۴ نکته مبتنی بر علم برای رسیدن به خودشکوفایی - کلینیک آوان

۴ نکته مبتنی بر علم برای رسیدن به خودشکوفایی

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • خود شکوفایی به برآورده کردن هدف بزرگ‌تر فرد اشاره دارد .
  • پرورش گشودگی ، تأمل در ارزشهای فردی ، حرکت فراتر از عزت و احترام و زندگی اصیل می تواند به دستیابی به خود واقعی کمک کند.
  • خود شکوفایی تنها یک تغییر نیست بلکه یک فرآیند مادام العمر است .

 

گروه ترجمه کلینیک آوان – ایده “خودشکوفایی” از نظریه انگیزه انسانی آبراهام مازلو (Abraham Maslow) روانشناس مشهور ناشی می شود. مازلو این فرضیه را مطرح کرد که نیازهای ارضا نشده، رفتار ما را پیش می برند. ابتدا نیازهایی مانند غذا، آب و ایمنی باید برآورده شود ، سپس ما تلاش می کنیم به ارتباط اجتماعی و عزت نفس برسیم. پس از تحقق همه این اهداف، ما به دنبال دستیابی به خود یا رسیدن به پتانسیل کامل خود هستیم.

بعد ها یک نیاز دیگر با عنوان خودشکوفایی اضافه شد. خودشکوفایی به این پدیده اشاره دارد که انسان‌ها تمایل دارند به فراتر از نیازهای اولیه خود پیشرفت کنند.

رسیدن به خودشکوفایی

مازلو پیشنهاد داد که نیازهای سطح پایین ” نیازهای کسری ” هستند و ما به آن‌ها نیاز داریم تا زنده بمانیم، بنابراین اولویت دارند. رشد فردی به عنوان یک منادی حیاتی برای رفاه محسوب می‌شود. ما ممکن است برای تحقق پتانسیل خود و گسترش توانایی‌های خود برای خدمت به دیگران تمرکز کنیم . ما ممکن است امیال زیر را داشته باشیم :

میل به بهتر شدن شرایط بد.
میل به خلق چیزی که باعث بهتر شدن جهان شود.
میل به پاداش دادن و ستایش دیگران.

 

چگونه به خودشکوفایی برسیم

بنابراین چگونه می توان در جهت تحقق بخشیدن به اهداف و شکوفایی خود تلاش کرد؟ در زیر به نکاتی اشاره می کنیم:

۱. صداقت را به تجربه ترجیح دهید.

وقتی به سیاه و سفید فکر می کنیم فرصت یادگیری، رشد و تجربه چیزهایی را که می توانند معنای بیشتری به زندگی ما بدهند از دست می دهیم. به همین دلیل، خودشکوفایی مستلزم گشودگی در برابر اطلاعات و دیدگاههای جایگزین است . ما با بررسی مشکلات از راه های خلاقانه و از دیدگاه های مختلف به خود خدمت می کنیم. بنابراین اگر قصد خودشکوفایی را دارید سعی کنید بیشتر در معرض تجربه باشید.

۲. روی ارزش‌های خود فکر کنید.

اگر می خواهید خودتان را به فعلیت برسانید و بهترین خود شوید، مهم است که ابتدا ارزش های خود را روشن کنید. اگر تلاش کنیم به اهدافی برسیم که مغایر ارزشها یا اخلاقیات ما باشد، ممکن است در وضعیت بدتری قرار بگیریم.

۳. فراتر از عشق و نیازها حرکت کنید.

وقتی به فکر خود واقعی سازی می افتیم ، بسیاری از ما واقعاً به فکر احترام به احترام هستیم (کرمس ، کنریک و نیل ، 2017). شاید ما برای عشق و تعلق یا موفقیت شغلی تلاش کنیم. هیچ مشکلی وجود ندارد در واقع ، طبق گفته مازلو ، ما باید این نیازها را برآورده کنیم قبل از اینکه به سراغ تحقق خود برویم. هنگامی که احساس کنیم مورد علاقه و احترام قرار گرفته ایم، ممکن است تغییر آسان تمرکز خود به رشد شخصی و کارهای فداکارانه باشد.

خودشکوفایی

۳. فراتر از عشق و نیازها حرکت کنید .

وقتی به خود شکوفایی فکر می‌کنیم، بسیاری از ما در واقع به نیازهای عزت‌نفس فکر می‌کنیم . شاید ما برای عشق و تعلق یا موفقیت شغلی تلاش کنیم. در این مورد هیچ مشکلی وجود ندارد. در حقیقت، طبق گفته مازلو، لازم است قبل از حرکت به سوی خود شکوفایی، این نیازها را برآورده کنیم . هنگامی که احساس کنیم مورد علاقه و احترام قرار گرفته ایم، ممکن است راحت‌تر باشد که توجه خود را به رشد فردی و فعالیت‌های از خود گذشتگی تغییر دهیم .

۴. زندگی اصیل

هر یک از ما خواهان رسیدن به اهداف مختلف و آشکار کردن رویاهای مختلف هستیم . با بررسی آنچه که ما واقعا ً می‌خواهیم ، می‌توانیم در پی‌گیری آن بیشتر احساس رضایت کنیم .

در مجموع
خودشکوفایی تجربه‌ای است که بسیاری از ما برای آن تلاش می‌کنیم . اما باید به عنوان یک جستجوی مادام العمر در نظر گرفته شود . با کمی تلاش ، ما این توانایی را داریم که تمام آنچه خودشکوفایی ارائه می دهد را تجربه کنیم.

 

منابع:

کلینیک آوان فقط از منابعی با کیفیت بالا از جمله مطالعات بررسی شده برای حمایت از حقایق موجود در مقالات استفاده می کند.

 

  1. فراتر از خود واقعی سازی. مجله بهداشت و درمان و خدمات انسانی
  2. ادراکات فردی از خود واقعی سازی:چه انگیزه های عملکردی با تحقق کامل پتانسیل شخص مرتبط هستند؟ بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی
  3. خوشحالی همه چیز است، یا چیز دیگری است؟ کاوش در معنای بهزیستی روانشناختی. مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع (کلینیک آوان) بلامانع است.

 

 

0 0 vote
امتیاز به مقاله
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments