چگونه از دوران مجردی استفاده کنیم و لذت ببریم - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چگونه از دوران مجردی استفاده کنیم و لذت ببریم

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – دوران مجردی می تواند زمان ارزشمند و متحول کننده ای در زندگی شما باشد. مجردی دوره انتظار برای رسیدن به نیمه گمشده نیست. به جای تمرکز بر یافتن شریک زندگی، مهم است که از خود بپرسید:

  • وقتی با فرد جدیدی وارد رابطه شوم، می‌خواهم چگونه شخصی باشم؟
  • چه توانایی ها و قابلبت های جدیدی می‌خواهم داشته باشم؟
  • چه احساسی نسبت به خود می‌خواهم داشته باشم؟
  • چگونه می‌خواهم در زندگی حرفه‌ای خود پیش بروم؟

برای اینکه از دوران مجردی لذت ببرید، بسیار مهم است که طرز فکر خود را تغییر دهید و این زمان را به عنوان فرصتی برای رشد فردی و کشف خود بپذیرید. در این مطلب چند راه برای یافتن نشاط و رشد فردی در حالی که دوران مجردی را تجربه می کنید آورده شده است.

تلاش آگاهانه ای برای ادامه دوستیابی، برقراری ارتباط و جستجوی ارتباط با دیگران انجام دهید. به جای اینکه صرفاً به دنبال تأیید یا همراهی دیگران باشید، از قرار آشنایی به عنوان راهی برای شناخت بهتر خود استفاده کنید. این خودخواهانه نیست. این یک تجربه معنادار و متحول کننده زندگی است. دیدگاه خود را از رفتن به «قرار» به ایجاد ارتباطات معنادار تغییر دهید. برای ملاقات با افراد جدید و شرکت در گفتگوهای واقعی که به شما امکان می دهد بیشتر در مورد خود و دیگران بیاموزید، آماده باشید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که شما مسئول احساسات دیگران نیستید. روی راحت‌تر بودن خود تمرکز کنید و رفتارهای ناسالم یا الگوهای روابط گذشته را تکرار نکنید. (پیشنهاد می‌شود مطلب سلام غریبه؛ غلبه بر ترس برقراری ارتباط را مطالعه کنید.)

درک عمیق تری از خود ایجاد کنید و توانایی های جدیدی را توسعه دهید که می تواند زندگی شما را بهبود بخشد. شروع به دنبال کردن فعالیت‌ها، سرگرمی‌ها یا پروژه‌هایی کنید که همیشه می‌خواستید انجام دهید، اما وقت یا جرات انجام آن‌ها را نداشتید. فرصت کشف تجربیات جدید و گسترش افق‌های خود را در آغوش بگیرید. به عنوان مثال، شما می توانید بر روی بهبود مهارت های ارتباطی خود، هم در بیان نیازهای خود و هم در گوش دادن فعالانه به دیگران، کار کنید. این می تواند به شما در ایجاد روابط سالم تر و رضایت بخش تر در آینده کمک کند. (پیشنهاد می‌شود مطلب نقش ماجراجویی در توسعه فردی را مطالعه کنید.)

مراقبت از خود را تمرین کنید. برای اولویت دادن به سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود وقت بگذارید. شیوه های مختلف مراقبت از خود مانند مدیتیشن، ورزش، یادداشت روزانه یا درگیر شدن در سرگرمی هایی که شما را شاد می کند، کاوش کنید. با پرورش خود، احساس قوی‌تری از خود در خودتان ایجاد می‌کنید و در جهت‌یابی روابط آینده انعطاف‌پذیرتر می‌شوید. (پیشنهاد می‌شود مطلب مزایای عشق به خود را مطالعه کنید.)

استقلال و اعتماد به نفس خود را توسعه دهید. آزادی تصمیم گیری صرفاً برای خود را در آغوش بگیرید و چالش های تازه را بپذیرید. این می تواند شامل شروع یک سرگرمی جدید، دنبال کردن یک پروژه پرشور یا حتی سفر انفرادی باشد. در مورد آنچه می خواهید فکر کنید و از خود بپرسید که می خواهید زندگی شما چگونه باشد و چه چیزی برای شما نشاط و رضایت به ارمغان می آورد. این خود انعکاسی به شما کمک می کند تا علایق و اهداف خود را شناسایی کنید. این تجربیات می توانند به شما در ایجاد اعتماد به نفس، گسترش افق ها و کشف جنبه های جدید هویت خود کمک کنند. (پیشنهاد می‌شود مطلب 6 راه اثبات شده برای ایجاد اعتماد به نفس را مطالعه کنید.)

احساس عمیق تری از خودآگاهی و هوش هیجانی ایجاد کنید. برای تأمل در روابط گذشته و شناسایی الگوها یا رفتارهای ناسالم که می خواهید تغییر دهید، وقت بگذارید. درگیر درون نگری باشید و از طریق درمان، کتاب های خودیاری یا کارگاه ها و گروه درمانی به دنبال رشد فردی باشید. با توسعه هوش هیجانی، برای هدایت روابط آینده با همدلی، درک و ارتباط موثر، مجهزتر خواهید شد. (پیشنهاد می‌شود مطلب چهار نکته برای رسیدن به خودآگاهی و تبدیل شدن به بهترین خود را مطالعه کنید.)

حضور کامل داشته باشید. دوران مجردی را به کشف علایق و خواسته های خود اختصاص دهید. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که برای شما شادی و رضایت به ارمغان می‌آورد، مانند: نوشتن کتاب، یادگیری نقاشی، رقصیدن، راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا صرف وقت برای انجام کارهایی که دوست دارید. اگر به قرار های ملاقات مختلفی برای آشنایی می‌روید، فشار را از روی خود و طرف مقابل بردارید و فضایی برای ملاقات با روحیات یکدیگر ایجاد کنید. این به افزایش تجربه دوستیابی یا پیدا کردن شریک زندگی کمک می کند و باعث می‌شود احساس خستگی کمتری در مسیر آشنایی داشته باشید. (پیشنهاد می‌شود مطلب دستورالعمل رواقی برای توسعه فضایل را مطالعه کنید.)

به یاد داشته باشید، مجرد بودن نشان دهنده ارزش یا موفقیت شما نیست. این فرصتی است برای ساختن یک زندگی معنادار برای خودتان. با سرمایه گذاری روی رشد و خوشبختی خود، در روابط آینده خود ویژگی های بیشتری را به روی میز خواهید آورد. این زمان را در آغوش بگیرید، از آن نهایت استفاده را ببرید و از سفر خود یابی لذت ببرید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به اطلاع می‌رساند تعرفه خدمات مشاوره و روانشناختی در شعبه مرکزی (ولیعصر) 378 هزار تومان می‌باشد.
+