رابطه بین کاریزما و میل جنسی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

رابطه بین کاریزما و میل جنسی

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وجود زندگی جنسی رضایت بخش یکی از کلیدهای مهم ازدواج موفق است. تحقیقات نشان می دهد که بین رضایت جنسی و رضایت از رابطه همبستگی قوی وجود دارد. با این حال، داده ها نشان می دهند که هر دو (رضایت جنسی و رضایت از رابطه) با گذر زمان کاهش می یابند.

با این وجود، نگاه دقیق تر به داده ها داستان پیچیده تری را بیان می کند. در حالی که فراوانی رابطه جنسی و رضایت از رابطه در طول سال‌ها برای اکثر زوج‌ها رو به کاهش است، برخی از آنها سطوح بالایی از فعالیت جنسی و رضایت را طی چندین دهه حفظ می‌کنند. بنابراین، سوال دانشمندان علوم روابط این است که زوج های خوش شانسی که می توانند شور و اشتیاق را برای مدت طولانی حفظ کنند چه کسانی هستند؟

به گفته اریک تو (Eric Tu) روانشناس دانشگاه یورک کانادا، برخی تحقیقات نشان می دهد زوج هایی که این اشتیاق را حفظ می کنند، دارای ویژگی شخصیتی برون گرایی بالایی هستند. برونگراها به دلیل طبیعت برونگرا و اجتماعی خود، می توانند روابط با نشاط تری را ایجاد کنند و در نتیجه، تمایل به داشتن رابطه جنسی بیشتری نسبت به افراد درونگرا دارند.

با این حال، مطالعات در مورد برون‌گرایی و شادکامی زناشویی برای درازمدت مختلف است. برخی از مطالعات همبستگی را عامل می دانند و برخی دیگر نه. به همین دلیل، اریک و همکارانش حدس زدند که شاید مفهوم برون گرایی بیش از حد گسترده باشد و آنچه باعث رضایت جنسی و رابطه طولانی مدت می شود، نوع خاصی از برون گرایی است. در مقاله ای که اخیراً منتشر کردند، آنها پیشنهاد کردند که کاریزما ممکن است همان ویژگی شخصیتی باشد که به دنبال آن هستند.

کاریزما در محل کار

روانشناسان شخصیت، کاریزما را ترکیبی از دوست داشتنی بودن و تأثیرگذاری می دانند. مطمئناً افراد کاریزماتیک برون گرا هستند، اما علاوه بر این آنها مهارتی دارند که دیگران را نه تنها می توانند دوست داشته باشند، بلکه تمایل دارند تا دیگران از آنها پیروی کنند. به همین دلیل، افراد کاریزماتیک تمایل دارند تا نقش های رهبری را بر عهده بگیرند.

ویژگی های کاریزما بیشتر در چارچوب های سازمانی و رهبری مورد مطالعه قرار گرفته است. افراد کاریزماتیک دوست داشتنی هستند زیرا به منافع و رفاه دیگران اهمیت می دهند و اطرافیانشان از این دلسوزی واقعی متاثر می شوند و در نتیجه الهام می گیرند که از آنها پیروی کنند.

با این وجود، اریک و همکارانش پیشنهاد می‌کنند که افراد کاریزماتیک ممکن است به دلیل نگرانی واقعی که برای نیازهای شریک زندگی خود نشان می‌دهند، زندگی جنسی و ازدواج رضایت‌بخش‌تری داشته باشند.

از نظر علم روابط، افرادی که نیازهای رابطه را بر نیازهای خود ترجیح می دهند، دارای قدرت جمعی بالایی هستند. وقتی صحبت از زندگی جنسی زوجین به میان می آید، گفته می شود کسانی که برآوردن نیازهای شریک زندگی خود را در اولویت قرار می دهند، دارای قدرت اجتماعی بالایی هستند.

کاریزما در اتاق خواب

در دو مطالعه که شامل بیش از 500 زوج می‌شد، محققان سطوح کاریزما، میل جنسی، رضایت جنسی و توانایی های ارتباطی را اندازه گرفتند. در هر دو مطالعه، محققان دریافتند که افراد کاریزماتیک میل جنسی و رضایت جنسی زیادی را تجربه می کنند.

افراد کاریزماتیک همچنین سطوح بالایی از توانایی ارتباطی را از خود نشان می‌دهند که به نیازهای جنسی شریک زندگی خود بسیار توجه می‌کنند. بنابراین، جای تعجب نیست که شرکای آنها نیز سطوح بالایی از رضایت جنسی و رابطه را گزارش کرده اند، حتی اگر خودشان کاریزماتیک نباشند.

در محیط های کاری، افراد کاریزماتیک به عنوان همکاران و رهبران پرشور شناخته می شوند. این مطالعه جدید نشان می دهد که آنها این سطح بالا از اشتیاق را به زندگی صمیمی خود نیز وارد می کنند. علاوه بر این، این تمایل به اشتیاق با رابطه جنسی رضایت بخش تر و ازدواج شادتر نتیجه می دهد.

ویژگی های شخصیتی معمولاً به صورت ذاتی یا در اوایل زندگی مشخص می شوند. بنابراین، ممکن است جالب باشد که بدانید افرادی با ویژگی های شخصیتی خاص، مانند کاریزماتیک، رابطه جنسی فوق العاده و ازدواج های شادی دارند. اما این ویژگی چگونه به یک فرد معمولی که دارای شخصیت طبیعی کاریزماتیک نیست کمک می کند؟

آیا می توان کاریزما را یاد گرفت؟

در اینجا به تحقیقات جان آنتوناکیس (John Antonakis) روانشناس سوئیسی اشاره می کنیم که نشان می دهد افراد می توانند رفتارهای یک رهبر کاریزماتیک را در محیط کار بیاموزند. به عنوان مثال، افراد کاریزماتیک احساسات خود را چه در گفتار و چه در حرکات به گونه ای نشان می دهند که اطرافیان خود را هیجان زده می کنند.

به همین ترتیب، افراد کاریزماتیک در احساسات جمعی شریک هستند. یعنی به جای اینکه بخواهند اراده خود را بر گروه تحمیل کنند، در عوض به خواسته های دیگران علاقه نشان می دهند. این جهت گیری دیگری است که کاریزماتیک ها را بسیار دوست داشتنی می کند.

می توان به راحتی متوجه شد که چگونه این ویژگی ها برای ایجاد و حفظ روابط صمیمانه رضایت بخش نیز اهمیت دارند. این ویژگی‌ها همچنین منعکس‌کننده رفتارهایی است که زوج درمانگران و مشاورین فردی مدت‌هاست که مراجعین خود را تشویق به اتخاذ آن می‌کنند.

اگر می خواهید در اتاق خواب کاریزماتیک باشید، موارد زیر را امتحان کنید. احساسات خود را از شریک زندگی خود پنهان نکنید، بلکه احساسات واقعی خود را نشان دهید. همچنین با دقت به صحبت های همسرتان گوش دهید و نشان دهید که واقعاً به شادی او اهمیت می دهید. در نهایت، نیازهای خود را برای لحظه ای کنار بگذارید و به جای آن بر روی برآورده کردن نیازهای شریک زندگی خود تمرکز کنید و اعتماد داشته باشید که او در ازای آن نیازهای شما را برآورده خواهد کرد.

با انجام این کار، شما و شریک زندگی تان می توانید یک چرخه با فضیلت از مراقبت و مهربانی متقابل ایجاد کنید که شعله های شور و اشتیاق را برای سال های آینده روشن نگه می دارد.

محمد امین مختاریان

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها