نحوه تمرین پذیرش رادیکال - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

نحوه تمرین پذیرش رادیکال

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • پذیرش رادیکال به مفهوم پذیرفتن موقعیت و شرایطی است که تحت کنترل ما نیست و پذیرفتن آنچه اکنون در حال رخ دادن است به روشی بدون قضاوت، می‌باشد.
  • هنگامی که ما از صمیم قلب و به طور ریشه ای درد عاطفی یا جسمی را بپذیریم، می تواند رنج را کاهش دهد.
  • پذیرش رادیکال برای منصرف کردن فرد مراجعه کننده از داشتن رفتارهای واکنشی و تشویق او به واکنش ماهرانه به موقعیت ها استفاده می شود.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – نقل قولی وجود دارد که می گوید: «درد اجتناب ناپذیر است، رنج اختیاری.» این نشان می دهد که درد بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است، رنج اما از نپذیرفتن درد ناشی می شود.

جنبه ای که این نقل قول را مفید می کند این است که نه تنها بین درد و رنج (دو مفهومی که ما اغلب به جای یکدیگر استفاده می کنیم) تبعیض قائل می‌شود، بلکه تشخیص می دهد که ما در مواجهه با چالش ها قدرت پذیرش داریم.

پذیرش رادیکال به مفهوم پذیرفتن موقعیت یا شرایطی است که تحت کنترل شما نیست و پذیرفتن آنچه اکنون در حال رخ دادن است به روشی بدون قضاوت، می‌باشد. هنگامی که شما از صمیم قلب و به طور ریشه ای درد عاطفی یا فیزیکی را بپذیرید، می توانید رنج را کاهش دهد.

مارشا لینهان (Marsha Linehan)، روانشناس برجسته‌ای که ایده پذیرش رادیکال را در جوامع غربی معرفی کرد، آن را این گونه خلاصه می کند:

“پذیرش رادیکال، مبتنی بر رها کردن توهم کنترل و تمایل به توجه و پذیرش شرایط بدون قضاوت و همانطور که اکنون هست می‌باشد. این یک گشودگی کامل به حقایق و واقعیت همانگونه که هستند، بدون ایجاد تنش بیشتر است.”

درمان‌هایی که شامل پذیرش رادیکال می‌شوند طراحی شده‌اند تا فرد مراجعه کننده را از داشتن رفتارهای واکنشی بازدارند و آنها را تشویق کنند تا به موقعیت‌های چالش‌برانگیز به طرز ماهرانه‌ای پاسخ دهند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که این درمان ها می توانند مصرف مواد مخدر و عود را کاهش دهند، به درمان اضطراب کمک کنند، تاثیر زیادی بر پیشگیری از خودکشی داشته باشند و در کاهش درد مزمن تاثیر گذار باشند. با این حال، پذیرش رادیکال را می توان در خارج از درمان آموخت و تمرین کرد. در واقع، این استراتژی می تواند به افراد کمک کند تا خود را از صمیم قلب بپذیرند، رفاه خود را افزایش دهند و همچنین مزایای مثبتی را برای کاهش وزن داشته باشند. (پیشنهاد می‌شود مقاله ابرقدرت جدید شما؛ استفاده از مفروضات توانمند را مطالعه کنید.)

نحوه تمرین پذیرش رادیکال

در ادامه مطلب، درباره گام هایی که می‌توانید برای توسعه مهارت‌های پذیرش رادیکال بردارید، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

حال را تصدیق کنید. مهمترین بخش این است که مراقب موقعیت خود باشید و به روشی بدون قضاوت به آن توجه کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید رفتار توهین آمیز یا فریب‌کاری را بپذیرید. این فقط به معنای پذیرش واقعیت است.

از خود بپرسید که آیا می توانید شرایط را کنترل کنید یا تغییر دهید. اگر نمی توانید اتفاقات را کنترل کنید، چرا عصبانی می شوید؟ اعتراف به اینکه همیشه شرایط تحت کنترل شما نیست می تواند دردناک باشد، اما می تواند رهایی بخش باشد.

دست از قضاوت بردارید. تمرین پذیرش رادیکال به معنای رها کردن قضاوت و تجربه کردن شرایط به همان شکلی که واقعا هستند می‌باشد. شما می توانید این مهارت ذهن آگاهی را با تمرین مدیتیشن و حضور در لحظه بهبود بخشید. (پیشنهاد می‌شود مقاله 5 تمرین معنوی برای افزایش بهزیستی را مطالعه کنید.)

بگذار گذشته در گذشته بماند. به خود یادآوری کنید که گذشته قابل تغییر نیست. گذشته، مهم نیست خوب یا بد، اتفاق افتاده است.

نفس کشیدن. این ممکن است ساده به نظر برسد، اما می تواند بسیار موثر باشد. هر زمان که در حال مبارزه با واقعیت هستید، ممکن است بدن شما در قسمت هایی مانند شانه ها، صورت یا معده دچار تنش شود. پس چند لحظه نفس عمیق بکشید و روی تنفس خود تمرکز کنید. وقتی تمرین تمرکز نفس خود را انجام می دهید، ممکن است خود را در لحظه حال مستقر کنید و آرام تر شوید.

صبور باشید. پذیرش رادیکال را به صورت روزانه تمرین کنید و درک کنید که تسلط بر آن به زمان نیاز دارد.

تمرین کنید. پذیرش موقعیت‌ها را تمرین کنید تا وقتی چالش‌های بزرگ‌تری پیش می‌آیند، قبلاً این مهارت‌ها را توسعه داده باشید و آمادگی داشته باشید.

پذیرش رادیکال می تواند یک مهارت مفید برای بهبود رفاه شخصی و روابط بین فردی باشد. امیدوارم اطلاعات ارائه شده در این مطلب به شما ایده هایی برای نحوه تمرین آن در زندگی بدهد. (پیشنهاد می‌شود مقاله قدرت فروتنی را مطالعه کنید.)

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها