کارگاه رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

کارگاه رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان

فهرست مطالب

  • تعداد جلسات: 8 جلسه
  • مدت زمان جلسات: 12 ساعت
  • مناسب برای: والدین کودکان و نوجوانان
  • برای دریافت اطلاعات بیشتر و شرکت در این کارگاه با شماره 09900064001 تماس بگیرید.

هدف از برگزاری کارگاه رشد اخلاقی کودک و نوجوان، آموزش اصول اخلاقی به کودکان و نوجوانان می باشد. محتوای این کارگاه بررسی مسائلی جهان شمول است که هر فرد در هر جایگاهی می تواند به آن تکیه کند. این اصول اخلاقی که در کارگاه رشد اخلاقی کودک و نوجوان به والدین ارائه می شود، براساس نظریات دانشمندان بزرگی همچون “کلبرگ” و “پیاژه” می باشد.

رشد اخلاقی فرزند و اصول فرزند پروری، در اکثر مواقع مشغولیت های فکری زیادی برای والدین ایجاد می کند. اصول فرزند پروری در نسلهای گذشته با آموزش پیشینیان و به صورت سینه به سینه منتقل میشد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر به یکباره فرهنگ و سبک زندگی، افراد دچار تعارض های زیادی شده و در چگونگی حل و فصل این تعارض ها دچار سردرگمی می‌شوند و در برابر سوالات نسل جدید بی پاسخ می مانند. بنابراین نیاز است همانطور که در سبک زندگی خود مطابق با تکنولوژی و تغییرات فرهنگی تغییراتی ایجاد کرده ایم، در سبک فرزندپروری خود هم تغییراتی ایجاد کنیم وبا مراجعه به متخصص یا شرکت در کارگاه رشد اخلاقی کودک و نوجوان، برای حل تعارض ها وپاسخ به سوالات فرزندانمان روش مناسبی را بکار ببریم.

ما در کارگاه رشد اخلاقی کودک و نوجوان سعی می‌کنیم به سوالات شما پاسخ دهیم و اصول اخلاقی که مطابق با سبک فرزندپروری موردنظرتان می باشد را آموزش دهیم.

در قرن جدید ما دیگر سبک فرزندپروری گذشته را نمی‌توانیم به فرزندانمان منتقل کنیم و نیاز است یک بازنگری اصولی  در فرزند پروری داشته باشیم تا بتوانیم فرزندانمان را طبق زمانه خودشان پرورش دهیم.

“کلبرگ” برای اینکه بداند کودکان و نوجوانان در سنین مختلف از چه اصول اخلاقی تبعیت می‌کنند داستانی را برای آنها تعریف می کرد و استنباط هایی که آنها داشتند را به دقت گوش می‌کرد.

او داستان هانس را برایشان تعریف می‌کرد که همسرش در حال مرگ بود و او به اندازه کافی پول نداشت تا دارویی که می توانست جان همسرش را نجات دهد را تهیه کند. این دارو به تازگی توسط یک داروساز ساخته شده بود و قیمت بالایی داشت و آن داروساز به هانس تخفیف نمیداد و نسیه هم قبول نمی کرد. با وجود تلاش های بسیار هانس نتوانست پول دارو را تهیه کند و در نهایت، شبانه دارو را از داروخانه می دزدد. سوال اینجاست که آیا هانس لازم بود این کار را بکند و چرا؟

سطح قضاوت اخلاقی به نوع استدلالی که شخص بکار می‌برد بستگی دارد نه محتوای قضاوت. در صورتی که شخص بگوید هانس کار درستی کرده یا اینکه کار اشتباهی کرده، در هر دو حالت می تواند در قضاوت اخلاقی نمره بالایی بیاورد. زیرا نمره وی به دلایلی که در مورد قضاوتش ارائه می دهد بستگی دارد.

کلبرگ پس از تحلیل پاسخ ها به سه سطح قضاوت اخلاقی دست یافت که هر یک به دو مرحله تقسیم می شوند،سطح اخلاقی پیش عرفی، عرفی، پس عرفی.

که در کارگاه رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان به تفضیل توضیح داده خواهد شد.

علاوه بر نظریه کلبرگ، پیاژه نظریه پرداز بزرگ رشد کودکان و نوجوانان هم درمورد مسائل اخلاقی و شیوه پردازش آن در ذهن کودکان نظریه جالبی داده است.پیاژه به آنچه که کودکان انجام می دادند علاقمند نبود بلکه او به آنچه که آنها فکر می‌کنند علاقه داشت به عبارت دیگر او علاقمند بود تا به استدلال اخلاقی کودکان دست یابد.

پیاژه درصدد بود تا سه جنبه اصلی درک کودکان از مسائل اخلاقی را مورد بررسی قرار دهد:

درک کودکان از قوانین

این مورد به سوالاتی مانند زیر منجر می شود:

  • قوانین از کجا آمده اند؟
  • آیا می‌توان قوانین را تغییر داد؟
  • چه کسی قوانین را ایجاد میکند؟

درک کودک از مسئولیت اخلاقی

این موردبه سوالاتی مانند زیر منجر میشود:

  • چه کسی برای انجام کارهای بد سرزنش می‌کند؟
  • آیا سرزنش نتیجه رفتاری است که عمل بد را بروز میدهد؟
  • آیا اختلافی بین خطاهای تصادفی و عمدی وجود دارد؟

درک کودکان از عدالت

این مورد به سوالاتی مانند زیر منجر میشود:

  • آیا مجازات باید با جرم تناسب داشته باشد؟
  • آیا گناهکار همیشه مجازات می شود؟

پیاژه دو نوع اصلی تفکر اخلاقی را پیشنهاد میکند:اخلاق دیگرپیرو(واقع گرایی اخلاقی)اخلاق خودپیرو(نسبیت اخلاقی)

که این موارد به تفضیل در کارگاه رشد اخلاقی کودک و نوجوان توضیح داده خواهد شد.

علاوه بر اینها پرورش هوش هیجانی کودکان منجر به درک و تفسیر بهتری از رویدادها میشود.هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا EQمفهومی است که توسط ادوارد تورندایک از روانشناسان برجسته قرن بیستم در حوزه های یادگیری،آموزش و هوش مطرح شد و آنرا به این صورت تعریف میکند:هوش عاطفی-هیجانی یعنی توانایی درک و مدیریت کردن مردان،زنان، دختران و پسران،برای رفتار خردمندانه در روابط انسانی.

هوش عاطفی به این معناست که بتوانیم انگیزه رفتارهای خود و دیگران را به خوبی درک کرده و از این اطلاعات درتعاملات اجتماعی استفاده کنیم.نظریه پردازان دیگری مانند سالووی و جان مایر درمورد هوش عاطفی این تعریف را داده اند؛توانایی نظارت و پایش احساسات و هیجانات خود و دیگران،تفکیک و تشخیص آنها و استفاده از این اطلاعات به عنوان راهنمای تفکر و رفتار.

با این تعاریف می‌توان گفت پرورش هوش هیجانی تاثیر زیادی در درک و استنباط مسائل اخلاقی دارد که فرزندانمان بتوانند تصمیم های بهتری در چالش‌های که با آن روبرو هستند بگیرند چالش‌هایی مانند انتخاب دوست که باعث نگرانی خانواده هاست.

در کارگاه رشد اخلاقی کودک و نوجوان، درخصوص هیجانات رایجی که در مراحل مختلف یادگیری اصول اخلاقی بوجود می آیند توضیح می دهیم و اینکه چگونه کودکان و نوجوانان بتوانند این تعارضات را به طور مستقلانه ای حل و فصل نمایند.

ما در واقع به فرزندانمان نقشه راه را می دهیم و راهنمای درونی آنها را به درستی پرورش می دهیم تا بتوانند به صورت جرات مندانه ای تصمیمات درستی بگیرند.

5/5 - (2 امتیاز)
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزانه

هزینه کارگاه چقدره؟