راهکار هایی برای پرورش و توسعه خلاقیت - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

راهکار هایی برای پرورش و توسعه خلاقیت

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • خلاقیت نیروی قدرتمندی است که هر کسی می تواند از آن استفاده کند.
  • تحقیقات نشان می دهد که تلاش فعالانه برای راهکار های تازه، بهره وری و خلاقیت را افزایش می دهد.
  • همکاری با افراد خلاق و مقاومت در برابر کمال گرایی برای پرورش و توسعه خلاقیت مهم است.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – خلاقیت اغلب به عنوان ویژگی خاص هنرمندان، نویسندگان و موسیقی دانان در نظر گرفته می شود. با این حال، در واقعیت، خلاقیت نیروی قدرتمندی است که هر کسی در هر زمینه ای می تواند از آن استفاده کند. خلاقیت، به ما این امکان را می دهد تا دنیای پیرامون خود را به شیوه های جدیدی ببینیم، امکانات تازه ای را تصور کنیم و راه حل های نوآورانه ای برای چالش هایی که روبرو هستیم پیدا کنیم. چه در هنر کار کنیم، چه در علوم، چه در حال راه اندازی یک کسب و کار یا به دنبال رشد فردی باشیم، خلاقیت یک ابزار ضروری برای موفقیت و تحقق است.

در این مطلب، در مورد سه استراتژی مبتنی بر تحقیق صحبت خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا توانایی های خلاقانه خود را پرورش دهید و از موانع خلاقانه ای که ممکن است با آن ها روبرو باشید، عبور کنید.

منتظر الهام نباشید تا شما را پیدا کند.

برخلاف باور رایج که خلاقیت باید به طور طبیعی جریان داشته باشد، تحقیقات نشان می دهد که تلاش فعالانه برای خلق چیزهای جدید، بهره وری و خلاقیت را افزایش می دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه از پیانیست‌ها خواسته بود که آهنگی را بداهه بسازند. سپس به پیانیست‌ها دستور داده شد که آهنگ را سه بار دیگر اجرا کنند.

شرکت‌کنندگان بی‌تجربه بهبودهایی را بر اساس ارزیابی‌های داوران نشان دادند، که بداهه‌پردازی‌ها را در مقایسه با تلاش‌های قبلی، از نظر زیبایی‌شناختی جذاب‌تر و خلاق‌تر توصیف کردند.

به گفته محققان، دستورالعمل خلاقیت بیشتر باعث شد تا پیانیست‌های با تجربه کمتر تلاش کنند. جالب اینجاست که پیانیست‌هایی که با تجربه‌تر بودند، مزایای یکسانی را نشان نمی‌دادند، احتمالاً به این دلیل که مهارت بداهه نوازی آنها نمی‌توانست از طریق افزایش کنترل آگاهانه افزایش یابد.

درسی که از این مطالعه گرفته می شود این است که اجازه ندهید ناامنی ها و خودارزیابی های شما مانع پیشرفت شما شود. برای تجربه حداکثر مزایای خلاقیت، به اعماق آن بروید. به یاد داشته باشید که ضرورت مادر اختراع است. (پیشنهاد می‌شود مقاله چگونه می توان به طور موثر با ترس از ناشناخته‌ها روبرو شد را مطالعه کنید.)

با افراد خلاق همکاری کنید.

مهم است که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که دارای سوابق و دیدگاه های متفاوتی هستند. این شما را در معرض ایده های جدید و راه حل های جدید قرار می دهد. خلاقیت اغلب در مورد به کار بردن رویکرد از قبل ابداع شده برای مشکل جدید است.

خلاقیت مسری است. برای مثال، مطالعه‌ای که در Organizational Behavior and Human Decision Processes منتشر شد، بررسی کرد که چگونه ویژگی‌های خاص رهبران بر خلاقیت کارکنانشان تأثیر می‌گذارد. محققان دریافتند زمانی که رهبران به خلاقیت خود اعتقاد قوی داشته باشند و زمانی که رابطه خوبی بین آنها و کارکنانشان وجود دارد، تأثیر مثبتی بر خلاقیت کارکنان دارد. این امر از طریق تشویق خلاقیت توسط رهبر و مشارکت فعال کارکنان در فرآیند خلاقیت اتفاق می افتد.

بنابراین، همیشه مراقب فرصت هایی باشید که بتوانید در جلسات طوفان فکری مشترک ویا کارگاه های خلاقانه شرکت کنید. مهمتر از همه، وقت خود را با خلاقیت های دیگر بگذرانید. (پیشنهاد می‌شود مقاله خلاقیت و کشف رمز و راز ذهن های نوآور را مطالعه کنید.)

برای تعالی تلاش کنید، نه کمال.

جستجوی کمال می تواند خلاقیت را خفه کند. زمانی که انتظارات غیرواقعی داریم و برای بی عیب و نقص بودن تلاش می کنیم، تمرکز ما به جای بررسی احتمالات جدید، به سمت اجتناب از اشتباهات تغییر می کند.

از طرف دیگر وقتی برای برتری تلاش می کنیم، فضایی ایجاد می کنیم که می توانیم ریسک کنیم، اشتباه کنیم و از شکست ها درس بگیریم. این مسیر پتانسیل واقعی خلاقیت را باز می کند و منجر به رشد و بهبود مستمر می شود.

مطالعه‌ای که در مجله روان‌شناسی بریتانیا منتشر شد، تأثیرات تلاش برای تعالی در مقابل تلاش برای کمال‌گرایی را بر جنبه‌های مختلف خلاقیت و خودباوری بررسی کرد. یافته ها نشان می دهد که پذیرش تعالی با بهبود عملکرد در کارهای خلاقانه و خودباوری مثبت همراه است. در مقابل، کمال‌گرایی مانع خلاقیت می‌شود و باعث می‌شود در تفکر سفت‌تر شویم.

افرادی که ذهنیت تعالی را اتخاذ می‌کنند، تمایل دارند ایده‌ها و راه‌حل‌های اصلی‌تری تولید کنند و به توانایی‌های خلاقانه‌شان اعتقاد قوی‌تری دارند. از سوی دیگر، تمایلات کمال‌گرایانه می‌توانند با تحمیل فشار بیش از حد برای اجتناب از اشتباه، مانع از فرآیند خلاقیت شوند و کاوش در فرصت‌های نوآورانه را محدود کنند.

به عبارت دیگر، از رویارویی با شکست ها نترسید. آنها به عنوان پله عمل می کنند و نتیجه آزمایش و اصالت هستند. با پذیرش درس های آموخته شده از شکست ها، راه را برای خلاقیت های نوآورانه هموار می کنید. (پیشنهاد می‌شود مقاله تفاوت بین کمال گرایی و تلاش سالم را مطالعه کنید.)

نتیجه

تقویت خلاقیت برای رشد فردی، موفقیت حرفه ای و رفاه کلی ضروری است. با تلاش آگاهانه به سمت خلاقیت، احاطه کردن خود با افراد همفکر و گرفتار نشدن در دام کمال گرایی، می توانیم خلاقیت خود را به ارتفاعات جدیدی برسانیم. به یاد داشته باشید: خلاقیت مهارتی است که با تمرین می توان آن را پرورش داد و گسترش داد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+