چرا در برقراری رابطه عاطفی شکست می‌خورم؟ - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

چرا در برقراری رابطه عاطفی شکست می‌خورم؟

فهرست مطالب

نکات کلیدی این مطلب:

  • رفتارهایی که باعث تخریب رابطه می‌شوند، اغلب ناخودآگاه هستند و می توانند ناشی از آسیب های گذشته حل نشده باشند.
  • شناسایی دلایل این رفتارهای مشکل ساز می تواند به افراد کمک کند تا از بروز این نوع رفتارها پیشگیری کنند.
  • ارتباط صادقانه با شریک زندگی و در صورت نیاز جستجو برای دریافت کمک حرفه ای، می تواند به بهبود رابطه کمک کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – وقتی مراجعین با این سوال صادقانه و صمیمانه به کلینیک روانشناسی آوان مراجعه می کنند، اغلب در شک و تردید خود غرق می شوند و از نظر عاطفی شکسته می شوند. آنها به هر دری می‌زنند اما نمی توانند بفهمند چه اشتباهی انجام داده اند.

از آنجا که تمام روابط مهم آنها به پایان رسیده است، آنها اعتماد خود را نسبت به اینکه آیا هرگز موفق خواهند شد یا نه، از دست داده اند. آنها هر راه و روشی را امتحان کرده اند تا بتوانند رابطه عاطفی خود را حفظ کنند اما در نهایت با احساس بدشانسی و ناتوانی طاقت‌فرسا مواجه شده اند.

موضوعی که این افراد متوجه نمی شوند این است که نمی توانند بدانند یا درک کنند که چه عاملی آنها را وادار به انجام کاری می کند که شریک زندگیشان را از خود دور می کند. این دلایل ناشی از آسیب های ناخودآگاه یا ناشناخته دوران کودکی می‌باشد که حل نشده است. این آسیب ها در زیر سطح آگاهی ما وجود دارند و تا زمانی که این مسائل عمیق‌ کشف نشوند، هیچ تعهد یا انگیزه‌ای کارساز نخواهد بود. “آنچه پنهان است شفا نمی یابد”.

هنگامی که این دردهای قلبی مدفون شناسایی و برطرف شد، اکثر افراد می توانند رفتارهای ناخوشایند خود را کنترل کنند و به ایجاد روابط موفق ادامه دهند.

در ادامه به هفت رفتار ناخودآگاه تروما محور که شکست رابطه را پیش‌بینی می‌کنند و اغلب توسط مراجعین مطرح می‌شوند، می‌پردازیم.

جستجوی آشنایی

اگر پریشانی حل نشده ای از روابط دوران کودکی خود داشته باشید و قادر به توقف رنج خود نباشید، ناخودآگاه به سوی شرکایی کشیده می شوید که شبیه به افرادی از گذشته شما هستند که بخشی از آن آسیب بوده اند. به عنوان یک بزرگسال، شما احساس قوی تر و قدرتمندتری می کنید و معتقدید که اکنون می توانید نتیجه متفاوتی ایجاد کنید. اما در واقع، شما در حال تلاش برای التیام گذشته با کنترل زمان حال هستید.

انتظار طرد شدن

اگر در کودکی طرد شدن را تجربه کرده اید، ممکن است این انتظار را درونی کرده باشید که اگر خودتان را به شریک زندگی خود بسپارید، به احتمال زیاد طرد خواهید شد. بدون اینکه متوجه شوید، ممکن است به طور ناخودآگاه برای خودتان حد و مرزی برای صمیمیت، ابراز علاقه و دوست داشتن شریک عاطفی خود ایجاد کنید. در نهایت شریک عاطفی شما از تلاش برای راضی کردن و به دست آوردن احساسات شما خسته می‌شود و به احتمال زیاد از رابطه خارج می‌شود.

عدم امنیت، حسادت و ترس از دست دادن

اگر مدام به طور نامطلوب با دیگران مقایسه می‌شدید و احساس می‌کردید که هرگز نمی‌توانید خودتان را با آنها اندازه‌گیری کنید، ممکن است دائماً تصور کنید که شریک زندگی‌تان به مرور زمان کسی بهتر از شما را پیدا می‌کند. شما دائماً به دنبال نشانه هایی از کاهش علاقه یا مشغله خواهید بود و مطمئن خواهید شد که پایان در راه است.

اگر احساس می کنید که شریک زندگی شما چیزی بیشتر از شما برای ارائه در رابطه دارد، ترس شما از باخت در یک رقابت پیش بینی شده، شما را به سمت نابود کردن رابطه سوق می دهد.

بررسی تاریخچه شرکای عاطفی

آیا در سنین پایین به شما یاد داده اند که بیش از حد به مردم اعتماد کنید؟ آیا شما فردی رمانتیک و ناامید هستید که معتقدید هر آنچه شریک عاطفی جدید به شما می گوید می‌تواند درست باشد؟ آیا داستان هایی را می پذیرید که به نظر نمی رسد واقعی باشند و به ساده لوحی خود اجازه می دهید انتخاب های شما را هدایت کند؟

در دنیای شبکه های اجتماعی و دوستیابی، بررسی شرکای عاطفی بسیار مهم است. شما باید از گذشته افراد تا حد کافی مطلع باشید و با خانواده آنها آشنایی پیدا کنید. اگر شریک‌هایی را انتخاب کنید که گذشته‌ای مبهم دارند، به احتمال زیاد با آسیب های عاطفی غیر قابل پیش بینی مواجه می‌شوید و سپس خودتان را به خاطر ندیدن رفتارهای مخرب آشکار سرزنش خواهید کرد.

نادیده گرفتن

روابط جدید می توانند احساس کاملی داشته باشند. معنای واقعی آن این است که اتفاقات خوب زیادی در حال رخ دادن است که بدی های بالقوه دست کم گرفته می شوند. متاسفانه بسیاری از افراد بدی ها را با دیدن اتفاقات خوب ویا برخی جنبه های جذاب، نادیده می‌گیرند. آیا هر رفتار، ایده یا نگرش احتمالی را که در نهایت به مرور زمان به آن حساسیت پیدا می‌کنید، نادیده می‌گیرید و فکر می‌کنید که اگر خوب باشد، می‌توانید آن را تحمل کنید؟ آیا یکی از مراقبین دوران کودکی شما به همین شکل به خودش دروغ می گفت؟

ترس از معتبر بودن

اگر چه ممکن است رابطه جدید سرشار از فداکاری های مشتاقانه به نظر برسد، اما در زیر این فداکاری ها معاملاتی نهفته است. اگر شما آزاد نیستید به شریک عاطفی خود بگویید به چه چیزی نیاز دارید، چه چیزی می توانید ارائه بدهید، کجا شکسته شده اید، برای یک رابطه عالی چه تصوراتی دارید و چه کار هایی می‌توانید انجام دهید، برای همیشه به سخاوت دیگران تکیه خواهید کرد. افراد در مواقعی می توانند نوع دوست باشند، اما رفتار متقابل موفق زیربنای همه روابط با کیفیت است. قراردادهای واضح همه تفاوت را در پیش بینی یک نتیجه عالی ایجاد می کنند، با این حال شما آنقدر ترس از دست دادن دارید که نمی‌توانید از این شانس استفاده کنید.

انتظار شکست، شکست را به وجود می آورد

هنگامی که رشته طولانی از شکست ها را تجربه کردید، وضعیت روحی و عاطفی شما ممکن است امید به موفقیت شما را از دست بدهد. شما ممکن است نگرش بدبینانه یا بدبینی را در خود ایجاد کرده باشید. وقتی شکست های کوچک پدیدار می‌شوند، بلافاصله تصور می کنید که آنها باید منادی ضررهای بزرگتر در آینده باشند و شروع به بستن چمدان های خود می کنید.

شریک زندگی شما ممکن است متوجه شود که دیگر نمی خواهید با او باشید و با قطع ارتباط عاطفی، تصورات وخیم شما تقویت شده و باعث می شود که رابطه بالقوه موفق شما به دلایل اشتباه شکست بخورد.

تا زمانی که بتوانید غم و اندوه های گذشته و مدفون را که منجر به شکست در رابطه شما می شود التیام بخشید، مهم است که آنها را بشناسید و از شریک زندگی خود صبر و حمایت بخواهید. شما می توانید محرک ها را شناسایی کنید و از شریک زندگی خود بخواهید که از آنها آگاه باشد و به شما کمک کند قبل از اینکه واکنش نشان دهید متوجه آنها بشود. وقتی شریکتان به کارهایی که انجام می‌دهید واکنش منفی نشان می‌دهد و وقتی ناراحت هستید، می‌توانید از سرزنش شریکتان اجتناب کنید. شما می توانید از یک متخصص واجد شرایط با سابقه درمان تروما کمک بگیرید، که می تواند به شما کمک کند آن رویدادهای دردناک را به خاطر بسپارید و خارج از رابطه خود با آنها مقابله کنید.

بهترین راه برای ظهور به عنوان یک شریک عاطفی موفق که در جستجوی التیام می‌باشد این است که با خود دلسوز باشید و ایمان داشته باشید که می توانید عوامل یا رویدادهای تاثیر گذار را پشت سر بگذارید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه:

5/5 - (1 امتیاز)
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها