آیا شما فردی ناامید و نالان هستید؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

آیا شما فردی ناامید و نالان هستید؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • توانایی در حل مسئله، برندگان را متمایز می کند.
  • مسئولیت پذیری باعث موفقیت می شود، اما سرزنش شما را عقب نگه می دارد.
  • استقامت و پشتکار باعث موفقیت می شود.
  • برندگان به دنبال راه حل هستند، نه بهانه.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – چرا به نظر می رسد برخی از مردم دائماً در حال پیشرفت هستند در حالی که برخی دیگر راکد هستند و سال ها روی یک صندلی می مانند و همان کار را انجام می دهند؟ آیا ممکن است بین شاکیان مزمن و انجام دهندگان دائمی همبستگی وجود داشته باشد؟

برای دستیابی به موفقیت، تمایز بین رفتارهایی که افراد را به جلو سوق می دهد و رفتارهایی که آنها را عقب نگه می دارند، ضروری است. درک ویژگی‌های ناله‌کنندگان و برنده‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی شخصی و حرفه‌ای ما داشته باشد. در این مطلب ده روش برای تمایز بین این دو وجود دارد:

فرد ناله کننده روی مشکلات تمرکز می کند در حالی که فرد برنده به دنبال راه حل است.
وقتی با چالش‌ها مواجه می‌شوند، برندگان با ذهنیتی فعالانه با آن‌ها برخورد می‌کنند و به‌جای اینکه روی موانع تمرکز کنند، به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر موانع هستند. مسئله این نیست که آیا آنها می توانند بر چالش غلبه کنند یا خیر، بلکه مساله تمرکز بر چگونگی است.

ناله‌کننده دیگران را به خاطر کاستی‌هایشان سرزنش می‌کند در حالی که برنده مسئولیت اعمالش را می‌پذیرد.
برندگان درک می کنند که بر انتخاب ها و نتایج خود کنترل دارند و فعالانه به دنبال فرصت هایی برای یادگیری و رشد از تجربیات خود هستند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 4 راهکار برای دستیابی به موفقیت بیشتر در زندگی را مطالعه کنید.)

فرد نالان به راحتی با شکست ها دلسرد می شود در حالی که فرد برنده شکست را به عنوان داده و فرصتی برای رشد می بیند.
برندگان شکست ها را به عنوان تجربیات یادگیری ارزشمندی می دانند که به پیشرفت فردی و حرفه ای آنها کمک می کند. شکست به منزله پایان نیست، بلکه شروعی تازه است. (پیشنهاد می‌شود مطلب سازماندهی پس از شکست را مطالعه کنید.)

ناله کننده کار را به تعویق می اندازد و بهانه می آورد در حالی که برنده اقدام قاطعانه انجام می دهد.
برندگان فعال و مدبر هستند و پیوسته اهداف خود را با اراده و پشتکار دنبال می کنند. (پیشنهاد می‌شود مطلب اهمال کاری، راهی برای نادیده گرفتن خود را مطالعه کنید.)

یک ناله کننده به دنبال تایید و همدردی از دیگران است در حالی که برنده اعتماد به نفس و اطمینان خود را حفظ می کند.
برندگان انعطاف پذیر هستند و به انگیزه درونی خود برای عبور از چالش ها و شکست ها تکیه می کنند و همیشه به هدفی بزرگتر چشم دوخته اند، مهم نیست که چقدر دور به نظر برسد. (پیشنهاد می‌شود مطلب رهایی از جلب خشنودی و رضایت دیگران را مطالعه کنید.)

فرد ناله کننده از شرایط خارج از کنترل خود شکایت می کند در حالی که فرد برنده بر روی آنچه می تواند تأثیر بگذارد تمرکز می کند.
برندگان تلاش می کنند تا آنچه را که می توانند کنترل کنند، کنترل کنند و انرژی و توجه خود را به جنبه هایی از زندگی خود که می توانند در آن تفاوت معناداری ایجاد کنند اولویت می دهند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 عادت فکری افراد امیدوار را مطالعه کنید.)

فرد نالان در برابر تغییر مقاومت می کند در حالی که یک فرد برنده نوآوری و سازگاری را می پذیرد.
برندگان تشخیص می دهند که رشد از جایی شروع می شود که راحتی به پایان می رسد. پیشرفت اغلب مستلزم بیرون رفتن از مناطق آسایش و کاوش در مناطق جدید است. (پیشنهاد می‌شود مطلب تغییر نگرش نسبت به تغییر را مطالعه کنید.)

ناله کننده در منفی گرایی و بدبینی غرق می شود در حالی که برنده خوش بینی و طرز فکر مثبت را پرورش می دهد.
برندگان حتی در مواجهه با ناملایمات، با ایمان به توانایی خود برای غلبه بر چالش ها و رسیدن به موفقیت، چشم اندازی امیدوارانه دارند. آنها بر روی متغیرهای قابل کنترل تمرکز می کنند و به جای مخالفت بر روی آنها کار می کنند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 5 پیشنهاد برای مقابله با منفی گرایی را مطالعه کنید.)

یک ناله کننده خود را به طور نامطلوب با دیگران مقایسه می کند در حالی که برنده بر پیشرفت و رشد خود تمرکز می کند.
برندگان درک می کنند که سفر زندگی هر فرد منحصر به فرد است و موفقیت را با معیارها و دستاوردهای خود می سنجند. من در مقابل خودم هستم، نه در مقابل بقیه. (پیشنهاد می‌شود مطلب 7 استراتژی موثر برای غلبه بر مقایسه خود با دیگران را مطالعه کنید.)

فرد ناله کننده هنگام مواجهه با مشکلات تسلیم می شود، در حالی که فرد برنده با انعطاف و مصمم استقامت می کند.
برندگان درک می کنند که موفقیت اغلب به صبر و پشتکار نیاز دارد و حتی در مواجهه با مشکلات به اهداف خود متعهد می مانند. برای بسیاری از برندگان، ضرر همان سوخت موشکی است که به آن‌ها نیاز دارند تا از همه چیز پیشی بگیرند و موفق شوند. (پیشنهاد می‌شود مطلب توجه به نقاط قوت به جای شکنندگی را مطالعه کنید.)

تمایز بین یک ناله کننده و یک برنده در نگرش ها، اقدامات و پاسخ به چالش ها نهفته است. با پرورش ویژگی‌های یک برنده (مانند انعطاف‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و حل مشکلات پیشگیرانه) می‌توانیم پتانسیل خود را برای موفقیت و تحقق در تمام زمینه‌های زندگی باز کنیم.

بنابراین، دفعه بعد که با ناملایمات مواجه شدید، از خود بپرسید: آیا من یک ناله کننده هستم یا یک برنده؟

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها