موسیقی و اکسی توسین - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

موسیقی و اکسی توسین

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • میل به تعلق انگیزه اساسی انسان است.
  • اکسی توسین به احساس پیوند اجتماعی با دیگران کمک می کند.
  • اکسی توسین زمانی ترشح می شود که افراد با هم آواز می خوانند.

گروه ترجمه کلینیک آوان – نیاز به تعلق یکی از اساسی ترین و قوی ترین نیازهای انسان می باشد و ارتباط اجتماعی کلید زندگی سالم تر و شادتر است. تأثیر احساسات منفی انزوا بر سلامتی با تأثیر فشار خون بالا، عدم تحرک، چاقی و سیگار قابل مقایسه است.

موسیقی ابزار قدرتمندی است که می تواند افراد را دور هم جمع کند و اعتماد، همدلی و رهایی از استرس را تقویت کند. وقتی با هم می رقصیم و آواز می خوانیم، یک حس اجتماعی ایجاد می شود که همه با نیت مشترک و یک هدف مشترک با هم همسو می شوند.

موسیقی یک تجربه جمعی است که می تواند بر فاصله فیزیکی افراد غلبه کند. بحران COVID-19 نمونه بارز این است که چگونه موسیقی وسیله مؤثری برای ارتباط اجتماعی در زمان فاصله گذاری اجتماعی است. در روزهای آغازین شیوع همه گیر در اروپا، جهان نظاره گر این بود که ایتالیایی ها به بالکن های خود آمدند تا سرود ملی را با هم بخوانند و ساز بزنند. در ناپل، بالکن های یک مجتمع آپارتمانی به صحنه هایی تبدیل شد که ساکنان با هم ترانه می خواندند.

موسیقی و اکسی توسین

نقش اکسی توسین

اکسی توسین که اغلب به عنوان “هورمون اعتماد” یا “هورمون عشق” شناخته می شود، سیستم پاداش مغز (شادی و لذت) را در پاسخ به عشق و پیوند اجتماعی تقویت می کند و به رابطه طولانی مدت کمک می کند. این هورمون در هنگام زایمان برای تحریک شیردهی مهم است. اکسی توسین اثر آرام بخشی بر مغز دارد و به نظر می رسد که این امر شکل گیری پیوندهای اجتماعی مثبت را در حیوانات و انسان ها تسهیل می کند. شاید وقتی احساس ناامنی در مورد جدایی کاهش یابد، افراد به سادگی تعاملات اجتماعی دوستانه تری خواهند داشت.

موسیقی آرام بخش می تواند اکسی توسین را در مغز ترشح کند. موسیقی ابزاری است که احساس راحتی و ارتباط اجتماعی را در بین افراد ایجاد می کند. فعالیت‌های مرتبط با موسیقی (رقص و آواز) تشکیل شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌تر را تشویق می‌کنند و راهی امن برای افراد برای تعامل و به اشتراک گذاشتن تجربیات بدون افشای اطلاعات شخصی خود فراهم می‌کنند.

گوش دادن به موسیقی و لذت از آن مستلزم هماهنگی و تلاش های ما می باشد. هماهنگی حرکت (رقصیدن) با شخص دیگری با ترشح مواد شیمیایی لذت بخش (اندورفین) در مغز مرتبط است، که می تواند توضیح دهد که چرا وقتی با هم موسیقی گوش می دهیم، آن احساسات مثبت و گرم را دریافت می کنیم. همچنین توضیح می دهد که چرا تازه مادران اغلب لالایی می خوانند تا نوزاد تازه متولد شده خود را آرام کنند. بنابراین، آواز خواندن ممکن است به تقویت پیوند از طریق انتشار اکسی توسین کمک کند.

کورتیزول هورمونی است که به استرس کمک می کند، اما زمانی که افراد با هم آواز می خوانند و زمانی که به صورت گروهی به موسیقی گوش می دهند در مغز کاهش می یابد. اکسی توسین همچنین می تواند لذت داروها و احساس استرس را کاهش دهد. وجود پیوندهای اجتماعی قوی در بزرگسالی به کاهش آسیب پذیری در برابر سوء مصرف مواد مخدر شناخته شده است.

در مجموع، اکسی توسین هورمونی است که نقش زیادی در تعاملات اجتماعی و پیوندهای اجتماعی دارد. شرکت در فعالیت های موسیقی می تواند به افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و از نظر اجتماعی احساس طرد شدگی می کنند کمک کند. بنابراین، گوش دادن به موسیقی با یکدیگر باید در طول دوره های انزوا تشویق شود تا به طور بالقوه سلامت روان را افزایش دهد.

نوشته دکتر شهرام حشمت، دانشیار بازنشسته اقتصاد سلامت در دانشگاه ایلینوی.

مقالات مرتبط:

منابع:

  1. تنهایی: طبیعت انسان و نیاز به ارتباط اجتماعی
  2. درک مغز اجتماعی از طریق موسیقی
  3. موسیقی، تکامل و هماهنگی
5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها