چگونه موسیقی می تواند در انجام کارهای دشوار کمک کند؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه موسیقی می تواند در انجام کارهای دشوار کمک کند؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • موسیقی توانایی منحصر به فردی برای تأثیرگذاری بر خلق و خوی ما، تقویت عملکرد شناختی و افزایش انرژی دارد.
  • مطالعات نشان می دهد که موسیقی ترشح دوپامین را که با لذت و پاداش همراه است در مغز تحریک می کند.
  • موسیقی یک کاهش دهنده قوی استرس است، سطح کورتیزول را کاهش می دهد و پاسخ آرامش بدن را فعال می کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در زندگی پرسرعت و پرمشقت خود، اغلب با وظایف و چالش هایی مواجه می شویم که نیاز به تمرکز، انگیزه و انعطاف پذیری دارند. در حالی که استراتژی های مختلفی برای کمک به آماده شدن برای این بخش های دشوار زندگی روزانه وجود دارد، یکی از ابزارهای بسیار موثر و در دسترس موسیقی است.

موسیقی دارای توانایی منحصر به فردی برای تأثیرگذاری بر خلق و خوی ما، تقویت عملکرد شناختی، و بالا بردن سطح انرژی ما است و آن را به متحد قدرتمندی در آمادگی ما برای کارهای سخت تبدیل می کند. فواید روانشناختی گوش دادن به موسیقی بی‌شمار است و می‌تواند به ما کمک کند تا چالش‌هایی را که در طول روز به وجود می‌آیند پیمایش کنیم و غلبه کنیم.

تقویت خلق و خو

گوش دادن به موسیقی تاثیر عمیقی بر روحیه ما دارد. مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که موسیقی توانایی تحریک ترشح دوپامین (انتقال دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش) در مغز را دارد (Salimpoor et al., 2013). با انتخاب موسیقی که با حالت عاطفی مورد نظر ما طنین انداز می شود، می توانیم خلق و خوی و رفاه عاطفی خود را بهبود بخشیم. به عنوان مثال، گوش دادن به موسیقی شاد و پرانرژی می تواند انگیزه، اعتماد به نفس و اشتیاق را افزایش دهد، بنابراین ما را برای کارهای سخت آماده می کند (Karageorghis & Priest، 2012). (پیشنهاد می‌شود مطلب 12 عادت ساده برای بهبود خلق و خوی را مطالعه کنید.)

کاهش استرس

درگیر شدن در کارهای دشوار اغلب باعث افزایش سطح استرس می شود. شاید متوجه ضربان قلب سریع‌تر، عرق کردن کف دست‌ها یا بیش‌آگاهی شده باشید. خوشبختانه، مشخص شده است که موسیقی یک کاهش دهنده استرس قوی است که می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و پاسخ آرامش بدن را فعال کند (Linnemann et al., 2015). با گوش دادن به یک قطعه موسیقی که افکار آرام بخش را برمی انگیزد، می توان به طور موثر استرس و اضطراب را کاهش داد. این به مغز و بدن ما این فرصت را می دهد که با ذهنیتی واضح تر و متمرکزتر به وظایف خود نزدیک شود. (پیشنهاد می‌شود مقاله 7 روش جلوگیری از واکنش بیش از حد به استرس را مطالعه کنید.)

تمرکز

حفظ توجه و تمرکز هنگام رویارویی با وظایف سخت بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی پس‌زمینه یا بدون کلام (به‌ویژه صدای ساز)، می‌تواند توجه و تمرکز را با بهینه‌سازی سطوح برانگیختگی و کاهش حواس‌پرتی افزایش دهد (Rahaim & Iacoboni، 2019). گوش دادن به موسیقی دستگاهی بدون اشعار می تواند هنگام کار بر روی کارهای پیچیده از نظر شناختی بسیار مفید باشد، زیرا تداخل در پردازش کلامی و بار شناختی را به حداقل می رساند. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 روش موثر برای بهبود و افزایش تمرکز را مطالعه کنید.)

انگیزه و بهره وری

موسیقی توانایی قابل توجهی دارد که به عنوان یک ابزار انگیزشی قدرتمند عمل کند و بهره وری و عملکرد را تقویت کند. مطالعات متعدد نشان داده است که موسیقی با تمپوی سریع، ریتم قوی و اشعار مثبت می تواند به طور قابل توجهی انگیزه و بازدهی کاری را افزایش دهد (Vries et al., 2012). اگر همیشه یک درامر خاص را دوست داشتید اما دلیل آن را نمی دانستید، ممکن است این دلیل باشد. با انتخاب موسیقی هایی که با ترجیحات شخصی ما همسو هستند و به ما انرژی می‌دهند، می‌توانیم ذهنیت بهینه‌ای را برای مقابله با وظایف چالش برانگیز پرورش دهیم و همچنین انگیزه و عزم خود را تقویت کنیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله خلاقیت و کشف رمز و راز ذهن های نوآور را مطالعه کنید.)

کنترل عاطفی

کارهای دشوار اغلب می توانند احساسات منفی مانند ناامیدی، عصبانیت یا شک به خود را برانگیزند. هنگامی که متوجه مارپیچ شک به خود شدید، به یافتن قطعه ای فکر کنید که خلق و خوی مشابهی را برانگیزد. موسیقی می تواند به عنوان نوعی کنترل کننده عاطفی عمل کند و به مدیریت و پردازش این احساسات کمک کند.

با انتخاب موسیقی که با وضعیت عاطفی ما طنین انداز می شود، می توانیم آرامش، انگیزه یا الهام برای غلبه بر موانع عاطفی را پیدا کنیم و وضوح احساسی خود را فراهم کنیم (Vuoskoski & Eerola، 2011). موسیقی این قدرت را دارد که احساسات را برانگیزد و بیان کند. موسیقی تجربه‌ای جذاب و توانمند را ارائه می‌دهد که به ما کمک می‌کند تا در وسعت تجربیات انسانی حرکت کنیم. (پیشنهاد می‌شود مقاله هشت نکته برای به دست آوردن و حفظ رفاه عاطفی را مطالعه کنید.)

گنجاندن موسیقی در برنامه های روزانه ما می تواند یک استراتژی ساده و در عین حال بسیار موثر برای آماده سازی خودمان برای چالش ها و وظایف باشد. موسیقی دارای توانایی ذاتی برای بالا بردن روحیه ما، کاهش استرس، بهبود تمرکز، افزایش انگیزه و تنظیم احساسات ما می‌باشد.

موسیقی می تواند روحیه ما را تقویت کند، سطح انرژی ما را افزایش دهد و عملکرد شناختی ما را تقویت کند. بنابراین، دفعه بعد که با کاری دشوار روبرو شدید، به انجام یک عمل ساده مانند گوش دادن به قطعه موسیقی مورد علاقه خود و ایجاد یک لیست پخش از آهنگ هایی که به شما انگیزه می دهد، فکر کنید. موسیقی می تواند متحدی ارزشمند در طول سفر روزانه شما باشد.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها