راهبرد هایی برای افزایش استقامت و پشتکار - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

راهبرد هایی برای افزایش استقامت و پشتکار

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • پشتکار رسیدن به اهداف، موفقیت، اعتماد به نفس و احساس توانایی را تسهیل می کند.
  • درس گرفتن از اشتباهات، تعیین اهداف واقع بینانه و انعطاف پذیر و صبور بودن می تواند استقامت را پرورش دهد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – پشتکار توانایی پایداری و استقامت است، حتی زمانی که کارها دشوار هستند یا هیچ موفقیتی فوری وجود ندارد. به عبارت دیگر، ادامه دادن. پشتکار می تواند به شما کمک کند تا به هدفی معنادار برسید، پیش بینی کننده مهم موفقیت است و راهی برای ایجاد اعتماد به نفس و احساس توانایی است.

برای من، یکی از مزایای شکست‌های پی در پی این است که استقامت من را تقویت کرده است. من با چالش‌های روزانه مانند خستگی مزمن کنار می‌آیم و باید یاد بگیرم که چگونه به سمت اهداف مهم قدم بردارم.

البته، مواقعی وجود دارد که تغییر هدف یا ترک ممکن است مفیدترین کار باشد. مهم است که مطمئن شوید که استقامت به احساس رفاه، سلامتی یا سایر جنبه‌های زندگی‌تان مانند روابطتان آسیب نمی‌زند. قبل از اینکه برای پرورش استقامت تلاش کنید، مطمئن شوید که اهدافتان معنادار و مبتنی بر ارزش هستند، این بسیار مفید است. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه « انتقاد از خود » را شکست دهیم؟ را مطالعه کنید.)

اگر چنین هستند، پس پرورش حس سخاوتمندی، عزم راسخ و پشتکار به شما کمک خواهد کرد و به باور خودتان کمک خواهد کرد. در زیر چند استراتژی برای استقامت ذکر شده است:

مراقب علایق خود باشید. پشتکار زمانی که در جهت علایق و هدف شما باشد، بیشتر مفید است. به چه چیزی علاقمندید؟ چه چیزی شما را هیجان زده می کند و حس برانگیختگی ایجاد می کند؟

به این فکر کنید که چگونه در گذشته استقامت کردید. استقامت در مواجهه با موانع آسان نیست و یادآوری زمان‌هایی که پشتکار داشته‌اید، مهارت و توانایی شما برای غلبه بر موانع را به شما یادآوری می‌کند و حس عزم را تقویت می‌کند.

اهداف کوچکی را تعیین کنید و قدم بردارید. پشتکار اغلب با اهداف یا چالش های بلندمدت همراه است. شما در حال دویدن در یک ماراتن هستید، نه دوی سرعت. بنابراین، مهم است که خودتان را همگام کنید و فرسوده نکنید. ضرب المثل “آهسته و پیوسته برنده مسابقه است” را به خاطر بسپارید.

یک قدم کوچک که شما را کمی به هدفتان نزدیکتر می کند، شناسایی کنید و پیش بروید. روی اقداماتی تمرکز کنید که تحت کنترل شما هستند. قدم برداشتن برای اهدف به روشی واقع بینانه، باعث ایجاد ثابت قدمی و احساس موفقیت و توانایی می شود. (پیشنهاد می‌شود مطلب چگونه حلقه های افکار منفی را بشناسیم و متوقف کنیم؟ را مطالعه کنید.)

از اشتباهات گذشته درس بگیرید. پشتکار نیاز به تمرین، تلاش و درس گرفتن از اشتباهات گذشته دارد. اگر قبلاً همه چیز خوب پیش نمی رفت، به روشی غیرقابل قضاوت و با کنجکاوی از خودتان بپرسید چرا؟. چه چیزی می توانید از گذشته بیاموزید که ممکن است به نتیجه متفاوتی در آینده منجر شود؟

رویکرد خود را تغییر دهید. آلبرت انیشتین گفته است: «تعریف جنون این است که یک کار را بارها و بارها انجام دهیم و انتظار نتایج متفاوت را داشته باشیم.» اگر احساس می کنید گیر افتاده اید و در هدف خود پیشرفت نمی کنید، روش جدیدی را امتحان کنید. شاید بتوانید هدف دیگری تعیین کنید. ممکن است طوفان فکری و تهیه فهرستی از تمام گزینه ها و راه حل های ممکن و سپس اجرای آنهایی که واقع بینانه ترین و مفیدترین به نظر می رسند مفید باشد.

صبور باشید. من شخصاً هنگام کار روی هدفی که برایم معنادار است، می توانم بی تاب شوم و می خواهم هر چه زودتر اتفاق بیفتد. با این حال، پشتکار اغلب با اهداف بلندمدت همسو است. همه چیز احتمالاً یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، اما این بدان معنا نیست که اتفاق نخواهد افتاد. با خود صبور و دلسوز باشید و به خود یادآوری کنید که کاری را که می توانید انجام می دهید. (پیشنهاد می‌شود مطلب 3 نکته برای افزایش صبر و تبدیل شدن به فردی صبور را مطالعه کنید.)

دوباره امتحان کنید. ادامه دادن چالش برانگیز است، به خصوص زمانی که ناامیدی را تجربه کرده باشید. پرورش ذهنیت ارادی برای تلاش مجدد مفید است. می‌توانید از یک عبارت کوتاه مانند «ادامه دهید» یا «اگر در ابتدا موفق نشدید، سعی کنید، دوباره تلاش کنید» استفاده کنید تا هر زمان که مفید بود با خودتان تکرار کنید.

ارزش های خود را در نظر بگیرید. یادآوری ارزش های خود (یعنی آنچه برای شما معنادار است) و اینکه چرا یک هدف برای شما مهم است، می تواند حس انگیزه و عزم را تقویت کند. پشتکار معمولا تصادفی نیست. شما پشتکار دارید زیرا انجام این کار شخصاً ارزشمند است.

در پایان، به یاد داشته باشید که اعمال شما مهم است. نتیجه گیری اینکه اگر به نتیجه دلخواهتان نرسیدید، ممکن است آسان باشد. با این حال، این لزوما درست نیست. رسیدن به اهداف ممکن است زمان بر باشد و ممکن است با شکست مواجه شوید. با این وجود، اعمال شما مهم است و می توانید بر آنچه اتفاق می افتد تأثیر بگذارید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+