اهمیت ارتباط سازنده در زندگی مشترک - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

اهمیت ارتباط سازنده در زندگی مشترک

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • پاسخ و نحوه ارتباط شرکای زندگی در لحظات چالش برانگیز و شادی مهم است.
  • تحقیقات ارزش راهبردها را برای حل تعارضات و بازگرداندن هماهنگی در بحث ها برجسته می کند.
  • وقتی همسرمان در شادی ما شریک است، نشان می دهد که او به شادی و رفاه ما اهمیت می دهد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – مطالعه‌ای که در سال 2021 در Frontiers in Psychology منتشر شد، اهمیت ارتباط سالم در یک رابطه را نه تنها در لحظات پرتنش مانند دعوا یا شرایط اضطراری، بلکه در هنگام تجربه اوقات خوش مانند پیشرفت شغلی یا تعطیلات عاشقانه، برجسته کرد. پاسخ و نحوه ارتباط شرکای زندگی در این لحظات می تواند منجر به سطوح بالاتر رضایت از رابطه شود یا نشان دهنده پایان رابطه باشد.

در این مطلب دو لحظه مهم در رابطه وجود دارد که می تواند بر آینده رابطه تأثیر بگذارد.

شریک زندگی شما در مشاجرات چگونه واکنش نشان می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که مشاجرات و مسائل ارتباطی برخی از دلایل اصلی پایان دادن به روابط هستند. با این حال، تنها موضوع اختلاف نیست، بلکه نحوه تعامل همسران در طول اختلافات و مشاجره ها نیز مهم است.

به عنوان مثال، لحن صدای شرکای زندگی، تمایل آنها به قطع صحبت یا گوش کردن به طرف مقابل و اینکه آیا آنها یکدیگر را تحقیر می کنند یا اینکه سعی می‌کنند مشکلات را به حداقل برسانند، همه به نتیجه درگیری کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد، در حالی که اختلاف نظر به خودی خود مضر نیست، اما جبهه گیری، لجبازی یا کناره گیری از گفتگو می تواند برای روابط مضر باشد.

در مقابل، «پاسخگویی درک شده»، که بیانگر چگونگی توجه، درک و اعتبار بخشیدن به شریک زندگی است، در مواقع سختی اثر شفابخش دارد. حتی در طول مشاجره شدید، ممکن است لحن محترمانه خود را حفظ کنید و به همسرتان بگویید که علیرغم مخالفت با او، به او اهمیت می دهید. «جنگ به حق» به پرداختن به نگرانی‌ها بدون استفاده از زبان سرزنش و ادامه رفتار با احترام به یکدیگر بستگی دارد.

محققان بیشتر بر اهمیت «انطباق» در بحث‌ها تأکید می‌کنند، که شامل استراتژی‌هایی است که افراد برای حل تعارضات و بازگرداندن هماهنگی در روابط به کار می‌گیرند.

معمولاً چهار نوع پاسخ تطبیقی وجود دارد:

  1. فعال-سازنده. شرکا عمداً در مورد مسائل بحث می کنند و فعالانه برای حل مشکلات تلاش می کنند.
  2. منفعل-سازنده. یکی از شرکای زندگی ممکن است در سکوت ببخشد و صبورانه منتظر بهبود شرایط باشد، بدون ابراز مخالفت آشکار.
  3. فعال-مخرب. در اینجا، افراد تمایل دارند از همسر خود انتقاد کنند و حتی ممکن است تهدید به پایان دادن به رابطه در پاسخ به مسائل شوند.
  4. منفعل – مخرب. افراد هم شریک زندگی خود و هم مشکل اساسی را نادیده می گیرند، که منجر به فقدان ارتباط سازنده یا راه حل احتمالی می شود.

پاسخ “فعال-سازنده” به احتمال زیاد به نفع رابطه است و ممکن است شامل سازش کردن یا همکاری با یکدیگر برای یافتن راه حل های سودمند متقابل باشد. مانند گوش دادن فعال با توجه به دیدگاه، احساسات و نگرانی های شریک زندگی خود در حالی که به وضوح نظرات خود را بیان می کنید، اعتراف به اشتباهات و ارائه بخشش و در صورت نیاز دوری موقت از درگیری برای کنترل و حفظ آرامش.

یک همسر آگاه سعی می کند با رویکردی مثبت، سازنده و تمایل به اولویت دادن به رابطه بر تفاوت های فردی پاسخ دهد. هنگامی که دیگری مرتکب اشتباه می شود، ممکن است در برابر میل به سرزنش کردن یا عصبانی شدن مقاومت کند و تصمیم بگیرد که با صبر و درک موقعیت را مدیریت کند.

شریک زندگی شما چگونه به رویداد های خوب واکنش نشان می دهد؟

به اشتراک گذاشتن رویداد های خوب و لحظات شادی با شریک زندگی، می تواند کیفیت رابطه شما را بر اساس پاسخ ها افزایش دهد یا مانع از آن شود.

یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که احساس قدردانی توسط شریک زندگی، که اغلب نتیجه پاسخی مثبت است، باعث می‌شود که شما نسبت به او قدردانی بیشتری داشته باشید، همچنین به نیازهای او پاسخ دهید و به احتمال زیاد به شریک زندگی خود متعهد بمانید.

مشابه پاسخ های تطبیقی، پاسخ فعال-سازنده به سرمایه گذاری با اشتیاق، حمایت و علاقه واقعی مشخص می شود و بیشترین تأثیر مثبت را بر رضایت از رابطه دارد. احساس پاسخگویی، ارتباط و صمیمیت عاطفی شریک درک شده را تقویت می کند و به فرد اجازه می دهد تا رویدادهای مثبت را به طور کامل از طریق واکنش های مشتاقانه عزیزان خود تجربه کند.

از سوی دیگر، پاسخ‌های منفعلانه یا مخرب می‌تواند باعث شود که شریک زندگی نادیده گرفته شود یا مورد قدردانی قرار نگیرد، زیرا پاسخی فراتر از یک تصدیق زودگذر دریافت نمی‌کند ویا مورد انتقاد و بی‌اعتباری قرار می‌گیرد. در درازمدت، این نوع پاسخ ها منجر به از هم گسیختگی روابط می شود.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که پاسخ‌های فعال-سازنده که فعالانه هستند از شریک زندگی می‌خواهد تا رویداد های خوب را توضیح دهد و در نتیجه باعث شود شادی مشترک تقویت شود و منجر به رضایت جنسی بیشتر شود. این در حالی است که انواع دیگر پاسخ‌ها با رضایت کمتر و حتی نارضایتی جنسی مرتبط بودند.

وقتی همسر شما در شادی شما شریک است، نشان می دهد که او به شادی و رفاه شما اهمیت می دهد. این لحظات می تواند نشان دهنده میزان فضای عاطفی او برای شما باشد و اینکه چقدر در توجه به شما خوب عمل می‌کند.

مطالعه‌ای در سال 2022 اهمیت مراقبت از سلامت روان فردی را برای تبدیل شدن به شریکی پاسخگوتر نشان می دهد. محققان دریافتند که افراد زمانی که خودشان احساسات مثبت را تجربه می کنند، بهتر می توانند با اشتیاق به رویداد های خوب همسر خود پاسخ دهند.

هر روز می توان فرصت هایی را برای تعاملات پیدا کرد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی شریک زندگی شما حتی یک تلاش کوچک برای برقراری ارتباط انجام می دهد (مانند یک نظر)، سوال یا پاسخ شما که به دنبال جلب توجه یا مشارکت شماست، اغلب پاسخی مثبت و با دقتی بالا خواهد بود.

به عنوان مثال، همسر شما ممکن است به گل زیبایی که در حین پیاده روی دیده است اشاره کند. برای ارتباط با شما و به اشتراک گذاشتن شادی خود، ممکن است بگوید “خیلی خوشحالم که امروز به پیاده روی طولانی رفتیم!” پاسخ مثبت شما، مانند ذکر یک لحظه خاص در طول پیاده روی یا پیشنهاد گذراندن اوقات فراغت بیشتری با یکدیگر، مانند «من هم واقعاً از این پیاده روی لذت بردم! چطور می‌شود آخر این هفته مسیر پیاده‌روی جدیدی را امتحان کنیم؟». چنین تعاملاتی به تقویت ارتباط شما به روشی طولانی مدت و معنی دار کمک می کند.

نتیجه

اولویت دادن به ارتباطات حمایتی و پاسخگو می تواند به زوج ها کمک کند تا روابط سالم تر و رضایت بخش تری ایجاد کنند و حفظ کنند. نحوه برقراری ارتباط شرکا در هر دو زمان چالش برانگیز و شادی، فرصتی برای رشد و گسترش روابط است.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها