گروه درمانی اضطراب اجتماعی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

گروه درمانی اضطراب اجتماعی

فهرست مطالب

  • مدت زمان هر جلسه: 2 تا 3 ساعت
  • شروع از 20 اسفند 1403
  • شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر و پیش‌ ثبت‌نام: 09900064001

بسیاری از ما سطحی از اضطراب اجتماعی را تجربه می کنیم. در مواقعی ممکن است در موقعیت های اجتماعی احساس خجالت، سردی، ترس یا دودلی کنیم. اضطراب اجتماعی طبیعی است. قرار گرفتن در موقعیتی که باید به گروهی از افراد نزدیک شوید، در یک مکالمه دخالت کنید، بخواهید به شخصی ابراز احساسات کنید یا در جایی باشید که احساس راحتی نمی کنید، می‌تواند آزار دهنده باشد.

برای برخی از افراد، شدت اضطراب اجتماعی می تواند به طور باورنکردنی مخل و حتی در زندگی آنها مشکل ساز شود. امروزه بسیاری از مردم اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه می کنند که به عنوان یک وضعیت سلامت روان در جامعه شناخته می شود.

گروه درمانی اضطراب اجتماعی، گزینه درمانی موثر برای چالش اضطراب اجتماعی شدید است. افرادی که اضطراب اجتماعی شدیدی را تجربه می کنند معمولاً سؤالاتی دارند، مانند:

· اختلال اضطراب اجتماعی دقیقاً چیست؟

· چگونه متوجه شوم که دچار اضطراب اجتماعی هستم؟

· چگونه فرد یاد می گیرد که اضطراب اجتماعی را برطرف یا کاهش دهد؟

· گروه درمانی برای اضطراب اجتماعی چه تاثیری دارد؟

· آیا باید برای اضطراب اجتماعی به درمانگر مراجعه کنم؟

در مورد اختلال اضطراب اجتماعی و درمان های آن سوء تفاهم های زیادی وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به سوالات رایج پاسخ دهیم وشما را برای مراحل بعدی راهنمایی کنیم.

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، اختلال اضطراب اجتماعی (همچنین به عنوان فوبیای اجتماعی نیز شناخته می شود.) به عنوان اضطراب شدید تعریف می شود که فرد از خجالت، تحقیر یا طرد شدن در تعاملات اجتماعی می ترسد. اضطراب اجتماعی اغلب در موقعیت‌هایی مانند زمانی که فرد باید در مقابل یک گروه صحبت کند، با افراد جدید ملاقات کند یا در محیط‌های اجتماعی مانند مهمانی شام یا رویدادهای اجتماعی، پدیدار می‌شود.

علائم اضطراب اجتماعی

اکثر افرادی که با اضطراب اجتماعی سر و کار دارند ممکن است علائم یا نشانه های مختلفی از ترس را در محیط های اجتماعی تجربه کنند مانند:

  • تپش قلب.
  • مشکل در شکل دادن افکار و جملات.
  • حالت تهوع یا احساس اختلال در معده.
  • افزایش تعریق، به ویژه در کف دست.
  • افزایش خودآگاهی که معمولاً در ناتوانی در حفظ تماس چشمی یا صحبت کردن به آرامی ظاهر می شود.
  • اجتناب از محیط‌های اجتماعی یا شرکت در فعالیت‌ها و گفتگوهای گروهی.
  • دشواری در ملاقات با افراد جدید یا ایجاد روابط با دیگران.
  • حملات پانیک (مشکل تنفس، احساس سبکی سر، غش).

بسیاری از ما هر از گاهی این علائم را تجربه می کنیم، اما اگر این اضطراب به جایی رسیده است که بیشتر اوقات خود را نشان می دهد و غیرقابل کنترل یا پایدار است، ممکن است لازم باشد اقداماتی را برای کمک به خود (مانند شرکت در کارگاه گروه درمانی اضطراب اجتماعی) در نظر بگیرید. برای برخی افراد، این علائم ممکن است خفیف و حتی غیر قابل توجه باشد. سایر افراد الگوهای اضطرابی دارند که می تواند باعث شود آنها احساس ناتوانی یا خارج از کنترل بودن کنند.

علل اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی می تواند ژنتیکی باشد. با این حال، صرفاً به این دلیل که یک فرد احساس اضطراب اجتماعی می کند، تضمین نمی کند که فرزند یا سایر بستگان او نیز این ترس را داشته باشند. برخی از دانشمندان بر این باورند که اضطراب اجتماعی می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، زیرا این اختلال تحت تأثیر عدم تعادل هورمونی در مغز است که بر احساسات تأثیر می گذارد. مانند ترس و اضطراب.

آمیگدال بیش فعال در ساختار مغز می تواند منجر به افزایش اضطراب شود که می تواند یک ویژگی ژنتیکی باشد. آمیگدال بخشی از مغز است که با احساسات سروکار دارد و آن را پردازش می کند. گاهی اوقات پردازشگرهای عاطفی ما بیش از حد فعال می شوند.

موقعیت های محیطی نیز می تواند باعث شود که فرد در موقعیت های اجتماعی دچار اضطراب مداوم و غیرقابل کنترل شود (اختلال اضطراب اجتماعی). معمولاً محیطی که فرد در آن بزرگ شده یا تجربیات اجتماعی اولیه داشته است بر واکنش های اجتماعی و عاطفی تأثیر می گذارد. دلبستگی و کیفیت رابطه والدین بر کودکان تأثیر می گذارد و در صورت برآورده نشدن نیازها می تواند چالش های عاطفی ایجاد کند. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند، ممکن است اشکال شدیدی از اضطراب اجتماعی ایجاد کنند که می تواند به عنوان اختلال اضطراب اجتماعی شناخته شود.

گاهی اوقات اضطراب اجتماعی می تواند به طور موقت و به دلیل موقعیت های استرس زا، مانند نقل مکان به یک شهر جدید یا شروع یک کار جدید، ایجاد شود. خواسته‌های اجتماعی یا کاری می‌توانند باعث ایجاد علائم شوند، حتی اگر فرد هرگز این نوع اضطراب را در گذشته تجربه نکرده باشد.

نگرانی‌ها یا چالش‌ها

افرادی که با اضطراب اجتماعی شدید سر و کار دارند، اغلب در ایجاد روابط جدید، اعم از حرفه ای یا عاشقانه مشکل دارند.

اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند روی شغل فرد تأثیر بگذارد، زیرا در طول مصاحبه‌های شغلی یا جلسات در بیان خود با مشکل مواجه می‌شود. دانش‌آموزانی که دارای اضطراب اجتماعی شدید و مکرر هستند ممکن است برای حضور در مدرسه، صحبت کردن برای پرسیدن سؤال یا ارائه عمومی در کلاس دچار چالش شوند که بر نمرات و توانایی‌های یادگیری آنها تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از افرادی که با اضطراب اجتماعی شدید به چالش کشیده می شوند، در برخی مواقع علائم افسردگی را تجربه می کنند، زیرا چالش های اجتماعی می تواند منجر به احساس انزوا شود. در چنین شرایطی، افراد می‌توانند منزوی‌تر و ضداجتماعی‌تر شوند یا حتی دچار آگورافوبیا (agoraphobia) یا ترس از ترک خانه شوند. گزینه های زیادی برای کنترل اضطراب اجتماعی قبل از اینکه شدید شود وجود دارد.

گزینه های درمانی برای اضطراب اجتماعی

گاهی اوقات افراد ممکن است با چالش های مزمن (طولانی مدت) سلامت روان مواجه شوند. در مواقع دیگر چالش‌های سلامت روان می‌توانند بیایند و بروند و دیگر باز نگردند. چه کوتاه مدت و چه بلند مدت، گزینه های درمانی وجود دارد که نشان داده شده است در کمک به کاهش آشفتگی عاطفی موثر است. مهم است که بدانیم چگونه این علائم را مدیریت و کنترل کنیم تا بتوانیم در عبور از امواج هیجانی خود اعتماد به نفس پیدا کنیم. خوشبختانه، حتی شدیدترین اختلالات اضطراب اجتماعی را می توان با درمان مناسب کنترل کرد.

برخی از روش های مقابله ای مفید

برداشتن گام های عملی می تواند به افراد کمک کند تا در صورت شروع به تجربه علائم، اضطراب خود را کاهش دهند. داشتن آگاهی از اضطراب اجتماعی می تواند به کاهش سرعت آن کمک کند و دنیای درونی ما را دوباره متعادل کند.

یکی از راه‌های کمک به خود در مواقعی که احساس اضطراب اجتماعی می‌کنیم این است که یک دفتر خاطرات داشته باشیم. با نوشتن تمام افکار و اضطراب های خود می توانیم تصویر واضح تری از آنچه که می ترسیم به دست آوریم. نوشتن می تواند با بیرون آوردن افکار از ذهن و قرار دادن آن روی کاغذ، به کاهش مقداری از استرس کمک کند. همچنین ممکن است در ردیابی موقعیت‌هایی که باعث ایجاد این علائم و سناریوهایی می‌شوند که این احساسات را کاهش می‌دهند یا بدتر می‌کنند، مفید باشد.

در برخی موارد، فعالیت های آرام بخش مانند تمرینات تنفسی، یوگا یا مدیتیشن می تواند اضطراب را کاهش دهد. یادگیری آرام سازی ذهن و بدن، سنگ بنای درمان است و اگر به شیوه ای ثابت انجام شود، فواید باورنکردنی دارد. بسیاری از متخصصان سلامت روان همچنین توصیه می کنند که فعالیت های مثبت را در زندگی خود بگنجانید تا استرس را مدیریت کنید، مانند ورزش، پروژه های هنری یا باغبانی.

در نهایت، ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، استفاده از الکل، مواد مخدر، نیکوتین یا حتی کافئین برای آرام کردن خود مفید بدانند. اما اینها به طور بالقوه می توانند احساسات فیزیکی را تشدید کنند که می تواند احساس اضطراب را افزایش دهد.

گزینه های دارویی احتمالی

داروها می تواند توسط پزشک یا روانپزشک تجویز شود. بحث های زیادی در مورد تجویز یا عدم تجویز دارو برای چالش های سلامت روان وجود دارد. به نظر می رسد تحقیقات نشان می دهد که افرادی که علائم سلامت روانی متوسط تا شدید دارند، می توانند از دارو و مشاوره روانشناسی بهره مند شوند. مصرف دارو اغلب به انتخاب فرد مراجعه کننده است و پزشکان سلامت روان باید تمام تلاش خود را برای ارائه گزینه های متعدد برای کاهش علائم انجام دهند که احتمالاً شامل مداخلات پزشکی و غیر پزشکی می شود.

به طور کلی سه نوع دارو برای درمان این اختلال استفاده می شود: داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی و مسدود کننده های بتا. داروها به روش‌های مختلفی کار می‌کنند و مراجعین باید با تجویزکننده خود برای مدیریت عوارض جانبی احتمالی یا علائمی که ممکن است با مصرف برخی داروها رخ دهد، همکاری کنند. برخی از داروها به تعادل هورمون‌ها در مغز کمک می‌کنند تا علائم اضطراب اجتماعی مانند افزایش ضربان قلب، لرزش یا تعریق را کاهش دهند. سایر داروها می توانند سطح سروتونین را در مغز افراد افزایش دهند که می تواند به تدریج شروع به کاهش احساسات اضطراب کند.

به خاطر داشته باشید، اگر در حال حاضر تحت مشاوره اضطراب اجتماعی هستید، باید برای دریافت دارو به پزشک یا روانپزشک مراجعه کنید. در جلسات درمانی اضطراب، مسیر دارو درمانی را ساده نمی‌دانیم و قبل از ارجاع شما به متخصص پزشکی، همه پیامدهای احتمالی را با جزئیات ارائه خواهیم کرد.

گروه درمانی و اضطراب اجتماعی

درمان گروهی اضطراب اجتماعی می تواند در کمک به افراد در مدیریت علائم اضطراب بسیار موثر باشد. گروه درمانی شامل ملاقات با مددکار یا روانشناس برای گفتگو در مورد تجربیات، احساسات و یافتن راه حل همراه با گروهی از افرادی است که چالش های مشابهی را تجربه می کنند.

در مورد گروه درمانی بیشتر بدانید؟

گروه درمانی نوعی روان درمانی است که به افراد کمک می کند خود را بهتر درک کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. افراد با موقعیت های اجتماعی مختلف در گروه درمانی شرکت می‌کنند و بیشتر درباره چالش‌ها و تجربیات خود و دیگران می‌آموزند. بازخورد گروهی، ارتباط و صداقت در کاهش اضطراب اجتماعی بسیار مفید است.

صحبت کردن در مقابل یک گروه (هرچقدر هم که کوچک باشد) می تواند ترسناک باشد. اما این نوع گروه درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر اضطراب اجتماعی شدید و مکرر است، زیرا به هر فرد اجازه می‌دهد تا «تمرین» کند و راه‌حل‌هایی برای ترس‌های خود بیابد. کار گروهی همچنین به افراد کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند و بر اضطراب ها غلبه کنند، زیرا آنها در یک محیط امن و کنترل شده ارتباط برقرار می کنند.

گروه درمانی تنها برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی استفاده نمی شود. این می تواند یک گزینه درمانی مناسب برای افسردگی، اختلالات خوردن، سوء مصرف مواد و سایر مسائل عاطفی باشد.

امتیازی که از شرکت در یک گروه به دست می‌آید، فرصت ملاقات با دیگرانی است که مشکل مشابهی دارند. اگرچه همه محرک‌ها یا شدت علائم مشابهی ندارند، اما دانستن اینکه تنها نیستید مفید است.

گروه درمانی به شما امکان می دهد در موقعیت هایی نقش آفرینی کنید که روبرو شدن با آنها در زندگی واقعی می ‌تواند چالش برانگیز یا حتی تهدیدآمیز باشد. این محیط آرام و امن برای ایجاد اعتماد به نفس در مهارت های اجتماعی شما قبل از رها کردن آنها در دنیای “واقعی” عالی است.

گروه درمانی معمولاً یک جلسه هفتگی ثابت است که در آن افراد با کمک یک یا دو درمانگر با یکدیگر تعامل برقرار می کنند. مدت زمان گروه درمانی هرگز دائمی نیست و افراد برای همیشه به درمان نمی روند. ما توصیه می‌کنیم که وقتی شما یک یا دو جلسه گروه درمانی را امتحان کردید و تا حدودی احساس راحتی کردید، متعهد شوید که دو ماه جلسات هفتگی را برای کسب حداکثر خروجی ادامه دهید.

روند گروه درمانی اضطراب اجتماعی چگونه است؟

هدف از گروه درمانی برای اختلال اضطراب اجتماعی کمک به افراد برای ایجاد الگوهای رابطه ای جدید و پاسخ به موقعیت هایی است که باعث افزایش اضطراب آنها در موقعیت های اجتماعی می شود. اغلب، مشاوران به مراجعین کمک می کنند تا اهداف خاص مشکل را تعیین کنند و پیشرفت آنها را معمولاً به صورت ماهانه بررسی می‌کنند.

در طول جلسات گروهی، مشاوران اغلب برای تشویق بحث، ارتباط و تعامل اجتماعی در میان گروه، سؤالات اصلی می پرسند. افراد ممکن است داوطلبانه صحبت کنند یا درمانگر ممکن است از فرد بخواهد که صحبت کند. مکالمات همیشه روان و طبیعی هستند.

برخی از مشاوران حتی به مراجعان کمک می کنند تا موقعیت ها را “تمرین” کنند تا مشکلات اضطرابی خود را حل کنند. این به عنوان مواجهه درمانی شناخته می شود. تمرین گروهی می‌تواند در طول زمان به موقعیت‌های واقعی زندگی تبدیل شود، زیرا فرد شروع به یادگیری کنترل علائم اضطراب خود می‌کند. گاهی اوقات، ممکن است از افراد حاضر در گروه خواسته شود که «نقش‌بازی» کنند تا در موقعیت‌های آتی، مانند یک جلسه کاری یا اولین قرار ملاقات، تجربه کافی برای کنترل و مدیریت اضطراب را داشته باشند.

برخی از گروه ها حتی ممکن است برای تمرین در زندگی واقعی سفرهای میدانی داشته باشند. به عنوان مثال، برای فردی که می ترسد در مرکز توجه قرار گیرد، او را به مرکز خرید می‌برند. در فودکورت می‌نشینند و سپس از اعضای گروه می‌خواهند «تولدت مبارک» را بخوانند تا به فرد کمک کنند بر ترس خود غلبه کند.

مشاوران معمولاً پیشرفت اعضای گروه را با ارزیابی پیشرفت آنها در دنیای واقعی بررسی می‌کنند. به طور معمول پس از یک یا دو ماه، افراد شاهد تغییرات تدریجی در تعاملات اجتماعی یا اعتماد به نفس خواهند بود. تمرین اجتماعی در محیط های گروهی کاملاً به افراد کمک می کند تا در زندگی روزمره خود اعتماد به نفس پیدا کنند، زیرا کار گروهی به افراد کمک می کند تا تعاملات اجتماعی چالش برانگیز را در محیطی امن تمرین کنند.

چرا گروه درمانی برای اضطراب اجتماعی موثر است؟

گروه درمانی بر صحبت کردن از طریق مشکلات برای شناسایی الگوهای اجتماعی و رابطه ای فعلی که آگاهی و اعتماد به نفس را ایجاد می کند متمرکز است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اغلب تصور می کنند که بدترین اتفاق رخ خواهد داد و معتقدند که دیگران آنها را قضاوت، انتقاد یا تمسخر خواهند کرد. به جای بدترین اتفاق، افراد درون گروه درمانی می توانند ترس را در محیط های ارتباطی و اجتماعی شناسایی کرده و در مورد آن با گروه صحبت کنند. تمرین گروهی می تواند به افراد کمک کند تا الگوهای اجتماعی اضطراب را قطع کنند و آنها را با راهبردهای مقابله ای جایگزین کنند که به افراد کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

با تمرین تعامل با مواجهه درمانی و یادگیری راه‌های مقابله با الگوهای ارتباطی ترسناک، افراد می‌توانند بر اضطراب خود غلبه کنند و در موقعیت‌های اجتماعی احساس اعتماد به نفس بیشتری کنند.

رفتن به گروه با دیگرانی که همان چالش‌های اضطراب اجتماعی را تجربه می‌کنند به افراد کمک می‌کند بدانند که تنها نیستند. این یک محیط حمایتی ایجاد می کند که به افراد اجازه می دهد تا در موقعیت های اجتماعی راحت تر باشند.

تکنیک های درمانی در گروه درمانی

به طور معمول، درمان شامل یک جلسه در هفته خواهد بود.

در جلسه اول، درمانگران مدل شناختی-رفتاری و منطق پشت درمان را ارائه خواهند داد.

در جلسات بعدی، گروه بر روی سه مولفه اصلی تمرکز خواهد کرد: قرار گرفتن در معرض افراد حاضر در جلسه، بازسازی شناختی و تکالیف.

قرار گرفتن در معرض، در جلسه یا در دنیای واقعی انجام می شود. قرار گرفتن در معرض، چرخه اضطراب را مختل می کند و به شما اجازه می دهد در یک موقعیت چالش برانگیز بمانید و کاهش طبیعی اضطراب را احساس کنید. از طریق ایفای نقش، افراد گروه می تواند به عنوان مخاطبینی برای یک سخنرانی عمومی، به عنوان یک رئیس برای کسی که از درخواست افزایش حقوق می ترسد ویا ابراز علاقه عاشقانه برای فردی که می ترسد علاقه خود را بیان کند، خدمت کنند.

بازسازی شناختی عموماً قبل، حین و بعد از قرار گرفتن در معرض (هم در جلسه و هم در دنیای واقعی) اتفاق می افتد و به شما این شانس را می دهد که باورهای ناکارآمد را آزمایش کنید. از شما خواسته می‌شود ارزیابی کنید که آیا افکارتان مفید هستند یا خیر و روش‌های سازگارتر را برای مشاهده موقعیت‌های ترسناک امتحان کنید. در محیط گروهی، درمانگر از شما می پرسد که هنگام قرار گرفتن در معرض چه احساسی دارید یا چه فکری می کنید؟.

تکالیف به طور کلی از شما می خواهند که با موقعیت های واقعی زندگی که در طول بازی نقش شبیه سازی شده اند، روبرو شوید. همچنین از شما خواسته می‌شود که در مورد نحوه مدیریت اضطراب خود در طول مواجهه واقعی فکر کنید. به این ترتیب، نقش درمانگر را بر عهده می گیرید و یاد می گیرید که سازگارانه فکر کنید.

نتیجه

اضطراب اجتماعی شدید و طاقت فرسا است و می تواند یک مسئله فلج کننده باشد که افراد را از ایجاد ارتباطات معنی دار و زندگی کامل خود باز می دارد. مهم نیست چقدر چالش‌ها سخت به نظر می رسند، همیشه امید وجود دارد. گروه درمانی می تواند راه حل موثری برای کمک به افراد برای غلبه بر چالش اضطراب اجتماعی باشد.

اگر علائم ذکر شده را تجربه کرده اید و می خواهید در مورد گزینه های درمانی با ما صحبت کنید، لطفا با شماره 09900064001 تماس بگیرید!

همچنین می‌توانید با ارسال کامنت در زیر این مطلب، هرگونه سوالی را که در مورد گزینه ها و فرصت های درمانی دارید از ما بپرسید.

4.1/5 - (7 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین

لطفاً اگر گروهی در شبکه های مجازی میشناسید معرفی کنید