7 نشانه اختلال اضطراب سلامتی - کلینیک روانشناسی آوان | مرکز روانشناسی پاسداران

7 نشانه اختلال اضطراب سلامتی

نکات کلیدی این مطلب:

• اضطراب سلامتی یک تظاهر منحصر به فرد از اضطراب با چندین علامت هشدار دهنده رایج است.
  • شناخت علائم رایج اضطراب سلامتی می تواند برای مداخله زودهنگام و توقف چرخه، حیاتی باشد.
  • تکنیک های توقف فکر و اصلاح الگوهای فکری وسواسی و ناسالم ممکن است کمک کند.

کلینیک روانشناسی و مددکاری آوان – اضطراب فراگیر و خائنانه است و عوارض عاطفی سنگینی به همراه دارد که ممکن است در نهایت شما را خسته کند. اختلالات اضطرابی به طور گسترده ای به عنوان شایع ترین اختلالات روانی شناخته شده است که نزدیک به 30 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه چندین نوع تشخیصی اختلالات اضطرابی توسط جدیدترین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) طبقه‌بندی شده‌اند، خود اضطراب می‌تواند به روش‌های متعددی ظاهر شود. یک نمونه رایج ظهور اضطراب اغلب به عنوان اضطراب سلامتی یا اضطراب بیماری شناخته می شود.

فراتر از نگرانی

نگرانی در مورد سلامتی خود تا حدی طبیعی است، اما اضطراب بسیار فراتر از نگرانی است. اضطراب شامل الگوهای فراگیر و تغییردهنده زندگی است که در مواقعی با رفتارهایی همراه است (رسیدن به اطمینان به واسطه دیگران، تشریفات و…) که ممکن است به کاهش تأثیر اضطراب کمک کند. اضطراب اغلب می تواند منجر به بیماری جسمی نیز شود و نقش آن در التهاب کاملاً ثابت شده است.

اضطراب باعث اختلال در کارهای روزمره می شود. این امر باعث می شود که قربانیان آن مقدار زیادی زمان و انرژی را صرف تلاش برای خاموش کردن آتش ناشی از ذهن خود کنند. افکاری که با اضطراب همراه هستند، نبردهای مداومی هستند که دیر یا زود به مشقت های زندگی روزمره سرایت می کنند و بدون مداخله، می توانند بر هر عمل، هر رابطه و هر نفسی مسلط شوند.

علائم هشدار دهنده اضطراب سلامتی

اضطراب سلامتی یا بیماری بسیار فراتر از تلاش برای انتخاب روش سالم و بهبود سلامت جسمانی شماست. اضطراب سلامتی می تواند به خودی خود تبدیل به یک اپیدمی شود و در صورت عدم کنترل، قربانیان خود را خفه کرده و بر آنها غلبه کند. شناخت برخی از علائم رایج مبنی بر اینکه ممکن است با اضطراب سلامتی دست و پنجه نرم کنید، می تواند برای مداخله زودهنگام بسیار مهم باشد و امیدواریم این چرخه را قبل از غیرقابل تحمل شدن متوقف کنید.

شما ترس شدیدی دارید که به یک بیماری کشنده مبتلا شوید. اضطراب بیماری شامل افکار دائمی است که حول ایجاد یک بیماری خطرناک می چرخد. هر لرزش، درد، بو یا سایر علائم احتمالی به بمب ساعتی در ذهن شما تبدیل می‌شود و ممکن است علائم فیزیکی بسیار عادی را تنها به یک نتیجه وحشتناک نسبت دهید. تخیل ابزار قدرتمندی است، اما توسط اضطراب سلامتی، می تواند به سرعت شما را متقاعد کند که آینده ترسناک است.

وقتی در مورد یک بیماری یا اختلال می شنوید ویا می خوانید، به طور خودکار باور می کنید که به آن مبتلا هستید. قدرت تلقین بسیار واقعی است و کمتر از اضطراب نیست. اگر با اضطراب سلامتی دست و پنجه نرم می کنید، مغز شما به دنبال یافتن اطلاعاتی است که از نگرانی مداوم شما پشتیبانی می کند. خواندن در مورد یک بیماری جدید، شنیدن از یکی از آشنایان که به بیماری خاصی مبتلا شده، تماشای برنامه های تلویزیونی مربوط به بیماری های مختلف – همه اینها می توانند با احساس بیماری و اضطراب نسبت به سلامتی همراه باشند.

شما دائماً به دنبال اطمینان از افراد آگاه یا عزیزان هستید. نیاز به تایید مکرر بیرونی مبنی بر اینکه بیمار نیستید می تواند نتیجه اضطراب سلامتی باشد. با این حال، شنیدن اینکه ترس های شما بی اساس هستند، به جای راه حل دائمی، یک چسب زخم است. ممکن است بارها و بارها به دنبال همان آرامش باشید، که در نهایت می تواند بر روابط و امور مالی شما فشار وارد کند.

از پزشکان، بیمارستان ها و هر چیزی که به موقعیت های پزشکی مربوط می شود اجتناب می کنید. اضطراب سلامتی می تواند ترس های غیرمنطقی ایجاد کند که مراجعه به پزشک، حتی برای یک معاینه معمول، یک بیماری وحشتناک را آشکار می کند. این ترس اغلب منجر به اجتناب از هرگونه محرک احتمالی می شود.

شما دائماً به دنبال مشاوره پزشکی هستید. از طرف دیگر، برخی از مبتلایان به اضطراب سلامتی به طور مکرر برای معاینه و آزمایش به کلینیک‌های پزشکی و متخصصان مراجعه می‌کنند، حتی زمانی که هیچ یک از آنها توسط پزشک یا پزشک توصیه نشده باشد. هنگامی که قربانی اضطراب سلامتی چیزی را تجربه می کند که معتقد است نشانه یک بیماری است، اغلب معاینات پزشکی بیش از حد را دنبال می کند و در این فرآیند آزمایش های غیرعادی (و اغلب غیر ضروری) را درخواست می کند. همه اینها می تواند باعث افزایش هزینه های مالی و ایجاد نگرانی بی مورد شود.

شما درگیر عملکردهای بدنی ویا احساسات فیزیکی هستید. اضطراب سلامتی باعث ایجاد وسواس در یافتن «چه مشکلی» در بدن شما وجود دارد شده است، حتی زمانی که هیچ مشکل جدی در کار نیست. قربانیان می توانند بر دردهای جسمی جزئی که در ذهنشان به چیزی شوم تبدیل می شود، متمرکز شوند. متأسفانه، هرچه بیشتر نگران عملکرد طبیعی بدن (ضربان قلب، فشار خون و…) باشید، مغز شما بیشتر به آن توجه می کند و در نهایت ممکن است نسبت به آن حساس شوید.

شما از باور متخصصان پزشکی خودداری می کنید. اگر به طور معمول به دنبال کمک پزشکی هستید، ممکن است تعجب آور باشد که بدانید هیچ مشکلی در بدن شما وجود ندارد و ممکن است چنین پاسخی از طرف پزشک متخصص مطابق انتظار شما نباشد. در واقع، برای بسیاری از قربانیان اضطراب سلامتی تقریباً غیرممکن است که توضیحات شفاف و گزارشات را باور کنند. در نهایت به دنبال نظرات دیگران می‌روند یا در مورد بی‌اعتمادی عمومی خود نسبت به نتایج نشخوار فکری می‌کنند.

هنگامی که اضطراب بر بیماری های خاص تأثیر می گذارد، مداخله و جلوگیری از تشدید فرآیند فکر بسیار چالش برانگیز است. هر چه بیشتر بنشینید و در مورد احتمالات و علائمی که نشانگر بیماری ترسناک شما هستند فکر کنید، خارج کردن خود از چرخه بی پایان ناامیدی دشوارتر خواهد بود. نکته مهم این حلقه‌های فکری بی‌پایان این است که در نهایت با ایجاد استرس و التهاب بیشتر بر سلامت جسمانی شما تأثیر می‌گذارند.

اضطراب روشی جالبی دارد تا آنچه را که دیدگاه بیرونی ممکن است غیرمنطقی تشخیص دهد را کاملاً واقعی و باورپذیر کند. قربانیان اضطراب معمولاً می‌توانند ترس‌های غیرمنطقی خود را از نگرانی‌های موجه‌ تشخیص دهند، اما این باعث نمی‌شود که نسبت به باور خود تجدید نظر کنند. اعتبار ظاهری این ترس ها همان چیزی است که به اضطراب قدرت می دهد. از بسیاری جهات، شما در حال زندگی با واقعیتی هستید که از آن می ترسید.

امید وجود دارد

اگرچه این یک تعهد بزرگ است، اما می توان بر اضطراب سلامتی غلبه کرد. نشان داده شده است که درمان شناختی رفتاری (CBT) افکاری را که باعث اضطراب سلامتی می شوند، کاهش می دهد. تکنیک های توقف فکر و اصلاح الگوهای فکری وسواسی و ناسالم تنها برخی از مداخلات متعددی است که CBT به قربانیان اضطراب ارائه می دهد.

اولین قدم برای غلبه بر اضطراب، تشخیص وجود آن است. قدرت آن را بر افکار، احساسات و به طور کلی زندگی خود درک کنید. تنها زمانی که نیروی اضطراب را به طور کامل درک کنید، می توانید برای فروکش کردن آن قدم بردارید.

محمد امین مختاریان

مطالب مشابه: