سلام غریبه؛ غلبه بر ترس برقراری ارتباط - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

سلام غریبه؛ غلبه بر ترس برقراری ارتباط

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • تحقیقات اخیر نشان می دهند که بسیاری از مردم برای شروع گفتگو با افراد غریبه نگرانی هایی دارند.
  • شرکت در مکالمات معنی دار مهارتی است که می تواند شما را از نظر حرفه ای و فردی غنی کند.
  • هر مکالمه فرصتی برای یادگیری، رشد و گسترش افق های خودمان است.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – در جامعه‌ای که ارتباطات دیجیتالی به طور فزاینده‌ای در حال پیشرفت است و تا حد زیادی تبدیل به سبکی از زندگی شده، اهمیت هنر برقراری ارتباط و مکالمه موثر با افراد غریبه ممکن است کم رنگ یا حتی منسوخ شده به نظر برسد، اما این هنر هنوز نمرده است. توانایی برقراری ارتباط با افراد جدید می‌تواند زندگی ما را به طرق مختلف، از ایجاد دوستی‌های جدید تا گسترش شبکه‌های حرفه‌ای، غنی‌تر کند. مشارکت در گفتگوهای معنادار با غریبه ها نه تنها افق دید ما را گسترش می دهد، بلکه همدلی و درک را در جامعه متنوع ما تقویت می کند.

تحقیقات اخیر در مورد شکل گیری رابطه نشان داده است که بسیاری از افراد از گفتگوها اجتناب می‌کنند، زیرا شروع گفتگو با افراد ناشناس می‌تواند بسیار دشوار باشد. در این مطلب پنج مرحله کلیدی وجود دارد که به شما کمک می‌کند با کسی که نمی‌شناسید گفتگوی خوبی داشته باشید.

با گشودگی نزدیک شوید.

اولین قدم برای داشتن مکالمه خوب با افراد غریبه این است که با ذهنیت باز و مثبت به آنها نزدیک شوید. نگرش شما نقش مهمی در شکل دادن به نتیجه تعامل دارد. وقتی با کنجکاوی واقعی و رفتاری دوستانه به کسی نزدیک می‌شوید، به احتمال زیاد فضایی دلپذیر ایجاد می‌کنید.

نکته: حالت بدن خود را خوب حفظ کنید، تماس چشمی را حفظ کنید و هنگام شروع مکالمه لبخندی گرم داشته باشید. این نشانه‌های غیرکلامی، صمیمی بودن شما را نشان می‌دهد و لحن مثبتی را ایجاد می‌کند.

تحقیقات آکادمیک، اهمیت عاطفه مثبت در تعاملات اجتماعی را با پیشنهاد این که احساسات مثبت کارنامه فکری-عملی ما را گسترش می‌دهند، ما را قادر می‌سازد تا ایده‌های جدید را کشف کرده و ارتباطات معناداری ایجاد کنیم، برجسته می‌کند. بنابراین، وقتی با نگرش مثبت به یک غریبه نزدیک می‌شوید، نه تنها مکالمه را لذت‌بخش‌تر می‌کنید، بلکه احتمال ایجاد ارتباطی پایدار را نیز افزایش می‌دهید.

یخ را بشکنید.

شکستن یخ اغلب چالش برانگیزترین بخش گفتگو با غریبه ها است. با این حال، یک یخ شکن خوب می تواند زمینه را برای گفتگویی معنادار فراهم کند. به جای تکیه بر سوالات کلیشه ای مانند “چه کار می کنی؟” یا “از کجایی؟” با رویکردی شخصی تر و واقعی تر شروع کنید.

نکته: سؤالاتی با پایان باز بپرسید که از طرف مقابل دعوت می کند تا موضوعی در مورد خودش به اشتراک بگذارد، مثلاً “چیزی که به آن علاقه دارید؟” یا “بهترین کتابی که اخیرا خوانده اید چیست؟”

شروع با سؤالات باز، طرف مقابل را تشویق می کند تا پاسخی معنادار را به اشتراک بگذارد و بینشی در مورد علایق و ارزش هایش به شما ارائه می دهد. این رویکرد نه تنها مکالمه را جذاب‌تر می‌کند، بلکه علاقه واقعی شما را به آشنایی با آنها نشان می‌دهد.

چندی پیش، شخصی صحبت خود را با من شروع کرد و از من خواست که نام روانشناس مورد علاقه ام را بگویم. در ابتدا کمی غافلگیر شدم، اما بعد از ادامه صحبت‌هایمان واقعاً لذت بردم. ظاهراً او هم در مورد گفتگو های کوچک برای شروع آشنایی، آگاه بود.

گوش دادن فعال را تمرین کنید.

ارتباط موثر مانند خیابان دو طرفه است و گوش دادن فعال کلید گفتگوی خوب است. وقتی فعالانه گوش می دهید، به دیدگاه طرف مقابل احترام می گذارید و احساس اعتبار ایجاد می کنید. گوش دادن فعال نه تنها شامل شنیدن کلمات و جملات می‌باشد، بلکه درک احساسات و مقاصد پشت آن نیز شامل است.

نکته: برای تمرین گوش دادن فعال، تماس چشمی خود را حفظ کنید، سر را به نشانه موافقت یا تفاهم تکان دهید و سوالات بعدی را بپرسید تا در مکالمه عمیق تر شوید.

مطالعات روانشناختی بر اهمیت گوش دادن فعالانه در ایجاد رابطه و اعتماد تاکید می کنند. با نشان دادن اینکه برای دیدگاه طرف مقابل ارزش قائل هستید و به آن احترام می گذارید، فضایی برای گفتگوی واقعی و معنادار ایجاد می کنید. به یاد داشته باشید که مکالمه فقط در مورد صحبت کردن نیست، بلکه در مورد شنیدن و درک واقعی شخص مقابل نیز می‌باشد.

زمینه مشترک را پیدا کنید.

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با فردی غریبه، یافتن زمینه‌های مشترک است. در حالی که هر فرد منحصربه‌فرد است، همه ما تجربیات، علایق یا ارزش‌های مشترکی را به اشتراک می‌گذاریم که می‌تواند به عنوان پلی برای گفتگوهای عمیق‌تر باشد.

نکته: به دنبال سرگرمی ها، تجربیات یا حتی چالش های مشترک باشید. به عنوان مثال، اگر علاقه مشترکی به پیاده روی پیدا کردید، می توانید مسیرهای مورد علاقه خود را کاوش کنید یا داستان های پیاده روی را به هم تعریف کنید.

تحقیقات در مورد جذابیت اجتماعی نشان می دهد که مردم به طور طبیعی به سمت کسانی کشیده می شوند که ویژگی ها یا علایق مشترک دارند. وقتی تجربیات یا علایق مشترک را شناسایی می کنید، نه تنها ارتباط را تقویت می کنید، بلکه راه را برای گفتگوهای معنادارتر هموار می کند. به یاد داشته باشید، این در مورد تظاهر به کسی که نیستید نیست، این در مورد یافتن نقاط اتصال واقعی است.

مراقب ارتباطات غیرکلامی باشید.

در حالی که کلماتی که به زبان می آورید مهم هستند، ارتباط غیرکلامی نقش مهمی در موفقیت مکالمه دارد. زبان بدن، حالات چهره و لحن صدای شما می تواند بیشتر از کلمات شما، احساسات و مقاصد شما را منتقل کند.

نکته: به نشانه‌های غیرکلامی خود مانند حفظ تماس چشمی مناسب، استفاده از لحن دوستانه و اجتناب از زبان بدن دفاعی یا بسته توجه کنید.

روانشناسان دهه هاست که قدرت ارتباط غیرکلامی را در انتقال احساسات و ایجاد رابطه می دانند. مطالعه‌ای نشان داد که نشانه های غیرکلامی بخش قابل توجهی از تأثیر پیام را به خود اختصاص می دهند. بنابراین، توجه به ارتباط غیر کلامی می تواند کیفیت مکالمه شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا ارتباط موثرتری با غریبه ها داشته باشید.

نتیجه:

درگیر شدن در گفتگوهای معنادار با غریبه ها یک مهارت ارزشمند است که می تواند زندگی شخصی و حرفه ای شما را غنی کند. با نزدیک شدن به غریبه ها با صراحت و مثبت اندیشی، شکستن یخ و گرم کردن فضا، تمرین گوش دادن فعال، یافتن زمینه های مشترک و توجه به ارتباط غیرکلامی، می توانید ارتباطات عمیق تری با افرادی که ملاقات می کنید ایجاد کنید. به یاد داشته باشید، هر مکالمه فرصتی برای یادگیری، رشد و گسترش افق های خودمان است. بنابراین، بیرون بروید و شروع به برقراری ارتباط با غریبه‌ها کنید. شاید دیدگاه‌ها، علایق و دوستی‌های جدیدی را کشف کنید که زندگی شما را به شیوه‌هایی که هرگز تصور نمی‌کردید غنی‌تر کند.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها