ترس از مجرد ماندن چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

ترس از مجرد ماندن چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • ترس شدید از مجرد ماندن می تواند منجر به رفتارهای ناسالم شود، مانند پایین آوردن استانداردهای رابطه.
  • مطالعات نشان می‌دهد که ترس از مجرد ماندن می‌تواند منجر به دوستیابی های خطرناک شود.
  • فکر کردن به جنبه های مثبت مجردی می تواند به کاهش ترس از مجردی کمک کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – چقدر به رابطه نیاز دارید؟ به طور کلی، روابط عاشقانه با مجموعه ای از نتایج مثبت همراه است و بسیاری از افراد به شدت خواهان شریک عاشقانه هستند. این در حالی است که آنها نسبت به حقیقتی به همان اندازه مهم نابینا هستند: مجردی می تواند پاداش هایی را به همراه داشته باشد و زندگی شاد و رضایت بخشی را ارائه دهد.

با عدم شناخت فرصت هایی که در مجردی وجود دارد، برخی افراد مجردی را موقعیتی می دانند که به هر قیمتی باید از آن اجتناب کنند و این می تواند مشکل ساز باشد. شواهد تازه از این ایده حمایت می‌کند که وقتی افراد ترس شدیدی از مجرد بودن را تجربه می‌کنند، ممکن است به روش‌هایی مغایر با منافع خود رفتار کنند.

مشکل ترس از مجردی

محققان چند ویژگی مشترک را در میان افرادی که ترس شدید از مجرد ماندن دارند شناسایی کرده اند. به عنوان مثال، این افراد بیشتر احتمال دارد که:

  • فکر کنند اگر شریکی نداشته باشند مشکلی برای آنها وجود دارد.
  • از مجرد ماندن در طول زندگی خود مضطرب هستند.
  • این فشار را احساس کنند که ممکن است برای یافتن عشق طولانی مدت “خیلی دیر” شود.

با وجود اینکه که بسیاری از افراد به دلیل وضعیت فعلی خود به عنوان فردی مجرد از مجرد ماندن می ترسند، افراد دیگری نیز هستند که با وجود ترس شدید از مجردی در روابط طولانی مدت هستند. در حالی که گروه اول ممکن است به دلیل مجرد بودن به طور فعال احساس خوبی نداشته باشند، گروه دوم از احتمال جدایی می ترسند.

آنها ممکن است انگیزه قوی برای ماندن در رابطه را تجربه کنند، نه فقط به این دلیل که می خواهند در رابطه باشند، بلکه برای پیشگیری از تنهایی در آینده.

ترس از مجرد بودن و رفتارهای ناسالم

چرا ترس شدید از مجرد ماندن ممکن است برای افراد مشکل ساز باشد؟ شواهد انباشته حاکی از آن است افرادی که به شدت برای اجتناب از مجردی انگیزه دارند ممکن است رفتارهای مخاطره آمیزی برای رفاه خود داشته باشند.

ترس از مجرد بودن اشتیاق به شرکای سابق را افزایش می دهد. فکر کردن به عشق از دست رفته ذاتاً مشکل ساز نیست. با این حال، مشغولیت طولانی مدت ذهنی با شریک زندگی سابق، فضای ذهنی را برای افکار مثبت دیگر محدود می کند. این می‌تواند انرژی افراد را که می توانستند صرفا روی تجربه مجردی خود سرمایه گذاری کنند، تخلیه کند. مجردی آزادی‌های بی‌شماری برای کشف و توسعه علایق جدید فراهم می‌کند و تا زمانی که ذهن شما درگیر شریک زندگی سابق است، فواید مجردی را ممکن است به سختی متوجه شوید.

ترس از مجرد بودن باعث آسیب می شود. هنگامی که افراد به سمت اجتناب از مجردی سوق داده می شوند، شواهد نشان می دهد که آنها به احتمال زیاد استانداردهای خود را پایین می آورند و به روابط نه چندان رضایت بخش رضایت می دهند. ترس از مجرد بودن به ویژه اگر افراد را تشویق کند در روابطی که از نظر عاطفی یا جسمی آزاردهنده هستند باقی بمانند، مشکل ساز می شود.

ترس از مجرد بودن، تمایل به رابطه جنسی خارج از چارچوب را پیش بینی می کند. مطابق با این ایده که ترس از مجرد بودن باعث اشتیاق برای فکر کردن به شریک قبلی می شود، افرادی که ترس شدید از مجرد بودن دارند، بیشتر تمایل به رابطه جنسی خارج از چارچوب پیدا می‌کنند. این نوع از رابطه جنسی می تواند به عنوان فرصتی برای احیای مجدد رابطه شکست خورده یا تغییر دوباره از “خاموش” به “روشن” تلقی شود. اما، احیای عاشقانه ها احتمالاً زمانی بهتر عمل می کند که انگیزه صرفاً مجرد نبودن نباشد. یک رابطه پر رونق درازمدت به انگیزه های بسیار بیشتر نیاز دارد.

ترس از مجرد بودن، خطرات سلامتی را پیش بینی می کند. در زمان‌های افزایش خطر ابتلا به کووید، افرادی که ترس شدیدتری از مجردی داشتند، احتمالاً نزدیکی فیزیکی را در زمینه‌های بالقوه قرار ملاقات دنبال می‌کردند. به عبارت دیگر، در حالی که اکثر مردم ممکن است استانداردهای ایمنی را رعایت کنند، امکان ایجاد رابطه عاشقانه ممکن است برای افرادی که ترس شدید از مجردی دارند بسیار فریبنده باشد. برای آنها ممکن است ارزش داشته باشد که سلامتی خود را برای ملاقات با کسی به خطر بیندازند.

مجردی یک تجربه نیست. تنوعی که زمینه ساز تجربه مجردی است بسیار مهم است، به ویژه برای افرادی که ممکن است از زندگی مجردی بترسند. تجربه نشان داده است که صرف زمان برای فکر کردن به جنبه‌های منفی مجردی می‌تواند ترس از مجرد بودن را ایجاد کند. اما تفکر در مورد جنبه های مثبت چنین نگرانی هایی را ایجاد نمی کند. همچنین، این امکان را باز می‌گذارد که توجه به فرصت‌های مجردی از عادات سالم‌ مرتبط با رابطه حمایت کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها