمام توجه شما روی تلاش برای متقاعد کردن فردی دیگر است که ثابت کنید به اندازه کافی خوب هستید، در حالی که واقعیت این است که شما از قبل شک دارید که آیا واقعاً خوب هستید یا خیر. این می تواند منجر به انبوهی از احساسات منفی و رفتارهای مقابله ای ناسالم شود. همچنین می تواند چرخه ای را ایجاد کند که شما را بطور مداوم در موقعیت هایی قرار دهد که شک داشته باشید انتخاب شوید و سپس عدم اعتماد به نفس شما منجر به رفتارهایی می شود که احتمال دارد باعث طرد شدن شما شود. (پیشنهاد می شود مقاله 5 عادت سالم برای افزایش عزت نفس را مطالعه کنید.)

میل به انتخاب شدن می تواند آنقدر قوی باشد که بر سایر رفتارهای منطقی غلبه کند. یکی از مراجعین به کلینیک آمد و شروع به گریه کردن کرد، زیرا مردی که حتی دوستش نداشت هرگز برای قرار دوم با او تماس نگرفت. او به این واقعیت فکر نکرد که چون آن مرد را دوست نداشت، احتمالاً ابراز علاقه ای نشان نداد. زیرا او فقط می خواست انتخاب شود.

انتخاب کننده باشید

خوشبختانه طرز فکرها قابل تغییر هستند. به جای اینکه خود را فردی بدانید که همیشه منتظر انتخاب شدن است، انتخاب کننده باشید. به خود یادآوری کنید که این زندگی شماست و لازم نیست یک شرکت کننده منفعل باشید و منتظر باشید تا شخص دیگری تصمیم بگیرد که آیا شما به اندازه کافی خوب هستید یا خیر. سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا آنها به اندازه کافی برای من خوب هستند؟ (پیشنهاد می شود مقاله 4 نکته برای تغییر و ایجاد عادت‌های جدید را مطالعه کنید.)

وقتی با این ذهنیت که شما انتخاب کننده هستید وارد یک موقعیت اجتماعی می شوید، انرژی شما تغییر می کند. شما دیگر در یک موقعیت ناتوان و منفعل نیستید، بلکه در موقعیتی فعال و پویا هستید. به جای تمرکز بر رفتار خود و اینکه آیا دیگران را راضی می کنید، تمرکز شما بر رفتار دیگران خواهد بود. با شما چطور رفتار می کنند؟ آیا آنها با صداقت عمل می کنند؟ آیا به نظر می رسد که آنها واقعاً علاقه مند به شناختن شما هستند یا آنها بیشتر درگیر خود هستند؟ کسی که ارزش شما را نمی‌بیند، چیزی در مورد ارزش شما نمی‌گوید، بلکه می‌گوید که نسبت به آن چشم پوشی کرده است.

انتخاب کننده شدن یک تغییر ذهنیت است که نیاز به تمرین دارد. در ادامه سه مرحله وجود دارد که می توانید از آنها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. (پیشنهاد می شود مقاله چرا من دوست داشتنی نیستم را مطالعه کنید.)

  1. برای شروع، مدتی را صرف شناخت ارزش خود کنید و یاد بگیرید که احساس خوبی داشته باشید. با پایین آوردن صدای انتقاد درونی خود شروع کنید و توانایی خود را برای مهربانی با خود افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که نمی توانید انتظار داشته باشید که شخص دیگری بهتر از خود شما با شما رفتار کند.
  2. سپس باید مدتی را صرف تمرکز بر ویژگی های مثبت خود کنید، که به طور طبیعی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.
  3. وقتی به جایی رسیدید که واقعاً ارزش خود را تأیید می کنید، آماده هستید تا شروع به تمرین ذهنی کنید که انتخاب کننده بودن چه احساسی دارد. ابتدا با افرادی که نمی شناسید تمرین کنید. عادت کنید که رفتار دیگران را مشاهده کنید. آیا رفتار آنها مهربانانه، خودخواهانه، قضاوت کننده یا ناامن است؟ از خود بپرسید که آیا این همان ویژگی است که در یک دوست یا شریک زندگی به دنبال آن هستید؟ آیا این رفتار باعث می شود وقتی با آنها هستید احساس خوبی نسبت به آنچه هستید داشته باشید؟

مهمترین جنبه‌ای که به عنوان انتخاب کننده باید در نظر داشته باشید این است که هرگز نباید کسی را انتخاب کنید که شما را انتخاب نمی کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین

عالییییی