تغییر نگرش نسبت به تغییر - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

تغییر نگرش نسبت به تغییر

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • بدون استقامت، چالش یا تلاش نمی توانید پیشرفت کنید.
  • اشتباهات را بپذیرید زیرا باعث رشد و نوآوری می شوند.
  • ذهنیت رشد، کنجکاوی و ریسک پذیری حساب شده می تواند به غلبه بر مقاومت در برابر تغییر کمک کنند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – پیشرفت ذهنی مستلزم فعالیت پیشگیرانه و گام برداشتن در جهت تغییر مطلوب است. هر قدم به جلو با چالش های تازه و مسئولیت های اضافه همراه است و در حل چالش های تازه پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود. به عبارت دیگر، بدون استقامت، چالش یا تلاش نمی‌توانید پیشرفت کنید.

نارضایتی نیروی محرکه تغییر است و پیشرفت زاییده آشفتگی است. این بی قراری یا رکود است که منجر به رشد می شود.

نگرش ما از نحوه تفکر، احساس و رفتارمان تشکیل شده است. نگرش ما نسبت به تغییر، زندگی ما را ایجاد می کند، به این معنی که اگر می خواهیم زندگی خود را تغییر دهیم، ابتدا باید نگرش خود را نسبت به تغییر، تغییر دهیم.

اگر ما بدون تفکر به زندگی واکنش نشان دهیم، به سادگی توسط موقعیت‌های زندگی کنترل می‌شویم که واقعیت واکنشی گذشته را ترویج می‌کنند. اگر می خواهیم زندگی متفاوت و بهتری داشته باشیم، باید آگاه و هدفمند باشیم و مطابق با تغییری که می خواهیم، فعالانه عمل کنیم.

شما قبول دارید که تغییر اجتناب ناپذیر و حتی مطلوب است. شما می خواهید وضعیت خود را بهبود ببخشید، در موقعیت بهتری باشید و رشد کنید تا به بهترین خود تبدیل شوید. از خود می‌پرسید، “چگونه شروع کنم؟” شما می توانید با تغییر نگرش و دیدگاه خود در مورد تغییر شروع کنید.

نقطه شروع تغییر، زیر سوال بردن نگرش ما نسبت به آن است:

  • آیا تمایل من به تغییر از محل ترس می آید یا از محل عشق می آید؟
  • آیا تمایل من به تغییر برای حفاظت از خود است یا برای بهبودی و توسعه فردی است؟

هنگامی که به سوالات پاسخ داده شد، ما باید آگاهانه نگرشی را انتخاب کنیم و انتخاب هایی داشته باشیم که با خود واقعی ما (سعادت، اطمینان و شفقت)، همسو باشد. ما آرزو داریم که به طور مداوم نگرش خود را خالص کنیم، از ترس به سمت عشق حرکت کنیم و تغییر را به عنوان نیرویی مثبت در زندگی خود بپذیریم.

ما باید آگاهانه و پیوسته افکار و اعمالی را انتخاب کنیم که با تغییراتی که متعهد به ایجاد آن هستیم سازگار باشد. طرز فکر و رفتار قدیمی فقط باعث افزایش سفتی و تقویت عادات قدیمی می شود. روش جدید تفکر و عمل به ذهن ما اجازه می دهد که انعطاف پذیر باشد و تغییرات را به دفعات بیشتر و با مقاومت کمتر انجام دهیم.

همچنین ذهنیت خلاق را پرورش می دهد که تفکر خارج از چارچوب را تشویق می کند. مهمتر از آن، ما را به مواجهه با ترس و عدم اطمینان نسبت به رشد و عشق سوق می دهد. انتخاب های جدید رفتارها و تجربیات جدیدی را به ارمغان می آورد که در نهایت احساسات و کیفیت زندگی ما را تغییر می دهد.

در ادامه ایده هایی عملی برای پرورش در هنگام اتخاذ نگرش مثبت نسبت به تغییر آورده شده است:

مسئولیت پذیری. وقتی مسئولیت موقعیت‌ها و تغییرات خود را بپذیرید، این قدرت را پیدا می‌کنید که نیازها، خواسته‌ها، انتظارات و ارزش‌های خود و همچنین محدودیت‌های خود را بشناسید. از خود بپرسید:

  • چه چیزی می توانم از این تغییر یاد بگیرم؟
  • اکنون چه فرصت هایی را در نتیجه آنچه اتفاق افتاده می بینم؟
  • برای تغییر وضعیت چه کنم؟

آنچه ممکن است را تغییر دهید. در حالی که ممکن است نتوانید وضعیت خود را به طور کلی تغییر دهید، همیشه می توانید تغییرات کوچکی را در زندگی خود اعمال کنید که به بهبود اوضاع کمک می کند. وقتی حواس تان باشد، کارگردان زندگی خود می شوید. این در اختیار شماست که آنچه را که تحت کنترل خودتان است تغییر دهید و در عین حال آنچه را که خارج از کنترل شماست رها کنید.

وضعیت موجود را به چالش بکشید. این مهم است که بدانیم وضعیت موجود، وضعیت مطلوب ماست. بسیاری از ما تغییر را دوست نداریم و در برابر تغییر مقاومت می کنیم. ما بدون مقاومت نمی توانیم رشد کنیم. عمل جایی است که آرامش است، نه اجتناب. بدانید که روش انجام کارها شما را محدود نمی کند. در عوض، نگرش باز نسبت به ایده های جدید را پرورش دهید و آزمایش کردن با روش های جدید را تشویق کنید.

خطرات را در آغوش بگیرید. از ریسک کردن نترسید. ریسک های حساب شده راهی عالی برای ایجاد قدرت ذهنی و انعطاف پذیری است. انجام کارهایی که از آنها می ترسید به شما کمک می کند تا تحمل عدم اطمینان و استرس را یاد بگیرید. پرورش اعتماد به نفس و شجاعت برای حرکت رو به جلو علیرغم دشواری تغییر، ذهنیت کلیدی نسبت به تغییر است.

از اشتباه کردن نترسید. اشتباهات جزء طبیعی انسان بودن هستند. اشتباه بخشی از پیشرفت است. یاد بگیرید که به عقب برگردید و برای بازگشت آماده شوید. شکست های ما فرصت هایی برای بهبود است. بنابراین، اشتباهات خود را پذیرا باشید، زیرا باعث رشد و نوآوری می شود.

مثبت فکر کنید. عبارت “وقتی زندگی به شما لیمو می دهد، لیموناد درست کنید” را اقتباس کنید. مهم نیست که تغییر چقدر سخت است، چیزی برای استفاده از لحظه وجود دارد. نیازی به حسرت گذشته نیست و نیازی به نگرانی در مورد آینده نیست. به سادگی آنچه را که در لحظه حال پیش روی شماست با اعتماد و نگاهی مثبت در آغوش بگیرید.

کلمه جادویی “هنوز” را تطبیق دهید. نگویید “من نمی توانم این کار را انجام دهم.” در عوض، بگویید: “من هنوز نمی توانم این کار را انجام دهم.” این کلمه قدرتمند این قدرت را دارد که بر ناخودآگاه شما تأثیر بگذارد و منفی‌گرایی را به احتمال تبدیل کند. به شما این امکان را می دهد که خود را در جایی که هستید ملاقات کنید و در عین حال صبورانه منتظر بمانید تا زمان مناسب برای ایجاد تغییر فرا برسد.

چشم اندازی بلند مدت داشته باشید. وقتی روی چشم اندازی بلندمدت متمرکز می شوید، حواس شما به مسائل کوچکتر و کشمکش ها پرت نمی شود. پی بردن به اهداف و پیگیری آنها به شما این امکان را می دهد که تغییرات را با سهولت بیشتری در آغوش بگیرید.

تمام تلاش خود را بکنید. در هر کاری که انجام می دهید بهترین کار را انجام دهید (در محل کار، در روابطتان، در خانواده و…). هر انتخابی فرصتی است تا بهترین تلاش خود را انجام دهید تا بهترین خود شوید. هر لحظه میتوانید از خود بپرسید:

  • بهترین نسخه از خودم چگونه به نظر می رسد؟
  • چگونه می خواهم بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارم؟

خودتان را توسعه دهید. تغییر به شما امکان می دهد همان خود آشنا و قابل پیش بینی را ترک کنید و با خود جدید ارتباط برقرار کنید. با تغییر، وارد یک خود عمیق تر و ناآشنا می شوید و قلمرو جدیدی را در درون خود کشف می کنید. سپس خود را گسترش می دهید تا خودی بزرگتر و معتبرتر بسازید.

خود را از تغییر جدا کنید. تغییر شما را تعریف نمی کند. شما یک فرد کامل با تجربیات گسترده و متنوع هستید. بله، تغییرات زندگی می تواند تاثیر زیادی روی شما بگذارد و شما باید تصمیم بگیرید که هر گذار چه معنایی برای شما خواهد داشت.

دستاوردهای خود را تصدیق کنید. چه در ایجاد تغییر موفق باشید ویا نباشید، تلاش و دستاوردهای گذشته خود را تصدیق کنید. زمان هایی را که موقعیتی سخت را گذرانده اید به خود یادآوری کنید. بدون توجه به شانس، نتایجی را که به دست آورده اید به خاطر بسپارید.

تغییر ذاتاً احساس ناراحتی دارد، اما این بدان معنا نیست که بد است. به یاد داشته باشید که تغییر اجتناب ناپذیر، طبیعی و حتی حیاتی است. در حالی که بخشی از شما ممکن است در برابر تغییر مقاومت کند، باید بدانید که تغییر برای ایجاد زندگی بهتر ضروری است. به این ترتیب، بهتر است نگرش مثبتی نسبت به تغییر داشته باشید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها