توهمات بصری در افراد سالم چقدر رایج است؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز مشاوره روانشناختی

توهمات بصری در افراد سالم چقدر رایج است؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تجربه توهم بصری می تواند بسیار استرس زا باشد.
  • اطلاعات زیادی در مورد اینکه توهمات بصری در افراد سالم چقدر رایج است، وجود ندارد، هرچند که یک مطالعه جدید با هدف کشف این موضوع انجام شد.
  • یافته ها حاکی از آن است که حدود 17 تا 38 درصد افراد سالم توهمات بصری را تجربه می کنند.
  • عادی سازی تجربه توهمات بصری می تواند استرس ناشی از آنها را کاهش دهد.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – آیا تا به حال صداهایی را در ذهن خود شنیده اید اما کسی واقعاً با شما صحبت نکرده باشد؟ آیا تا به حال صحنه هایی را دیده اید که در واقع واقعاً وجود نداشتند؟

روانشناسان چنین تجربه ای را که بدون محرک خارجی رخ می دهد، توهم می نامند. تجربه یک توهم می تواند برای افراد بسیار ناراحت کننده باشد، زیرا توهم به طور گسترده ای با اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی مرتبط است و در واقع، توهم در چندین زیرگروه اسکیزوفرنی رایج است. بنابراین، کسی که توهم را تجربه می کند ممکن است از خود بپرسد: “آیا دارم ذهنم را از دست می دهم؟” یا “آیا دارم دیوانه می شوم؟”

متأسفانه آنچه به خوبی شناخته شده نیست این است که توهمات در گروه‌های غیر بالینی بدون تشخیص اختلال روان‌پریشی چقدر شایع است. چنین دانشی برای داشتن دیدی واقع بینانه از این که آیا اگر کسی توهم را تجربه کند واقعاً دلیلی برای نگرانی است یا اینکه ممکن است یک اتفاق بی ضرر نیز باشد، مهم است.

مطالعه جدیدی که اخیراً در مجله علمی Psychology and Psychotherapy منتشر شده است، با هدف از بین بردن شکاف موجود در ادبیات مربوط به میزان شایع توهمات در گروه‌های غیر بالینی انجام شده است. بیایید نگاهی به یافته های این مطالعه بیندازیم.

دانشمندان چه کردند؟

در این مطالعه، داده های 466 داوطلب با میانگین سنی حدود 21 سال توسط دانشمندان جمع آوری شد. هر داوطلب پرسشنامه ای به نام MUSEQ (مخفف «پرسشنامه تجربیات حسی غیرمعمول چندوجهی») را پر کردند. MUSEQ حاوی سؤالاتی مانند “من نورها، فلاش ها یا اشکالی را دیده ام که دیگران نمی توانند ببینند.”

برای هر سوال، داوطلبان باید مشخص می کردند که آیا آن تجربه را «هرگز»، «به ندرت»، «کم»، «گهگاهی» یا «مکرر» داشتند. در مرحله بعد، دانشمندان از داوطلبان چند سوال دیگر پرسیدند تا تعیین کنند که آیا یک تجربه به تعریف بالینی توهمات بصری پایبند است یا خیر. برای مثال، آیا آنها توهمات را در حالی که کاملا هوشیار بودند تجربه کردند یا نه.

دانشمندان چه چیزی را دریافتند؟

نتایج این مطالعه قویاً نشان می دهد که توهمات بصری به طور شگفت انگیزی در افراد سالم شایع است.

به طور کلی، 84.8 درصد از داوطلبانی که در این مطالعه شرکت کردند گزارش کردند که نوعی از تجربیات بصری غیرعادی را در زندگی خود تجربه کرده اند. بیش از یک سوم آنها (37.8 درصد) گزارش کردند که توهم بصری واقعی مشابه آنچه ممکن است یک بیمار مبتلا به اختلال روانپریشی تجربه کند را تجربه کرده اند. هنگامی که دانشمندان سؤالات اضافی را تجزیه و تحلیل کردند که آیا یک تجربه با تعریف بالینی توهمات بصری موافق است یا خیر، حدود 17.4 درصد از داوطلبان توهم را تجربه کرده بودند که این معیارها را برآورده می کرد.

هنگامی که از بیشتر داوطلبان در مورد تجربیاتشان پرسیده شد، اکثر داوطلبان در این مطالعه گزارش دادند که توهمات عمدتاً زمانی اتفاق می‌افتند که آنها تنها بودند و در زمان عصر بودند. هنگامی که از اکثر داوطلبان خواسته شد تا در مورد دلایل احتمالی توهمات حدس بزنند، اغلب داوطلبان نشان دادند که یا خسته هستند یا ذهنشان “با آنها حقه بازی می کند”. با این حال، برخی از داوطلبان همچنین گزارش دادند که احساس می‌کنند توهم ممکن است تهدیدی برای سلامت روانی آنها باشد و کاملاً از آن مضطرب هستند.

توهمات شایع هستند.

در مجموع، نتایج این مطالعه نشان می دهد که حدود 17 تا 38 درصد از افراد سالم توهمات بصری را تجربه می کنند. این به وضوح نشان می دهد که تجربه یک توهم بصری به احتمال زیاد یک تجربه رایج است و لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست که فرد از روان پریشی رنج می برد. در واقع، نویسندگان این مطالعه استدلال می‌کنند که عادی‌سازی تجربه توهم‌های بصری بسیار مهم است، به طوری که وقتی افراد یک توهم را تجربه می‌کنند، کمتر احتمال دارد که واکنش منفی نشان دهند.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها