قوانین موفقیت برای رسیدن به اهداف - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

قوانین موفقیت برای رسیدن به اهداف

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • یک فرد می تواند در بسیاری از زمینه های مختلف زندگی خود موفق باشد، نه فقط در محل کار.
  • برخی رفتارها می توانند شانس موفقیت فرد را بهینه کنند.
  • اگر فرد بتواند با دیگران کنار بیاید و مسئولیت پذیر باشد، شانس موفقیت او افزایش می یابد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – کلمه “موفقیت” اغلب اشتباه در نظر گرفته می شود. بیشتر، در رابطه با شغل یا وضعیت مالی از آن استفاده می‌شود و به ندرت برای موارد دیگر به کار برده می شود. موفقیت در رشد شخصی، موفقیت در لذت بردن از زندگی یا حتی موفقیت به عنوان یک دوست، به اندازه موفقیت در وضعیت مالی و شغلی دارای اهمیت می‌باشند. اما در نهایت، این به هر یک از ما بستگی دارد که معنای موفقیت خود را چگونه تعریف کنیم.

با این وجود، در این مطلب چند قانون موفقیت وجود دارد که احتمالاً به شما کمک می کند تا هر نوع موفقیتی را که می خواهید دنبال کنید و به دست آورید. من در ابتدا آنها را برای محیط های کاری و آموزشی توسعه دادم اما با کمی گسترش، در بسیاری از زمینه های زندگی به خوبی به من خدمت کردند. توجه داشته باشید که هیچ یک از آنها مطلق نیستند. من شخصاً تقریباً هر روز چندین مورد از این قوانین را زیر پا می گذارم و با این حال، متوجه شده ام که وقتی با آنها پیش می‌روم، همه چیز خیلی بهتر از زمانی که من این کار را نمی کنم پیش می رود.

به فرآیند اهمیت دهید، نه فقط به نتیجه

بیشتر اوقات، موفقیت نتیجه بسیاری از مراحل کوچک و تدریجی است. با این حال، اگر روی نتیجه وسواس داشته باشیم به احتمال زیاد خود را از فرآیندهایی که ممکن است منجر به آن شود، قطع کنیم. ما بی حوصله، بی قرار، بی تمرکز و حتی بی اراده می شویم. در عوض، ما باید یاد بگیریم که با تبدیل کردن آن به نوعی بازی، به فرآیند اهمیت دهیم نه فقط نتیجه. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 عادت فکری افراد امیدوار را مطالعه کنید.)

شکست با عمل، نه با انفعال

تنها راه برای خوب شدن در هر کاری این است که واقعاً آن را انجام دهید. اگر می خواهید نویسنده خوبی شوید، باید بنویسید. اگر می‌خواهید دوست خوبی شوید، باید به دوست خود کمک کنید. با این وجود، اغلب اوقات، ما نمی توانیم اقدامی کنیم، زیرا می ترسیم که ممکن است اشتباه کنیم. با این حال در بیشتر مواقع، اشتباه بزرگ‌تر این است که سعی کنیم هیچ‌یک را انجام ندهیم. اگر قرار است شکست بخورید، با عمل شکست بخورید نه با انفعال. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 تکنیک مبتنی بر علم برای درس گرفتن از شکست را مطالعه کنید.)

به راحتی “بله” بگویید و انجام دهید.

خود را در معرض تجربیات مختلف قرار دهید. کارنامه خود را با گفتن “بله” غنی کنید. حتی زمانی که کاملاً مطمئن نیستید که توان انجام آن کار را در خود دارید یا خیر. شما می توانید با پیشروی درک بیشتری به دست آورید و در نتیجه با هر چالشی رشد کنید. بگویید “بله” و انجام دهید.

با دیگران کار کنید و به راحتی به اشتراک بگذارید.

انسان ها جانداران اجتماعی هستند. زمانی که با افراد دیگر در جهت اهداف مشترک همکاری می کنیم، در بهترین حالت خود هستیم. پس همکاری کنید و تیم ها را تشکیل دهید. دیگران می توانند به شما بیاموزند و زندگی شما را به روش های غیرمنتظره ای غنی کنند، همانطور که شما هدایای منحصر به فردی برای ارائه به افراد اطراف خود دارید. در مورد اینکه چه کسی اعتبار می گیرد زیاد نگران نباشید. در عوض، با دیگران منصف باشید و در ازای آن همان را بخواهید.

تعهدات خود را حفظ کنید

این مهمترین قانون است. مواظب حرف خود باشید و دقت کنید که به چه کسی یا چه چیزی متعهد می شوید. با این حال، هنگامی که تعهدی را تعیین کردید، همه روش ها را در نظر بگیرید. راهی را پیدا کنید و به تعهد خود عمل کنید. البته ممکن است اشتباه کنید. وقتی این اتفاق اقتاد، به عقب برگردید و آن را جبران کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله اهمال کاری، راهی برای نادیده گرفتن خود را مطالعه کنید.)

نسبت به خود و گروه هایی که در آن حضور دارید پاسخگو باشید.

وقتی کاری درست پیش نمی‌رود، ما سریعاً دلایل را جستجو می کنیم. اما به جای نگاه درونی به اعمال خود یا رویدادهای خارجی قابل کنترل، اغلب بیش از حد بر عوامل خارجی که از کنترل ما خارج هستند تأکید می کنیم، حتی اگر تمایلی به تغییر یا به چالش کشیدن آنها نداشته باشیم. بنابراین ما نمی‌توانیم از این شکست‌هایمان یاد بگیریم و رشد کنیم. در عوض، پاسخگو بودن را تمرین کنید، هم برای «من» و هم برای «ما». حتی اگر با ما ناعادلانه رفتار می‌شود، بهتر است به‌عنوان یک فرد و گروه روی آنچه می‌توان در مورد آن انجام داد تمرکز کنیم.

قدرت خود را بپذیرید و مطابق آن رفتار کنید.

شما می توانید با تلاش های خود تفاوت بزرگی ایجاد کنید. فرد ناموفق با ترس کناره گیری می کند یا رویاها را با عمل اشتباه می گیرد. با این حال، فرد موفق، قدرت خود را تصدیق خواهد کرد و برای آشکار ساختن آن به شدت و مداوم تلاش خواهد کرد. همانطور که نلسون ماندلا گفت: “عمیق‌ترین ترس ما این نیست که کافی نیستیم. عمیق‌ترین ترس ما این است که ما بیش از اندازه قدرتمند هستیم.” (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه می توان به طور موثر با ترس از ناشناخته‌ها روبرو شد را مطالعه کنید.)

محدودیت عمر خود را بپذیرید و مطابق با آن رفتار کنید

ما نمی دانیم چه مدت در این سیاره خواهیم ماند. صرف نظر از اینکه چند سال دارید، مطمئناً زمان کوتاه است، به همین دلیل است که بهتر است تلاش خود را برای کارهایی که شخصاً معنادار هستند به کار بگیرید. فرض کنید فقط یک سال دیگر تا مرگ فاصله دارید. آیا می خواهید برای پروژه خاص خود وقت بگذارید؟ افراد موفق آرزو دارند که با زمان خود تفاوتی ایجاد کنند و همیشه در موقعیتی باشند که پاسخ «بله» بدهند!. (پیشنهاد می‌شود مقاله 3 کاری که امروز می توانید انجام دهید تا معنای بیشتری به زندگی خود بیافزایید را مطالعه کنید.)

شبکه ای از افراد تاثیر گذار ایجاد کنید

افراد موفق می خواهند دیگرانی را بشناسند که هم در کاری که انجام می دهند خوب هستند و هم اینکه افراد دلسوزی هستند. افراد موفق می خواهند با آنها صحبت کنند، با آنها مکاتبه کنند و به آنها گوش دهند تا ایده ها و چشم اندازی را که می خواهند به دست آورند. رهبران و صاحب نظران رشته ای را که در محل کار یا دانشگاه انتخاب کرده اید بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید. در زندگی اجتماعی خود با افرادی وفادار، با اخلاق و مهربان آشنا شوید. افرادی را پیدا کنید که از آنها خوب یاد بگیرید.

از صداقت خود محافظت کنید.

افرادی که می خواهند موفق باشند، اگر بر موفقیت به عنوان یک نتیجه تمرکز کنند نه یک فرآیند، می توانند مستعد تقلب یا عدم صداقت آشکار شوند. “موفقیت” به دست آمده از این راه شما را انگشت نما می کند. اگر یکپارچگی خود را برای دستیابی به یک نتیجه خاص زیر پا بگذارید، متوجه خواهید شد که خود فعالیت به مراتب ارزش ذاتی بسیار کمتری دارد.

بله، ممکن است اشتباه کنید و مردم را فریب دهید. اگر لغزش کردید، حتی به روش‌های کوچک، فوراً آسیب را ترمیم کنید و قوی‌تر به هسته یکپارچگی خود بازگردید. (پیشنهاد می‌شود مقاله شکست سخت است و یادگیری از آن سخت تر را مطالعه کنید.)

سعادت خود را دنبال کنید.

افراد موفق اعتماد به نفس دارند. آنها لزوماً احساس اعتماد به نفس ندارند، اما با عمل کردن، ایمان به خود و وفاداری به خود، جهش اعتماد به نفس را انجام می دهند. سعادت، مطلوب فطری و قلبی هر انسان است. سعادت خود را دنبال کنید، حتی اگر به معنای ریسک کردن گهگاهی باشد. همچنین، آنچه برای شما مهم به نظر می رسد را نقض نکنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 نکته برای افزایش اعتماد به نفس را مطالعه کنید.)

به راحتی “نه” بگویید.

همانطور که در اهداف خود پیشرفت می کنید، باید یاد بگیرید که چگونه تمرکز خود را تقویت کنید. حواس پرتی ها و درخواست ها در کنار سطح موفقیت شما افزایش می یابد و باید تعادل را حفظ کنید. “نه” گفتن را یاد بگیرید، اولویت ها را تعیین کنید و برای وقت خود ارزش قائل شوید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 روش موثر برای بهبود و افزایش تمرکز را مطالعه کنید.)

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+