قدرت شفا بخش طبیعیت را جدی بگیرید - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

قدرت شفا بخش طبیعیت را جدی بگیرید

فهرست مطالب

کلینیک روانشناسی آوان – حتی مقدار کمی وقت گذاشتن برای حضور در خارج از خانه می تواند از نظر جسمی، روحی و معنوی بر سلامتی انسان تاثیر مثبت بگذارد. به خصوص در مواقعی که با مشکل یا مسئله ای روبرو می شویم، دور شدن از کامپیوتر ، تلفن یا تلویزیون و استفاده از فعالیت های خارج از خانه می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

درمان طبیعت گردی

مزایای جسمی طبیعت گردی

تحقیقات نشان داده است که طبیعت گردی و غوطه ور شدن در طبیعت بر سلامت بدن تأثیر می گذارد. حتی گذران وقت در فضای باز برای پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری می تواند استرس را کاهش دهد، درد را بهبود بخشد، و عملکرد مغز را بهبود بخشد، بیماری های قلبی را کاهش دهد و باعث کندی روند پیری شود. با این حال، بیرون رفتن برای ورزش کردن یا حداقل چند دقیقه نشستن بر روی صندلی پارک برای استفاده از هوای تازه مزایای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث کمتر شدن کورتیزول می شود.
  • ضربان قلب را کاهش می دهد.
  • سیستم ایمنی بدن را از طریق قرار گرفتن در کنار درختانی که مواد شیمیایی به نام فیتوسیت منتشر می کنند تقویت می کند.
  • روحیه را بهبود می بخشد.
  • سلولهای کشنده طبیعی را که برای مبارزه با عفونت و سرطان مهم هستند در بدن تقویت می کند.

بعضی از افراد تمایل دارند تا درکنار حضور در طبیعت از مکمل های دیگری نیز استفاده کنند. اگر شما هم در این دسته قرار دارید، می توانید گوش دادن به موسیقی، پادکست یا کتاب صوتی در طبیعت را در نظر بگیرید. همچنین، حضور در چنین مکان هایی می تواند زمان خوبی برای ملاقات با دوستان و اعضای خانواده باشد تا در هنگام تماشای طبیعت، از وجود آنها نیز بهره مند شوید.

درمان طبیعت گردی

مزایای روانی طبیعت گردی

غالباً ما از فضاهای درمانی کلینیک روانشناسی به عنوان راهی برای بهبود شیوه زندگی، بهداشت روانی و بهبودی یاد می کنیم. طبیعت، فضای درمانی بسیار قدرتمندی است. نور خورشید ویتامین D را تأمین می کند که با بهبود اختلالات خلقی و پیشگیری از بیماری های مختلف همراه است. پیاده روی در طبیعت می تواند باعث افزایش خلاقیت، کاهش خستگی ذهنی و افزایش توجه و تمرکز شود.

اگر هوای سرد  اجازه حضور در طبیعت را به شما نمی دهد، نشستن در کنار پنجره و نگاه کردن به آسمان، چمن ها یا درختان می توانند تأثیر گذار باشند. یک مطالعه نشان داد، بیمارانی که اتاقی روبه طبیعت داشتند پس از جراحی یک روز زودتر از بیمارانی که پنجره اتاقشان به سمت دیواری آجری بود  از بیمارستان مرخص شدند.

چتر خود را بردارید و لباس های گرم بپوشید و هنگام قدم زدن سعی کنید زیبایی های قطرات باران یا برف را ببینید و نوازش آن را برروی پوست صورت خود احساس کنید. اگر قدم زدن زیر باران یا برف را دوست ندارید، در کنار پنجره ای بنشینید و سعی کنید از زیبایی های خاص هر فصل لذت ببرید.

درمان طبیعت گردی

یک ارتباط معنوی وجود دارد

شواهد قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه افرادی که به اعمال معنوی و مذهبی روی می آورند، مدت بیشتری سالم می مانند و سریعتر بهبود می یابند. ادیان مختلف طی قرن ها طبیعت را در سیستم های اعتقادی خود گنجانده اند. معابد یونانی بیماران را با طبیعت، موسیقی و هنر احاطه می کردند تا هماهنگی را برقرار کنند و بیماران را بهبود بخشند. سیستم های مراقبتی چینی و هندی از فضا و جغرافیا برای بهبودی استفاده می کنند و طب ژاپنی هم از “حمام جنگل” یا پیاده روی در جنگل، به عنوان یک روش درمانی استفاده می کند.

طبیعت همچنین به طور مکرر تصاویر مثبتی را برای مراقبه ارائه می دهد. درست همانطور که زمستان به بهار تبدیل می شود ، ظرفیت خود ترمیمی فرد نیز می تواند از بیماری به سلامتی تبدیل شود. کیفیت ترمیمی طبیعت و بدن خود تصویر مهمی است که باید در طول سفر سلامتی شما حفظ شود.

درمان طبیعت گردی

امروزه با وجود پاندمی کرونا روابط بین فردی با محدودیت هایی مواجه شده است. اما تحقیقات مشخص کرده است که ارتباط با دیگران در فضای باز ایمن تر از فضای بسته می باشد، زیرا باعث کاهش انتقال ویروس می شود. بنابر این برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود از هوای آفتابی و طبیعت زیبای بهاری استفاده کنید و به خارج از خانه بروید تا در کنار دوستان خود (با رعایت پروتکل های بهداشتی) از قدرت درمانی طبیعت بهره مند شوید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع (کلینیک آوان) بلامانع است.

منبع: psychology today

به این محتوا امتیاز دهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها